Prov: Volvo V60 Cross Country T5 AWD – ett smartare val än "vanliga" V60

Premium Volvo har äntligen lanserat en upphöjd och tuffare Cross Country-version av populära V60. Konceptet är detsamma: Högre markfrigång och lite kaxigare design med en smak av äventyr. Men det kommer mycket mera. Vår provförare tipsar om att inte slå till nu – utan vänta in en viktig nyhet.

Prov: Volvo V60 Cross Country T5 AWD – ett smartare val än "vanliga" V60
V60 CC har 55 procent vikt fram, mot 53 procent för V60 T8. Men CC har trots det bättre balans tack vare bättre fyrhjulsdrift.

Vad är nytt?

Markfrigången har höjts med 60 millimeter. Chassit är specialutvecklat med Cross Country-fjädring, de elektroniska körprogrammen har utökats med Hill Descent-kontroll och ett speciellt Offroadläge.

Redan nu kan V60 CC beställas med D4-drivlina. Från vecka 17 släpps årsmodell 2020 och T5-motorn, längre fram kompletterar Volvo med en 48-volts mildhybridversion och längre fram kanske även med laddhybridteknik.

Det känns mycket tydligt direkt när man sätter sig bakom ratten. De sex centimetrarna extra över marken ger en upphöjd känsla som märks förvånansvärt klart efter att ha spenderat några timmar bakom ratten i en vanlig V60.

Visst är också insteget lite smidigare eftersom man slipper vika ihop sig lika mycket men just den detaljen missar mitt muskelminne att notera. Interiören är identisk med vanliga V60.

Samma mycket tilltalande interiör som i vanliga V60, men visst vore det kul med något som skvallrade om att det är en äventyrsbil. Infotainmentsystemet känns inte längre toppmodernt, de flesta konkurrenterna är mer intuitiva och har större skärmar.

Interiören andas samma lyxiga elegans som Volvos andra bilar, men det är inte mycket bergsvandring, klippbestigning eller långfärdsskridsko över det hela. Kanske hade det varit mer spännande för tankarna om lädret var lite grövre, sömmarna kraftigare eller om instrumentpanelen var av extra rufft träslag.

Ett bagageutrymme med tåligare material och en matta för att sitta i bakluckeöppningen vore kanske inte heller dumt. Kort sagt, ska man fly vardagen med en lite äventyrligare bil hade det suttit fint med något som även interiört påminner om bilens tuffare utstrålning.

Sex centimeter extra på höjden – totalt 20,6 centimeter – betyder att V60 CC bara har en centimeter lägre markfrigång än suven XC60. Är det just framkomlighet som är det viktiga kan man alltså lika gärna köpa den lägre V60 CC, och få spänstigare köregenskaper och spara lite bränsle – för att inte tala om pengar vid inköpet. Volvo V60 CC D4 kostar från 381 900 kronor medan XC60 med samma teknik går lös på 425 900.

I Offroadläget tar bilen själv hand om farthållning i utförsbackar och fyrhjulsdriften förspänns för bättre fäste, men man kan inte spärra någon diff.

Jämfört med standardchassit i V60 får man spendera 15 000 kronor extra på den höjda CC.

Volvo räknar med att ungefär 30 procent av de svenska V60-köparna ska slå till på en CC och varför inte? Andrahandsvärdet blir rimligtvis högre och av alla utrustningspaket man kan köpa känns CC lockande och konstigt nog prisvärt.

22 millimeter bredare spårvidd och skärmbreddare samt en omdesignad front ger bilen mer attityd. Vill man spä på den känslan och skydda motorpaketet lägger man till 11 900 kronor för hasplåt fram, sidolister samt en bakre list – alla av aluminium.

En av de sex extra centimetrarna på höjden kommer från större hjul, de fem andra beror på högre fjädrar. Som ett resultat av det har styrning, stötdämpare och fjädring fått kalibreras om men den enda egentliga egenskapsskillnaden som Volvo har satsat på är lite mjukare fjädring, åtta procent om man ska vara exakt.

Fronten ser ut att vara hungrig på terräng.

18 tum är standard, 19 och 20 är tillval.

Så hur är den att köra?

Det betyder långt ifrån att man svävar fram som i gamla Volvo XC70, det är fortfarande en styv och spänstig bil som går lite på tå över skarpa ojämnheter. Personligen hade jag gärna fått lite mer avslappnat flyt på långfärden och rent subjektivt känns en V60 T8 med sina dryga 200 kilo batterier ombord värdigare på vägen.

Till skillnad från Volvo V90 CC kan inte V60 CC utrustas med luftfjädring bak och hur jag än letar på Volvos bygga-bil-tjänst på nätet hittar jag inte heller ställbara dämpare som på Volvospråk heter Four-C. Dessa kan man beställa till vanliga V60 för 11 900 kronor och förmodligen ger det en större komforthöjning än det lite mjukare CC-chassit.

"Personligen hade jag gärna fått lite mer avslappnat flyt på långfärden"

Fyrhjulsdriften är Volvos vanliga Borg Warner och den känns mycket förtroendeingivande. Ett extra plus är 4WD-läget som ger bättre fäste i hastigheter upp till 50 km/h, en högre förspänning av fyrhjulsdriften som snabbare fördelar ut kraften och man får även ett så kallat Hill Descent-system som hjälper till i nedförsbackar genom att optimera alla hjulens grepp och automatiskt håller en låg hastighet. I offroadläget omkalibreras också gaspedalresponsen för mer finkänslighet.

Först ut bland V60 CC-modellerna är D4 men vi får köra bensinversionen T5 med 250 hästkrafter. Den har ännu inte fått något pris och går inte heller att beställa förrän från vecka 17 då Volvo lite märkligt nog släpper "2020 års modeller".

Liten axelavståndsguide: V90 har 42 mm kortare axelavstånd än XC90. XC60 har 56 mm kortare axelavstånd än V90. V60 är 12 mm kortare mellan axlarna än XC60. Mellan XC90 och V60 skiljer det alltså 110 mm.

Motorn passar förvånansvärt bra i bilen, den är inget silkeslent under utan har en lite ettrig gång, ger bra med kraft och känns absolut tillräckligt stark. Lite som en diesel, fram till dess att man måste tanka. Den officiella förbrukningen pendlar mellan 7,8 och 8,7 l/100 km, beroende på däckval. Standard är 18-tummare, men man kan lägga till för både 19 och 20 tum.

D4 med 190 hk har som jämförelse en officiell WLTP-siffra på 5,9–6,6 l/100 km. Kör du 2 000 mil om året kostar bensinversionen cirka 6 000 kronor mer per år i bränsle och skatten är nästan 3 500 kronor högre – dieselversionen är det bästa valet ekonomiskt sett, åtminstone när det gäller förbrukning och skatt.

Lite mer luft under karossen är bra om man ska vara lite äventyrlig.

Körupplevelsen är trygg, har man lite för mycket fart in i kurvan är bilen understyrd och gasar man på ut ur kurvan går den tryggt med måttlig överstyrning. Antissladdsystemet är redan i grundläget välavstämt, elektroniken hjälper tydligt till utan att förstöra känslan i körningen.

Lyckas man hitta sportläget i menysystemet  släpper bilen loss ännu mer och man kan "rallykallebusa" och ha riktigt skojigt. Styrningens känsla kan också ställas in och jag föredrar normalläget som känns lättsamt, medan sportläget ger mer motstånd utan att addera känsla.

Men måste du inte bli först i kvarteret med din V60 CC kan det vara smart att ha is i magen. Det kommer nämligen fler motoralternativ. Först lär en mildhybridversion med 48-voltsystem bli, vilket kommer att sänka förbrukningen några procent.

Förhoppningsvis får vi också hybridsystemet KERS ännu längre fram vilket verkligen skulle göra Volvo helt unika i branschen. Upp till 25 procent lägre förbrukning och upp emot 100 extra hästkrafter.

Eder utsände chefredaktör skulle tveklöst välja en CC ur V60-programmet eftersom prispåslaget bara är 15 000 kronor.

Vid provkörningen i Luleå har Volvofolket lagt in filtar för värme och en yxa om man skulle köra på något vilt. Äventyrsbilar...

Lite längre fram är det troligt att V60 CC går att beställa med laddhybriddrivlinan T8 – till skillnad från V90 CC där Volvo inte har några sådana planer.

Med en uppsjö av snarlika modeller med samma teknik är valfriheten gigantisk men också förvirrande. Personligen uppskattar jag V60:s lite nättare dimensioner som gör bilen smidigare och lite roligare – och i mitt tycke ännu snyggare. I dagsläget tar jag en V60 CC T5 med aluminiumlistpaketet. Men tänk om den gick att få med Four-C och KERS!

Så står sig V60 CC mot konkurrenten A4 Allroad...

  Volvo V60 CC D4 AWD Audi A4 2,0 TDI Allroad
Längd, mm 4 784 4 750
Bredd, mm 1 850 1 842
Höjd, mm 1 499 1 493
Axelavstånd, mm 2 874 2 818
Markfrigång, cm 20,6 16,6
cW-värde 0,33 0,34
Max dragvikt, kg 2 000 1 800–2 000
Prispåslag CC/Allroad 15 000:– 25 300:–
Koldioxidutsläpp, g/km (WLTP) 155–173

...och så står sig "vanliga" V60 mot A4

  Volvo V60 D4 AWD Audi A4 2,0 TDI
Längd, mm 4 761 4 738
Bredd, mm 1 850 1 842
Höjd, mm 1 432 1 435
Axelavstånd, mm 2 872 2 820
Markfrigång, cm 14,6 13,2
cW-värde 0,29 0,26
Max dragvikt, kg 1 600–2 000 1 700–2 100
Prispåslag CC/Allroad
Koldioxidutsläpp, g/km (WLTP) 145–169 142–166