Vi provkör Porsches nya kombiladdhybrid

PREMIUM Den elförstärkta superturbon finns nu också tillgänglig i kombiversionen "Sport turismo". Är detta den perfekta familjeexpressen? [i]Publicerad i auto motor & sport nr 1/2018[/i]
Annons

Vad är nytt?
Kombinationen av värstingdrivlinan Turbo S E-Hybrid och den nya karossversionen Sport Turismo. Den senare är alltså en sorts kombi från Porsche, eller om vi ska säga Shooting Brake. Lastöppningen är större, insteget till baksätet bättre och detta kommer här i ett 2+1-utförande med tre bilbälten. ST är lite familjevänligare med andra ord.

Hur är den att köra?
Jag vet inte, höll jag på att säga. En av Porsche utlovad bankörning regnade in och bergsvägar stängdes av. Men som tur är har Erik Trulsson fläskat på med Turbo S E-Hybrid (i den vanliga karossen) på Vancouver Island Motorsport Circuit och den femsidiga provkörningen hittar du i ams nr 19/2017.

Själv kan jag konstatera att jag knappt varit över 3.000 rpm en enda gång under en rask och effektiv resa till hotellet med tre personer och bagage. Det blir så med 850 newtonmeter tillgängliga tidigt. Oansträngd är känslan, även vid rätt goda fartökningar. Trevligt nog är smidigheten i drivlinan påtaglig, som sig bör i en lyxbil. Ingen hets eller onödiga ryck. Lättkört!

Vi provkör Porsches nya kombiladdhybrid
Panamera besitter en ovanligt jämn fördelning av långfärdskomfort och sportbilskänsla.

Men jäklar vad det finns väghållning och resurser om du är på det humöret. Det är det som skiljer  Porsche Panamera Turbo S E-hybrid Sport Turismo från exempelvis BMW 7-serie och Mercedes S-klass. Den låga, sportiga körställningen ljuger inte, hela Porsche Panamera Turbo S E-hybrid Sport Turismo är byggd också med målet att kunna göra osannolika varvtider på världens racerbanor. Det känns redan i lägre farter i saker som styrning och bromspedal.

I ovädret lyckades vi istället göra en spontan tur med bara eldrift. Nästan, för V8:an mullrade igång två gånger alldeles i början trots läge ”E-Power”. Varför fick jag ingen begriplig förklaring på. Som bäst kan man komma 48 kilometer enligt normen. Vid starten uppgav den fulladdade Panameran elräckvidden 38 kilometer, vilket under den ganska backiga turen kom att bli 27,5 kilometer.

Precis som i exempelvis VW Passat finns ett tydligt motstånd i gaspedalen innan man startar bensinmotorn i Porsche Panamera Turbo S E-hybrid Sport Turismo , vilket underlättar enormt vid prov som ovan och definitivt höjer elkörglädjen.

Eltoppfarten är 140 km/h och att elmotorn är stark – och uthållig – bevisas av att den orkar putsa tiden 100–200 km/h med 0,6 sekunder mot vanliga Panamera Turbo. Porsche Panamera Turbo S E-hybrid Sport Turismo är stark, utan tvivel.

Nördfakta.
Hybriden får endast 20 respektive 50 (fällt säte) fler bagagelitrar som Sport Turismo. Det gör att en vanlig Panamera, icke-hybrid, rymmer mer!

Borde jag köpa en?
Ja. Om du inte är ”elallergiker”.

Vi provkör Porsches nya kombiladdhybrid
Jättemotor! Men den gröna ringen visar att här finns mer än så. Det är minsann en laddhybrid.
Vi provkör Porsches nya kombiladdhybrid
Det ljusgröna temat går igen på bland annat bromsok och i instrumenten.
Vi provkör Porsches nya kombiladdhybrid

Annons
Annons
Rulla till toppen