Emily GT-affären: Scam eller seriös?

Hur seriös är egentligen köparen av Nevs-projekten EV Electra och Pons? Vi gräver djupare i Nevs-affären och EV Electra.
Annons

I fredags rapporterades det att Nevs har sålt sina två bilprojekt till företaget EV Electra och att Emily GT ska byggas i Trollhättan. Fantastiska nyheter för Nevs, Trollhättan och Sverige. Men är det för bra för att vara sant? Var vi för entusiastiska i vår rapportering från mässan?

Nu när vi är tillbaka på redaktionen har vi haft tid och möjlighet att gräva lite djupare i den här affären. Låt oss titta närmare på köparen Jihad Mohammad, företaget EV Electra, Trollhättans Kommuns inblandning och Nevs advokaters bakgrundsinformation.

Vi har också fått kommentarer från Nevs vd Nina Selander och huvudpersonen själv, Jihad Mohammad. Vi har även sökt Svante Anderssson, ägaren till en del av fabriken i Trollhättan där bilarna förhoppningsvis ska tillverkas, men ännu inte fått kontakt.

Jihad Mohammad är en libanesisk affärsman som säger sig ha gjort en förmögenhet inom telecom i Kanada. Han har arbetat där i 30 år men bor med sin familj i Libanon. Söker man på nätet hittar man bland annat att han har varit inblandad i medicinsk cannabistillverkning och att han blev årets man i Palestina 2023.

– Vi har lagt mycket tid och pengar på research, en stor svensk rådgivare och ett av de största konsultbolagen har haft flera personer som undersökt Jihad Mohammad och EV Electra, säger Nevs vd, Nina Selander.

– Man har bland annat gjort sökningar i register som inte finns officiella på internet, sökt bland bloggar, utdrag, affärssystem och så vidare. Ingen av juristerna har hittat några oegentligheter. Det finns aldrig några garantier, men vi har definitivt inte chansat, vi har säkerställt att pengarna inte kommer från Ryssland eller att det inte finns några andra sanktioner.

Kopplingar till häktad svensk affärsman

Trots det rapporterar Dagens industri att Jihad har kopplingar till den häktade svenske affärsmannen Anthony Norman, som är misstänkt för ekonomisk brottslighet. 

Hur kan sådant missas av stora konsultföretag? Hur relevant är det? Fortsättning lär följa på det spåret. Blir det fler?

Enligt Jihad Mohammad var det Anthony Norman som utvecklade mjukvaran i EV Token-projektet, och stal pengar från investerare.

– Man träffar många människor, alla är inte bra. Vissa är tjuvar. Vi sparkade ut honom och ersatte alla som investerat. Jag har inget med honom att göra och är inte anklagad för något, säger Jihad.

Jihads elbilsbolag EV Electra grundades 2017 i Libanon. I princip har man uppdaterat ”kitcars” från andra elbilstillverkare. 

– Vi har bara byggt prototyper, vi har inte sålt några bilar. Men vi producerar delar i Turkiet, för en kommande produktion. Lite som en kock som förbereder råvaror. Men Emily ska inte byggas i Turkiet, det är Trollhättan som gäller, fortsätter han.

En del bedömer EV Electra från din hemsida, som inte är imponerande. Vad säger du om det?

– Folk dömer alla, säger Jihad. Vi har aldrig sagt att vi är Mercedes eller att vi är ett stort företag. Vi är ett startup, det är därför vi köpte Emily.

– När man behöver något så försöker man få tag i det. Och vi har hittat Trollhättan där det bor fantastiskt folk, det är en bra stad och fabrik. Om vi redan hade allt det här hade vi inte gått till Trollhättan. Man kan väl inte klandra mig för att mitt bilföretag är litet. Lika lite som för vad jag heter. Jag gillar inte mitt namn, det låter som en terrororganisation.

– Vi känner givetvis till EV Electras bilar och Jihad är ny inom bilvärlden, tillägger Nina Selander. Han vill in i den världen på riktigt, han tror på vår produkt och våra ingenjörer och älskar vårt arv.

Hur kommer det sig att ni valde Jihad och EV Electra?

– Han har modet och drivet att klara ett sådant här projekt, och vi har kunnandet, säger Nina Selander. Jag känner mig helt trygg med att det här blir bra och har en framtid, annars hade jag aldrig gjort det.

– Vi talar kollektivavtal, styrelser och allt annat för att starta ett företag Sverige. Just nu är det ett underbolag hos Nevs och är registrerat, och ska köpas loss av Jihad. Pengarna är betalda.

Till pengarna: Vad har EV Electra betalat?

– Det kan vi inte tala om, säger Nina. Evergrande har varit med hela vägen och haft en prislapp och är nöjda. Men alla andra parter som har varit intresserade har ställt frågan, ”Vad får vi om vi lägger produktionen i Trollhättan?” Jihad har inte villkorat någonting, frågat efter skattelättnader eller stöd, vilket i princip alla andra intressenter har gjort.

Trollhättans kommunstyrelses ordförande Peter Eriksson (M) håller med.

– Det kommer inga pengar från Trollhättans kommun eller staten, säger Peter Eriksson. Vi riskerar inga skattemedel. För oss finns ingen ekonomisk risk, men en uppsida om vi får tillverkning i Trollhättan. Vårt näringsliv mår gott, ungdomsarbetslösheten är den lägsta på mycket länge. Vi äger testbanan utanför fabriken, en del mark och fastigheter. Eventuellt säljer vi till EV Electra, jag gör inga dåliga affärer.

Jihad Mohammad svarar

Hur mycket pengar som behövs för att färdigställa Emily GT för produktion och sedan starta tillverkningen vill ingen part berätta. Tre miljarder har nämnts i spekulationer. Jihad ger en hint av vad det kan kosta att göra bilen färdig:

– Himlen är gränsen, men under 1,5 år går det kanske åt 500 miljoner dollar, säger Jihad. Kanske mer, kanske mindre. Allt detta är säkrat. Och jag håller på att säkra mer kapital.

Har du dessa pengar?

– Jag är inte skyldig någon några pengar, säger Jihad. I den arabiska världen går ägaren i fängelse om man inte kan betala sina skulder. I min religion är man emot att låna pengar.

När räknar du med att tjäna pengar på EV Electra?

– När jag startar produktionen, jag räknar mina investeringar som noll. Vi har vänner som vill vara med.

Varför ge sig in i bilbranschen där konkurrensen är hårdare än någonsin, speciellt bland elbilar? Det måste finnas andra lönsammare branscher att ge sig in i för att tjäna pengar?

– Jag har pengar i andra branscher, bilbranschen är dålig om du har skulder, det är att låna pengar som är problemet. Inte bilbranschen.

Hur ser tidplanen ut för projektet och vilken volym planerar du för? 

– Tidplanen är upp till ingenjörerna, förklarar Jihad. Jag vet inte – när folk säger att jag inte kan bygga bilar stämmer det, jag kan knappt hantera en skruvmejsel, så jag ska inte bygga bilar, jag ska se till att folket har tillräckligt med pengar att göra bilar. Volymen: kanske 100 000 år, kanske mer.

Är ett pris på 80 000 euro rimligt? Det låter billigt.

– Vi är ett nytt märke på marknaden som konkurrerar med giganter, jag kan inte konkurrera med Tesla och Mercedes, så jag måste nöja mig med mindre vinst och sälja mycket. Men svensk ingenjörskonst, svensk design – bilen säljer sig själv.

Det finns många som är oroliga för hur det här äventyret ska sluta. Vad vill du säga till dem?

– Det är inte mitt förflutna som ska döma mig, alla investerare har haft möjligheten att köpa ett svenskt företag. Men inga svenska pengar kom. Jag var den enda som ville. En arabisk kille med mitt namn … GM misslyckade med Saab. Jag förtjänar chansen att visa att jag kan lyckas. Fabriken ska öppna, bilarna ska byggas, vi ska klara av det, vad som än dyker upp i vår väg. Jag är envis. Den 9 juli är det min födelsedag, då kommer det en stor överraskning i Trollhättan!

Alriks funderingar: Är EV Electra ens värda chans?

Om framtiden vet vi inget, förutom att den sällan blir som vi tror. Och nu är det många som tror om Emily GT:s framtid. Om biltillverkning i Trollhättan. Om EV Electra.

Bilindustrin är extremt skakig och att ge sig in i ett nytt projekt med ett nytt varumärke är hur man än ser på det djärvt. Förmodligen också dumdristigt.

Företaget EV Electras tidigare verksamhet är inget att bygga på, det vet vi alla. Men kapitalet, och tron som Jihad Mohammad har, kan däremot vara det. Förhoppningsvis också Emily GT.

Det är klart att det hade varit tryggare om ett stort känt och erkänt finansiellt stabilt företag köpt Nevs projekt. Nu seglar vi mer i dimma och jag hoppas att den lättar.

Men vem hade väntat sig att Tesla skulle slå till?

Jag tror absolut inte att Nina Selander och Evergrande sålt projekten mot bättre vetande och att Jihad Mohammad kommer att sälja dem vidare i en märklig rockad. Utan ingenjörerna i Trollhättan är bilarna tämligen värdelösa.

Kan det handla om en förhoppning att göra miljarder på en börsintroduktion? I dagsläget känns det som att den tiden sprungit förbi elbilarnas värld. Där finns det för många brända investerare, stora som små.

Min förhoppning är att projektet verkligen ska löpa i hamn, att Emily GT ska byggas i Trollhättan.

Om det sedan är realistiskt vet ingen, men vem förlorar på att de görs ett rejält försök? Förmodligen bara de som satsar sina pengar på det. Är man för positivt naiv om man hoppas att de lyckas?

Den blåsiga starten kan man nog överleva, men inte en hård ekonomisk skandalgrundstötning. 

Annons
Annons
Rulla till toppen