Vi provkör nyheterna från Subaru – som får klara sig utan dieselmotorer

PREMIUM Subaru lanserar samtidigt nya Impreza och en ansiktslyft, enbart bensindriven Outback. Vi provkör bägge nyheterna och passar samtidigt på att fråga Subarus Nordenchef Christer Blomdell om märkets framtid.
Annons

Det här är en premiumartikel som är exklusiv för dig som är prenumerant.


Vilket märke är störst i världen på fyrhjulsdrift? Audi? Nej, de ligger 25 procent efter fabrikatet som fyllde 100 år 2017 och är rätt svar: Subaru. Etthundra år låter mycket och då får man räkna in märkets start med flygplan, skotrar och annat. Den första serietillverkade bilen, Subaru 360, lanserades 1958. Numera står biltillverkningen för mer än 90 procent av verksamheten – och följaktligen har namnet ”Fuji Heavy Industries” skrotats och ersatts av ”Subaru Corporation”.

Enligt Subaru har andelen fyrhjulsdrivna bilar ökat från 18 procent 2010 till 41 procent idag. Det passar förstås perfekt när man introducerar femte generationen Impreza.

Om du tycker dig känna igen mycket av helt nya Impreza är det inte så konstigt. Den är precis som crossovern XV baserad på den nya ”Subaru Global Platform”. En plattform som ska kunna härbärgera hybrid- och rena elversioner framöver. Impreza visar sig till väldigt stora delar vara en sänkt XV. Byt ut stötfångarna också så är du hemma exteriört. Interiörerna skiljer sig endast genom att Impreza har blå sömmar i klädseln istället för de orangea i XV.

Vi provkör nyheterna från Subaru – som får klara sig utan dieselmotorer
Utrymmena är förbättrade, och riktigt goda, i nya Impreza.

Subaru är ganska duktiga på att bygga nya bilar utan att man direkt märker det bakom ratten. Det betyder inte att moderna finesser saknas, men att de ibland är instoppade i en formgivning som – delvis kan kännas ålderstigen redan som ny. Nyckeln är gammal på riktigt, av riktig byxrivarmodell som inte går att fälla ihop. Men det mesta fungerar faktiskt riktigt bra och är lättbegripligt. Tack vare Apple CarPlay-finessen lotsar telefonen mig och min medpassagerare oss via bilens stora skärm istället för telefonens farligt lilla dito. Impreza har klassiska vred för reglering av saker som ljudvolym och temperatur – pekskärmstrenden har inte nått för långt.

Det är inte utan att chassit har en viss spänst och styrningen är också ganska direkt. Här finns ett frö till körglädje, men nej. Elservons lilla, men klart kännbara, eftersläpning är största boven. CVT-automaten en annan, om än mindre än förr tack vare sju ”pålagda” steg (provbilen uppvisade dock ganska osnygga ”växlingar” från ettan till tvåan under lugn körning, men det kan säkert handla om exemplaret). Inte ens 2,0i känns särskilt pigg då avsaknad av turbo gör att varvtal måste kompensera.

Vi provkör nyheterna från Subaru – som får klara sig utan dieselmotorer
Nya fälgar och ny front utmärker Outback av senaste snitt.

Men man åker rätt bra i Impreza. Det märks att både bil och innerutrymmen blivit större. En sådan detalj som att avståndet mellan framstolarna ökat med två centimeter får Impreza att kännas vuxnare än förut. Körställningen är riktigt fin. Baksätet är något lågt men luftigt både för knän och huvud också för en fullvuxen. Tyvärr bildas en skarv när man fäller baksätet.

Hela 96 procent av alla sålda Subaru är i trafik efter tio år. Driftsäkerhet och säkerhet är nämligen något som Subaru satsar på och är bra på. Impreza är inget undantag. Det kamerabaserade autobromssystemet Eyesight är standard sedan 2015. Det arbetar i upp till 180 km/h och har visat sig pålitligt i många tester, inklusive Euro NCAP som redan gett fem stjärnor till Impreza.

Den är inte så flärdfull och insmickrande, men den som främst söker en fyrhjulsdriven, drift- och krocksäker Golfklassare kan ha hittat helt rätt i Impreza. Sett till att fyrhjulsdrift och automatlåda ingår är priset på 259 900 kronor för 2,0i inte alltför oävet.

Vi provkör nyheterna från Subaru – som får klara sig utan dieselmotorer
När vreden nu fått börja husera innertemperatursiffrorna har dessa samtidigt blivit snyggare, större och tydligare.

Dieseldrift är något som fasas ut för fullt nu hos Subaru. Forester kommer att kunna erbjudas med oljebrännare ett tag till men det är enda modellen. Till och med stora Outback fimpar dieseldrift helt från och med det ansiktslyfta modellåret 2018.

Men kan du tänka dig bensinmotor, finns det en hel del nya godsaker att glädjas åt. Den redan goda säkerheten har ökat ytterligare tack vare införandet av filhållningsassistans. Över 65 km/h kan alltså bilen styra tillbaka själv om stereokamerorna upptäckt att du håller på att vingla ur din fil. Dessutom införs nya strålkastare med LED-teknik för både hel- och halvljus och därtill kurvljusfunktion.

Två nya kameror införs som standard. I nosen sitter en 180-graderskamera som förutom vid parkeringssituationer även kan förlänga dina ögon vid utfarter. Den andra kameran sitter lustigt nog endast i höger backspegel, så att du kan ha koll på trottoarkanter och – de nydesignade – fälgarna.

Förutom hjulen har även fronten ritats om och frågan är om inte Outback blev lite proprare utvändigt när de ljusa ”låtsasaluminiuminslagen” togs bort.

Vi provkör nyheterna från Subaru – som får klara sig utan dieselmotorer
Modellår 2018 har också fått nytt multimediasystem med större skärm.

Interiören har också fått sig en översyn med ett nytt infotainment som ger modernare intryck med sin större skärm som givetvis gärna förmedlar vad Apple CarPlay och Android Auto har att visa.

Subaru Outback har fortfarande ganska fast fjädring men är en kanonbil som delade segern med VW Passat Alltrack i ett test för två år sedan. Den gången med dieselmotor. I 2,5-liters bensinboxern som vi provkör kort finns visserligen 25 hästkrafter till på toppen, men också 115 maximala newtonmeter färre på väg dit. Motorn är tillräckligt stark, men redan halvsnabba accelerationer sker till lite mer motorsurr än konkurrenternas turbomotorer och konventionella växellådor. Bra dock att CVT-lådan, som fortfaraden heter Lineartronic inte växlar upp själv när man väl valt det ”manuella” läget.

Trevligt för köparen är också att priset är oförändrat för nya modellåret 2018. Det betyder att Outback 2,5i startar på 329 900 kronor för instegsutförandet ”Active”.

Vi provkör nyheterna från Subaru – som får klara sig utan dieselmotorer
Vi provkör nyheterna från Subaru – som får klara sig utan dieselmotorer

Annons
Annons
Rulla till toppen