Vi provkör Volvo XC40 T3: Trecylindriga motorn är ett dåligt alternativ

Premium Volvo utvidgar motorutbudet för minstingssuven med en tre­cylindrig instegsmotor. Är en trepipig pyttespis verkligen tillräcklig för Volvos lilla storsäljare?

Vi provkör Volvo XC40 T3: Trecylindriga motorn är ett dåligt alternativ

Vad är nytt?
Volvos fyrcylindriga VEA-motor har tappat en cylinder och en fjärdedel av motorvolymen tack vare sitt modulsystem. Resultatet är den nya instegsmotorn i kompaktsuven XC40 T3, som lockar med 156 hästar och 265 Nm och en prislapp under 300.000 svenska kronor. Den direktinsprutade turbomotorn klarar Euro 6d Temp-normen tack vare ett partikelfilter. 

Än så länge finns enbart en sexväxlad manuell låda att få till instegsmodellen, den fina åttastegade automatlådan finns dock tillgänglig från och med nästa år. T3 ska inte enbart fungera som inropsmodell utan kommer även att utgöra grunden i kommande Twin Engine-drivlinor, genom sin kompakta design.

Hur är den att köra?
Det viktigaste först: nej, trecylindern låter inte som en trimmad gräsklippare, utan jobbar tyst och lent utan störande vibrationer. Gräv ned högerpedalen i golvmattan och motorn bjuder på en ljuvlig trecylindrig symfoni med en alldeles egen prägel. De 156 hästarna räcker gott för att driva den 1.568 kg tunga bilen i stadstrafik, men orken tar snabbt slut på motorväg.

En accelerationstid på 9,4 sekunder till 100 km/h är inte fy skam för den lilla motorn, men omkörningar på motorväg bör planeras i tid eftersom de ynka 265 newtonmetrarna inte alls räcker till för att ge bilen den elasticitet den behöver.

Volvos minsting lockar med fantastisk design och en trevlig prislapp.

Du som drar tunga släp eller är hästägare bör titta på ett starkare motoralternativ. Med ett släp kopplat till bilen hade den lilla motorn fått jobba alldeles för hårt och förbrukningen hade stuckit iväg. Vid normal körning däremot ligger bensinåtgången på resonabla 6,2 liter per 100 km. 

I basutförande kommer XC40 T3 med normalchassi, som även vår testbil är utrustad med trots Momentum–utförande. Det är som sig bör mer följsamt och komfortabelt än sportchassit och med denna lilla trepipsmotor är standardchassit en bättre kombination.

Sportchassit som sådant briljerar och är ett givet alternativ till de starkare motorerna. Men för att kunna välja till det måste man beställa sin XC40 i minst Momentum- (+12.100 kronor) eller Inscriptionutförande (+56.100 kronor). Då kostar sportchassit 2.900 kronor eller det adaptiva chassit +11.900 kronor, vilket innebär ett rejält prispåslag.

Snikmodellens insida skiljer sig inte från de mer påkostade syskonens fina material och höga kvalitet.

På insidan skiljer sig inte snikmodellen från sina mer påkostade syskon med fina materialval och mycket utrustning som standard. Dock hade även baksätet kunnat få vara lika påkostat som i ärlighetens namn inte ser ut att tillhöra samma bil.

Nördfakta:
Den nya T3-motorn har faktiskt premiär hos Volvo. Sedan företagets födelse 1927 har man byggt motorer i alla möjliga formationer, dock aldrig en trecylindrig version. Motorn ska också användas i kommande Twin Engine-modeller och som räckviddsförlängare i London Taxi TX5.

Borde jag köpa en?
Egentligen inte. Är du stadsbo som sällan kör utanför city? Köp en elbil. Kanske jobbar du som försäljare och kör mängder av mil per vecka? Köp en XC40 D3. Är du miljömedveten och gillar downsizingtrenden? Vänta på hybridversionen som kommer att använda sig av den trecylindriga förbränningsmotorn. 

För varje användningsområde finns det faktiskt bättre alternativ än XC40 T3. Det låga instegspriset springer snabbt iväg med diverse tillval och är därför heller inget försäljningsargument. Då är det klokare att antingen vänta på hybriden eller att helt enkelt köpa en bil med någon av de större motorerna, priset till trots.