Lexus GS är död – och ersättaren är framhjulsdriven

PREMIUM Lexus ändrar fokus – nu ska man tävla med premiumtyskarna när det gäller försäljningsvolym istället för kördynamik. Kommer de att lyckas?
Annons

Vad är nytt?
Frågar man Lexus kommer de att hävda att ES är en helt ny bil. Det är dock en sanning med modifikation då chassit (kallat GA-K) härstammar från den Toyota Camry som för närvarande säljs i USA. Lexus använder dock mer lättviktsmaterial i ES-chassit och har dessutom en unik fjäder/dämparsetup, så lite nytt är det. 

Användandet av GA-K-plattformen innebär att ES är framhjulsdriven, till skillnad från GS (som ES ersätter) som hade drivningen bak. Detta är ett paradigmskifte för det japanska premiummärket som länge försökt hålla jämna steg med de dyrare tyska märkena, dynamiskt sett. Och då har det varit bakhjulsdrift som gällt, kompaktklassaren CT undantagen. 

Finessen med framhjulsdrift är att det krävs färre delar, vilket innebär en billigare och mer kostnadseffektiv produktion – för tillverkaren. För oss konsumenter kan det i bästa fall innebära ett lägre inköpspris (än för motsvarande GS), vilket är förhoppningen även om Lexus inte tillkännagjort något svenskt pris på ES-modellen än. 

Lexus GS är död – och ersättaren är framhjulsdriven
Lexus GS är död – och ersättaren är framhjulsdriven
Instrumenthuset har två stora reglage på sidorna, det ena styr bilens körprogram och det andra ESP-systemet (av/på).

Hur är den att köra?
Vi kan börja med att säga att ES har en helt annan körkänsla än den utgående GS. Den är absolut inte tråkig att köra, men chassit trivs klart bäst när det inte pressas hårt. Styrningen har hyfsad respons men inte speciellt mycket känsla och 300h-drivlinan är precis lika kul som vi vant oss vid från tidigare Lexusmodeller – det vill säga inte alls kul.  

Växlingspaddlarna på ratten har egentligen ingen praktisk funktion eftersom drivlinan ändå känns som en gummisnodd när man gasar hårt. Nej, då fungerar den steglösa lådan betydligt – och nu menar vi betydligt – bättre när man kör lugnt. I Ecoläget kan man dessutom köra kortare sträckor på el. Kom dock ihåg att detta inte är en laddhybrid, så elmotorn är mer för stöttning än för ren framdrivning.

Kupéutrymmet är väl tilltaget både fram och bak, åtminstone på längden. Dock är huvudutrymmet begränsat i baksätet, på grund av en slank (snygg?) taklinje. Och vad gäller bagageutrymmet har ES en ”funktion” som även GS hade: baksätet går inte att fälla. Tyvärr.

Lexus GS är död – och ersättaren är framhjulsdriven
Inga synliga avgasrör baktill på ES 300h. Den lilla vingen på bakluckan syns däremot.

Nördfakta?
Jämfört med den Camry som den här bilen delar bottenplatta med har ES betydligt mer ljudisolerande material. Förutom detta är även fälgarna (!) utformade på ett sådant sätt att de dämpar vägbuller. 

Borde jag köpa en?
Så länge du inte har några högre ambitioner vad gäller körglädje och istället prioriterar avslappnat bilåkande och god komfort är Lexus ES absolut ett tänkvärt alternativ i den övre mellanklassen, där konkurrenterna heter Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90, bland andra.

Huruvida bilen är ett bra köp återstår dock att se, då prisbilden är allt annat än klar i nuläget. Faktum är att vi kommer att få vänta ett bra tag på bilen här i Sverige, Lexus anger att ES 300h lanseras i januari nästa år. Då får vi anledning att testa den mot dess konkurrenter.

Lexus GS är död – och ersättaren är framhjulsdriven

Annons
Annons
Rulla till toppen