Prov: Nya Toyota RAV4 – kapabla suven är bättre än någonsin

Premium 1994 såg den första generationen av Toyota RAV4 dagens ljus. Nu är det dags för generation fem att visa framfötterna: djärv design, harmonisk hybriddrift och en förvånansvärt hög komfortnivå ska leda storsäljaren in i framtiden.

Prov: Nya Toyota RAV4 – kapabla suven är bättre än någonsin

Vi har provkört nya Toyota RAV4 2,5 Hybrid AWD. Bilen finns till försäljning nu och kostar från 295.900 kronor. I testbilsutförande kostar bilen 315.900.

Detta ingår i provkörningen

• Vad är nytt?

• Hur är den att köra?

• Nördfakta

• Borde jag köpa en?

VAD ÄR NYTT?
"Inga kompromisser." Ledord som Toyota verkar följa slaviskt när man presenterar nya RAV4. Optiskt särskiljer sig den högbyggda nykomlingen genom ett betydligt mer aggressivt yttre fullt av skarpa linjer och dressat med markant utställda hjulhus, så att suven nästan påminner om en Lexus.

RAV4 vilar på den nya globala TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture) som sägs ge bilen märkbart bättre vägegenskaper än den något bleka föregångaren. Vridstyvheten har ökats med hela 57 procent samtidigt som viktfördelningen är nära nog idealisk med 51 procent över framaxeln samt 49 procent bak.

Med nya RAV4 har Toyota valt att gå emot strömmen och byggt en mindre bil som är mindre än sin föregångare. Den mäter exakt 460 cm på längden, vilket är en halv centimeter kortare än innan. Ändå har axelavståndet ökat med tre centimeter till respektabla 269 cm samtidigt som bredden har ökats med en centimeter.

Vredet styr karakteristiken för motorn, styrningen och bromsarna.

Det kommer såklart kupéutrymmet till godo, trots att man har sänkt takhöjden (-1 cm) och lyft markfrigången (+1,5 cm). Faktum är att just kupéutrymmet har växt på alla leder, även i bagageutrymmet, trots att bilen har krympt utvändigt. 

Men det är inte bara exteriören och måtten som är nya, även drivlinan är helt nyutvecklad för modellen: en fyrcylindrig bensinmotor paras ihop med antingen en eller två elmotorer för fram- eller fyrhjulsdrift.

Förbränningsmotorn har fått en högre kompression (från 9,3:1 till 14,0:1) än tidigare, samtidigt som nickelbatteriet har bantats med elva kilo trots högre effektuttag. Den tillhörande elmotorn lämnar 120 hk och 202 Nm. Växlingen sker, precis som förr, med hjälp av en steglös automatlåda.

Systemeffekten för den framhjulsdrivna versionen hamnar på 218 hk, medan den fyrhjulsdrivna lämnar sammanlagt 222 hk, tack vare ytterligare en elmotor (54 hk, 121 Nm) på bakaxeln. Kanske ingen omskakande förbättring jämfört med föregångarens 197 hk, men nykomlingen spurtar numera till 100 km/h på raska 8,1 sekunder, en förbättring på två tiondelar mot tidigare.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Man saknar knappast kraft i nya RAV4, trots att bilen inte är speciellt sportig. Fartresurserna är absolut tillräckliga, även för en och annan snabbare omkörning och även om det knappast borde spela någon större roll i vårt avlånga land, kan vi berätta att kompaktsuven spurtar hela vägen upp till 180 km/h.

Betydligt viktigare borde då vara att veta att fyrhjulsdriften är en nyutveckling som vid behov antingen skickar all kraft till framhjulen eller upp till 80 procent av kraftreserven till bakaxeln. Så kan RAV4 även ta sig an en och annan lerpöl utan att ropa på hjälp. Dessutom finns det numera Trail Mode som garanterar ännu bättre fäste.   

Suvens egentliga habitat är dock, som brukligt för bilklassen, snarare den asfalterade delen av vägnätet. Tack vare understöd från en eller två elmotorer finns det gott om tryck även på låga varv, samtidigt som bilen reagerar mindre stressat på gaspådrag. Föregångarens ofta kritiserade helvetesvrål från motorn under fullast håller sig i nykomlingen inom godtagbara gränser. 

Över lag är RAV4 en mysig bil, utan påklistrade sportambitioner. Utvecklarnas fokus låg främst på komfort, istället för dynamik och det märks: den 1 650 kg tunga bilen rullar mjukt och bekvämt och har inga som helst problem med katastrofala vägbanor heller. Det välbalanserade chassit förblir alltid lugnt och säkert. Kurvorna bemästrar bilen utan alltför mycket understyrning, däremot med märkbara karossrörelser. 

Jakten efter bekvämlighet fortsätter även på insidan. Man sitter bekvämt i de nya stolarna och kan blicka ut över en instrumentbräda som inte enbart består av plastpaneler i olika gråa nyanser. Det känns faktiskt nästan hemtrevligt i nya RAV4. Kvalitetsintrycket är på topp med trevliga material och framför allt en betydligt bättre förarergonomi. Stolarna har fått generösare inställningsmöjligheter, precis som ratten som har femtio procent utökad justeringsmån. 

RAV4 vilar på en ny plattform med längre axelavstånd för bättre ben- och bagageutrymme (+ 79 liter), samt har fyra centimeter utökad kupébredd.

Bilen känns mycket välisolerad och tyst, endast vindbruset över ytterbackspeglarna lyckas tränga in i kupén. En anledning till det är de tysta elmotorerna som driver bilen även i högre farter med avstängd förbränningsmotor. När denna väl är igång, hörs dock endast ett lågmält brummande i bakgrunden. 

Sammanlagt blir hela resan ytterst tyst, komfortabel och sparsam. Den framhjulsdrivna varianten nöjer sig nämligen med blott 4,5 liter per 100 km, medan den fyrhjulsdrivna bilen inte är särskilt mycket törstigare: här krävs endast 4,6 liter bensin per 100 km för att hålla bilen rullande.

NÖRDFAKTA.
En trevlig nyhet i kompaktsuven är den nya innerbackspegeln. Den är nämligen samtidigt en kamerabaserad skärm som ger fri sikt bakåt utan störande C-stolpar eller huvuden. Systemet är förvånansvärt skarpt och dessutom inte hastighetsberoende. Trevligt!

 

BORDE JAG KÖPA EN?
Javisst, borde du det! Nja, det vill säga ifall du är på jakt efter en kompakt och högbyggd bil som sväljer mycket och är prestigelös, men kompetent. Nya RAV4 gör allt som föregångaren var bra på bättre och lyckas även med att tvätta bort billigstämpeln.

Bilen är tyst, bekväm och bensinsnål och kostar från 295 900 kronor för den billigaste framhjulsdrivna versionen. Toppmodellen Executive med fyrhjulsdrift och alla tillval (vilket endast är tre paket) kostar 419 400 kronor, vilket i jämförelse med konkurrenterna kan betraktas som mycket förmånligt. 

I Sverige finns bara hybridversionen i fyra olika utföranden tillgänglig, snikversionen utan hybriddrift finns enbart på kontinenten. Bilen kan beställas nu.