PROV: Volvo V90 Cross Country

PREMIUM Den svenska familjens drömbil är här. En dröm som dessutom går i uppfyllelse för många. Är V90 Cross Country tillräckligt bra? En hel nation håller andan.
Annons

Sex centimeter högre. Det är vad det handlar om. Den tilltuffade V90-karossen är höjd sex centimeter för att nå Cross Countryns nivå. Du sitter även exakt sex centimeter högre i den medelst plastdetaljer skogsmullifierade Volvo-kombin. Markfrigången på 21 centimeter är bevarad från XC70, men allt annat är nytt.

I körlägesmenyn har det dykt upp ett extra val för V90-föraren. Ett Off Road-läge som ställer in bilen för obanad mark. Elektronik som motor- och växellådsstyrning, antisladd-system och fyrhjulsdriftskopplingen influeras av det valda läget. En framhjulsdriven version finns, enligt Volvo, inte pipelinen i dag, men vi blir inte förvånade om en sådan dyker upp. Med tanke på hur bra framhjulsdrivna suvar säljer. Folket vill ha den tuffare looken, de kör sällan bredvid vägen eller i djupsnö.

Men nu kör vi fyrhjulsdrivet. Som sig bör i ett vinterpinat Norrland. Alla fyra hjul greppar tryggt om underlaget och framfarten går stabilt. Väghållningen är mycket bra och bilen verkar inte lida av den förlängda fjädringsvägen. Den går inte på styltor, utan så stabilt som man önskar sig längs en isbelamrad och hal vintergata.

PROV: Volvo V90 Cross Country
Antisladd-systemet har ett sportläge, det går inte att koppla ur helt. Men sportläget är uppenbarligen fullt tillräckligt för att ha ordentligt skoj på en plogad sjö.

Så kommer vi till frågan alla ställer sig, är V90 Cross Country så bra som många hoppas på? Är den tillräckligt kompetent för att omfamna en hel nation, att tryggt och bekvämt transportera dess invånare mellan stad och landsbygd. Längs myggrika sjöar till röda stugor med vita knutar. Är den vår nya favorit?

På flera områden är svaret ja. V90 Cross Country är lika kompetent, säker, snygg och trevlig att köra som V90. Styrningen är väldigt lik den i V90, det vill säga behaglig men inte särskilt kommunikativ.

Men på ett område kommer gamla XC70-kramare att bli något förundrade. Den mjuka gången, som vaggat tusentals barn tryggt till sömns på väg till Sälen, Smögen eller Sandviken, finns inte kvar som vi känner till den. I Comfort-läget har bilen fortfarande en närvaro på vägen, du kopplas inte bort helt för att förflyttas till yttre lyxbilsrymden.

 

PROV: Volvo V90 Cross Country

Vi rullar längs vintriga vägar mellan Östersund och Åre. Det är ömsom is, ömsom asfalt, och så lite packad snö på det. En utmaning för vilken bil som helst. Cross Countryn går oerhört stabilt. Inte ens när vi kör in i höga iskanter i höga hastigheter eller gör plötsliga sidoförflyttningar rubbas bilens trygga balans. Den tuffar på exakt dit vi vill.

Men det ojämna underlaget kommuniceras upp i sätet på ett intensivare sätt än man hade kunnat hoppas på. Fjädringen har en initial hårdhet, som Volvo själva gärna refererar till som sportig. Men som skulle kunna beskrivas som stötig. 

En inte helt obetydlig del av fjädringen sitter i däcken. Och Volvo har i vanlig ordning utvecklat bilen tillsammans med de avsedda däcken, märkta VOL. Dessa har en högre profil och ska ge V90 Cross Country en lugnare karaktär än V90.

PROV: Volvo V90 Cross Country
Alla V90 Cross Country av årsmodell 2017 är redan slutsålda. Beställer du en i dag, får du årsmodell -18. Produktionen för dessa startar vecka 17–18. Bilen är dyr, instegspriset är 378 000 för en manuellt växlad D4. Med businesspaket hamnar den på 8,11 basbelopp.

Volvo har valt att erbjuda en lösning med luftfjädring på bakaxeln, någon komplett luftfjädring runt om finns inte till Cross Country. Det man vill komma åt är att ge bilen nivåreglering bak. Så att den kan lastas eller kopplas till ett tungt släp utan att säcka ihop baktill. Dessutom reglerar den sig vid i- och urstigning.

Men komforten avgörs till största delen i stötdämparna. Därför måste inte en luftfjädring alltid vara bättre än stålfjädring så länge dämparna är justerbara på båda två. Volvo har ändå valt en något fastare initial dämpning på Cross Country. Och här kan den inte mäta sig med Mercedes E-klass All-Terrain, eller den snart pensionerade Audi A6 Allroad, vilka båda har luftfjädring med nivåreglering runt om.

 

PROV: Volvo V90 Cross Country
Hakkapeliitta 8 SUV på 19-tummare greppar betydligt bättre på isen än ett par ingångna Timberlands. Specifikt för Cross Country är kromade prickar i den annars svarta grillen.

Lite senare under körningen kommer vi ut på en slingrande vinterväg som kryper upp på baksidan mot Åre. Bra sikt och total trafikfrånvaro ger oss goda marginaler till ett högt transporttempo.

Så plötsligt försvinner vägen under oss. I den vita snön är det svårt att se de djupa groparna och vi hinner inte få ner farten. Men överraskande nog fjädrar bilen ut och fångar in hjulen med en otroligt snygg kontroll. Utan att slå i, eller bottna ur. Och detta imponerar stort. 20 millimeters extra fjädringsväg in gör tydlig skillnad. Det är en ökning på runt 15 procent jämfört med V90. Här har Volvo verkligen lagt krutet på chassikalibreringen.

Du kommer aldrig bli obehagligt överraskad uppe i fart med en V90 Cross Country, den kommer att ta dig tryggt hela vägen till din destination. Även om den mjuka gången från XC70 inte lever vidare, har en helt ny väghållning fötts.

PROV: Volvo V90 Cross Country
PROV: Volvo V90 Cross Country
Stefan Karlsson, Manager Vehicle Dynamics, svarar på frågor från våra Instagram-följare

”…STÖRRE HJUL BRUKAR UNDERLÄTTA”

PROV: Volvo V90 Cross Country

Hur är styrningen i V90 Cross Country, jämfört med exempelvis BMW?

Vi har vår egen filosofi när det kommer till styrning. Vi fokuserar mycket på att bilen ska kännas tight. Du ska känna ett moment direkt när du börjar vrida på ratten, och det ska hända innan bilen börjar svara med respons på rattutslaget. Detta jobbar vi mycket på, så att föraren har ett samspel mellan momentuppbyggnaden och bilens respons. Styrningen känns unik, och vi tycker givetvis att den är bättre än konkurrenternas. 

Är det någon skillnad i komfort och ljudnivå jämfört med vanliga V90?

Ja, det är skillnad. Vi försöker hålla ihop 90-bilarna så att de ska kännas lika, men det du vinner i Cross Countryn jämfört med vanliga V90 är längre fjädringsväg. Och så har Cross Countryn lite större däcksidor eftersom den har större hjuldiameter vilket gör att den rullar lite mjukare. Ljudisoleringen är exakt densamma i V90 och V90 Cross Country, men de rullar på olika däck vilket kan ge skillnad i ljudnivå.

Är fyrhjulsdriften samma som i XC70?

Nej, det är en nyare generation. V90 Cross Country har BorgWarner generation 5 som koppling i fyrhjulsdriften. Det är ingen stor skillnad och kundmässigt tror jag inte att man märker så mycket, det är mest en teknisk uppdatering.

Hur står sig offroadegenskaperna mot en XC70?

Jag skulle säga att de är minst lika bra. Markfrigången är densamma, och lite större hjul brukar ju underlätta. 

Det ser ut som att ni har satt 19-tummare på test-bilarna istället för 20- eller 21-tummare?

Jag tror att vi har valt den här dimensionen för att få väldigt bra vinterdäck till bilarna. Men generellt sett kan man säga att 19-tummarna är väldigt bra till sommardäcken också.

Hur mycket av den ökade markfrigången står däcken för?

Det mesta är däcken. Jag tror att det är 40 millimeter däck och 20 millimeter chassi.

Är det samma förhållande mellan V90 och V90 Cross Country som mellan V70 och XC70?

Nej, det är stor skillnad i förhållandet. V90 och V90 Cross Country är mer lika varandra än V70 och XC70. Detta har vi gjort avsiktligt eftersom vi inte tycker att det ska vara så stor skillnad i karaktären som det var mellan V70 och XC70.

Annons
Annons
Rulla till toppen