Prov: Seat Ateca 1,0 TSI – privatleasingdrömmen

PREMIUM En suv med trecylindrig motor. Rullar det? Jorå, vi kom hela vägen fram med Seats kompaktsuv. Men hur mycket disko är det i Ateca 1,0?
Annons

Prov: Seat Ateca 1,0 TSI – privatleasingdrömmen
Backkameror som inte fälls undan är otacksamt när det blir smutsigt, vilket det väldigt ofta blir här i Sverige.

Vad är nytt? Seats tuffa Ateca finns med framhjulsdrift, manuell växellåda och en trecylindrig pjäs på blott en liters cylindervolym. Instegspriet börjar på 209.400 kronor, attraktivt för privatköparen. En Seat-handlare erbjuder privatleasing på nämnda modell för 2.995 kronor i månaden. Och då ingår faktiskt lite utrustning som klimatanläggning och infotainment. Det här kan alltså helt klart vara något för privatleasaren som vill maximera sin begränsade peng eftersom månadskostnaden är så låg. Men enligt vår privatleasingformel, som presenterades i nummer 2/2017, ger det en kostnad på 515 kronor per tusenlapp vilket är medelbra.

Hur är den att köra? Man kan säga lite så här: arbetsbördan är konstant. Antingen arbetar du lite hårdare på jobbet, får en högre lön och kan köpa en 1,4 TSI med dubbelkopplingslåda för en lite mer avslappnad körupplevelse. Eller så tar du det lugnare på arbetet, men får jobba mer med att varva, koppla och växla i den manuella 1,0 TSI.

Bilen känns som en instegsversion, men en mycket bra sådan. Den trecylindriga motorn har överraskande gott om vridmoment redan från start, om du möter med lite extra gas, och den är varvvillig. Högsta effekt nås först uppe på 5.000 varv och motorn letar sig gärna upp dit.

Förbrukningsmässigt är den relativt snål. Det går enkelt att hålla en förbrukning på 0,6-0,7 liter per mil blandad körning. Men det är å andra sidan ungefär detsamma som den mycket starkare 1,4 TFSI drar. Man sparar alltså inga bensinpengar att skriva hem om när man väljer den lilla trecylindriga modellen. Särskilt inte om man ska lasta tungt eller kör lite hårdare. Det är alltså mestadels en inköpsprisfråga att välja 1,0.

Ateca är en trevlig bil som delar komponenter med Tiguan, men Seaten känns snäppet tightare i körupplevelsen. Fjädringen är tacksamt nog komfortabelt satt och sittkomforten är bra både fram och bak.

Nördfakta. Ateca är 123 millimeter kortare än Volkswagen Tiguan. Men två millimeter bredare. Med fällt baksäte har Ateca 54 liter större bagagevolym än nya Audi Q5 enligt den officiella mätmetoden VDA.

Borde jag köpa en? Vill du ha mycket bil för pengarna är detta ett attraktiv val. Den lastar bra och är skön att åka i. Tycker du dessutom att det är mysigt med tygklädsel och roligt att växla själv är det bara att slå till på den här instegsmodellen. 

Prov: Seat Ateca 1,0 TSI – privatleasingdrömmen
Här var det inte bara snik. Både stor fin infotainmentskärm och avancerad klimatanläggning.
Tekniska fakta: Seat Ateca 1,0 TSI 115 hk

Motor: R3, turbo, bensin, 999 cm3, 150 hk vid 5.000–5.500 r/min, 200 Nm vid 2.000–3.500 r/min, 6-växlad manuell, framhjulsdrift.

Kaross: L/b/h 4.363/1.841/1.601 mm. Axelavstånd 2.638 mm. Tjänstevikt 1.280 kg. Bagagevolym 510–1.604 liter. 

Prestanda: 0–100 km/h 11 sek. Toppfart 183 km/h. Förbrukning 5,2 l/100 km. CO2 119 g/km.

Pris: 209.400 kronor.

• Provkörningen kommer från auto motor & sport 3-2017

Annons
Annons
Rulla till toppen