Långt bortom Dubai i det inre av Förenade Arabemiraten på berget Jebel Jais kan man närapå låta bilen flyga. Här finns serpentinkurvor, snabba och långdragna kurvor och avstängda bergspass. Det låter väl som en körglad vägsträcka? Men har vi rätt lekkamrat med oss? Alfa Romeo Stelvio (döpt efter ett berömt bergspass) med tillägget Quadrifoglio ser helt rätt ut på papperet. Låt den bekänna färg.
Vad är nytt?
Effekt har den i alla händelser. Den 2,9 liter stora biturbo-V6:an imponerade redan i Giulia med sin effekt på 510 hk och ett vridmoment på 600 Nm mellan 2 500 och 5 000 r/min. Att Stelvio är större, knappt 6 cm på längden, 9,5 cm på bredden och framför allt 25,5 cm på höjden, och dessutom har fyrhjulsdrift låter kanske som ett problem. Men Alfas ”powersuv” skingrar snabbt varje tvivel.
Därmed behöver aldrig Pirellidäcken börja kvida i kurvorna för att markera. Drivlinesystemet torque vectoring gör att det yttre bakhjulet driver på tack vare bakaxelns differential och gör kurv-radien mindre. Det ger bättre fart ut på nästa raka. Den aktiva fjädringen gör också sitt jobb utmärkt.
Inte heller på dammig och lite smutsig vägbana får Stelvion problem med väggreppet. Innan bakdäcken släpper loss överförs upp till 50 procent av kraften till framhjulen. Fram till dess är den en allhjulsdriven bil med preferens till bakhjulsdrift.
Den kontrollerade överstyrningen fungerar bara i Race-mode. I andra fall griper ESP-systemet in. I Dynamicläget tillåter dock elektroniken bakdelen få lite mer spelrum. Det gäller inte i läge Natural. Så fort bakänden hotar att släppa snörper ESP-systemet åt ”korsetten” och släpper ut luften ur den annars kraftfulla biturbo-V6:an.
I körprogrammet Advanced Efficiency sparar Stelvio bränsle. Riktigt snålkörd kan den koppla bort tre av cylindrarna. Alfa Romeo anger genomsnittsförbrukningen till 9 l/100 km. På vår bergskörning på Jebel Jais rätt så nya alpvägar kommer vi inte i närheten – under klättringen på berget når vi tillfälligt över 20 l/100 km.
Men i med Raceläget igen. Gasresponsen är utmärkt med någon liten kort turbofördröjning. Maximalt vridmoment 600 Nm kommer redan från 2 500 r/min. Biturbo-motorn drar till strax över 7 000 varv innan den åttastegade automatlådan klappar i nästa växel. Bäst, eller roligast, gör man det själv med paddlarna bakom ratten. Alfas tekniker kalibrerade om mjukvaran för Stelvio, jämfört med Giulia Q, för att den skulle harmoniera bättre mellan motor och drivlina. Och ljudet från de fyra avgasutblåsen är mekaniskt autentiskt, knallfräckt och inte konstlat.
Så tar den kurva för kurva. Det aktiva chassit sväljer alla ojämnheter, bestämt utan att bli för hårt. Tack för det, för alla vägar här ute var inte lika omsorgsfullt asfalterade.
Nördfakta
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio är definitivt en bil att ta på allvar. Med tiden 7.51,7 är det den snabbaste serietillverkade suven runt Nürburgrings klassiska nordslinga. Flitig användning av aluminium i allt från motor till hjulupphängningar, dörrar, motorhuv, baklucka, skärmar och kardanstång i kolfiber håller vikten nere. Stelvio väger 1 830 kg vilket ger ett vikt/effektförhållande på 3,6 kg/hk. -Motorn har utvecklats med tekniskt bistånd från Ferrari.
Borde jag köpa en?
Med en svensk prislapp från 814 900 kronor är det en respektingivande summa för en Alfa, tills man ser vad man får för pengarna. Kunderna i den här pris-nivån är i och för sig inte så priskänsliga. Och att man får en körglad suv står bortom allt rimligt tvivel. Svenska marknaden är tilldelad ett tiotal exemplar, med leverans första kvartalet 2018. En Alfa Stelvio Quadrifoglio passar lika fint på fina gatan som vid en svensk skidort. Och sannolikt minst lika bra som i Förenade Arabemiraten.
Foto: Thomas Starck
Bearbetning: Torbjörn Lundgren