Prov: BMW 745Le – vi provkör BMW:s nya lyxladdhybrid

Premium BMW uppdaterar sitt flaggskepp för att hänga med i konkurrensen. Men hur ser bilen ut, egentligen?

Prov: BMW 745Le – vi provkör BMW:s nya lyxladdhybrid

Vi har provkört BMW 745Le. En laddhybrid med systemeffekt på 394 hästkrafter och 600 Nm. Pris är ännu inte fastställt, aktuell i maj.

Detta ingår i provkörningen

✔ Vad är nytt?
✔ Hur är den att köra?
✔ Nördfakta
✔ Borde jag köpa en?

VAD ÄR NYTT?

Först och främst är det fronten som är omdesignad. Detta för att formerna ska vara mer i linje med nya X5, kommande X7 och andra framtida modeller. Och, enligt formgivarna, för att 7-serien ska få lite mer "Rolls-Royce-flärd" (BMW har ägt Rolls-Royce sedan 1998). Om resultatet är lyckat är såklart upp till var och en, men njurarna har definitivt blivit mer, eh, framträdande. De är de facto 40 procent större än tidigare. 

Även frontens nedre del, framflyglarna och aktern är omarbetade för att bilen ska se pampigare ut. Detta för att flörta med den lika kromhungriga som livs-viktiga kinesiska marknaden. Den adderade lyxig-
heten märks även interiört, där man använt sig av klart mer påkostade material än tidigare. Kvalitetskänslan är kort sagt fenomenal.

Tvärtemot den rådande downsizingtrenden har BMW gått från en fyrcylindrig motor i gamla 740e till en större – och mer välljudande – rak sexa i 745e. Litiumjonbatteriet (som är placerat under baksätet) är på 12 kWh och det ska enligt utsago räcka för drygt fem mils körning på el. Dock lär den siffran ligga närmare fyra mil vid verklig körning.

Helt digital instrumentering och väldigt genomarbetad förarplats. Kvalitetsintrycket är solitt och materialvalen påkostade.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

Drivlinan går att låsa i elektriskt läge, och toppfarten är då 140 km/h. Normalt sett lär dock bilen köras i Hybridläget, och då sker in- och urkopplingen av bensinmotorn helt ryckfritt. Och även när den raka sexan är igång hörs den knappt. Drivlinan känns väldigt imponerande, och fartresurserna är det verkligen inget fel på!

NÖRDFAKTA.

Laminerat glas går att få inte bara i vindrutan utan även i sidorutorna och i bakrutan.  Detta för att sänka bullernivån i kupén. 

BORDE JAG KÖPA EN?

Kommer man överens med det bombastiska formspråket är 7-serien såklart en helt underbar bil att både köra och åka i, och laddhybriden är bland de smartaste köpen i lyxbilsklassen. Klimatsmart, och definitivt tillräckligt potent.