Vi kör BMW:s nya dunderklump – utmanar Range Rover

PREMIUM Med X7 låter BMW modellprogrammet växa i både bokstavlig och bildlig mening. Helt nya X7 är rejält tilltagen med plats för sju och bagage. Frågan är var BMW kommer att finna sina kunder. Troligen inte i Europas storstäder, men osvuret är bäst. Vi provkör!
Annons

Vi går igenom:

✔ Vad är nytt?
✔ Hur är den att köra?
✔ Borde jag köpa en?

VAD ÄR NYTT? X7 är en helt ny modell även om den bygger på den nyss förnyade X5-modellens plattform. BMW X7 är dock väsentligt större – den är 23 centimeter längre och sex centimeter högre än en X5.

Det gäller alltså för de blivande X7-ägarna att leta efter ganska rejäla P-platser. De kommer bli varse om att de kör en närmast gigantisk bil. Det räcker med att kasta en blick över axeln i riktning mot den fjärran placerade bakluckan.

Men storleken har förstås sina poänger. Fem resande åker i slösande komfort. De som förpassats till de extra två sittplatserna har bättre utrymme än vanligt i den här typen av bil men det kräver en del smidighet för att komma dit, förbi hjulhusets framkant.

Bagageutrymmet bakom den sista raden är också större än hos andra 7-sitsare men om du verkligen behöver lastutrymme fäller du bägge baksätesraderna och får på så vis 2 121 liter att vräka in prylar i.

Vi kör BMW:s nya dunderklump – utmanar Range Rover
Riktigt trevliga material och fin kvalitetskänsla interiört ger 7-serievibbar.

Ytorna där man placerar sitt flotta bagage eller sig själv samt annat löst folk är elegant klädda med material av fin kvalitet. Snyggt är det hur som helst och interiören ger en skön känsla som förstärks av det stora glastaket som delvis kan öppnas. Det här är vad det senaste av BMW:s lyxigare utbud står för vid sidan av 7- och 8-serien.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? När du hämtat dig från X7:s flotta insida finner du att det var väl inget jämfört med att navigera den nedför gatan – i synnerhet om du inte är van att köra bilar av den här storleken. Du sitter högt och de yttre hörnmakeringarna ter sig fjärran. Bredden och känslan av tyngd är påtaglig.

Om du inte håller koll på framfarten får filhållningsassistansen en hel del att göra, även på svenska motorvägar. Det beror inte på att den skulle vingla utan på att den upptar en avsevärd yta av nämnda filer. Det här är en bil där filhållningsassistansen är en klar fördel liksom förmågan att kunna forcera framåt i köer, ostörd av den radarstyrda farthållaren.

Vi kör BMW:s nya dunderklump – utmanar Range Rover
”Mellanradens” säten skjuts undan elektriskt. Insteget är högt men bra.

Motorvägar lär bli den huvudsakliga miljön för X7 och det är svårt att föreställa sig någon som slänger runt med den med BMW:s sportigare modeller i bakhuvudet. Ändå har BMW:s chassiingenjörer velat skapa en ”förarbil” med hjälp av X5:s rötter.

Skarpa kurvor var det ont om vid vår provrunda i Florida men vi dristade oss ändå till att ladda runt en större rondell. Krängningen var väl kontrollerad i Comfortläget, stabilare i Sport och mindre än vad du skulle förväntat dig i den här typen av bil. Luftfjädringen kan kännas lite stötig över längre gupp och svackor men du kan köra fortare i långa svängar än vad dina passagerare finner bekvämt.

NÖRDFAKTA. BMW X7 40i är inte brutalt snabb, vilket inte förvånar med tanke på dess massa. Vi menar: 0–100 km/h på 6,1 sekunder är inte dåligt för en bjässe på 2,3 ton (!).

Den raka sexan är surrigt mjuk från låga varv till mellanregistret och låter en smula ansträngd först i närheten av rödmarkeringen. Den åttastegade växellådan ger dig inga bekymmer, inte ens om du trycker plattan i mattan eller använder paddlarna för att växla.

Vi kör BMW:s nya dunderklump – utmanar Range Rover
X7 blir troligen en vanligare syn i USA och i Kina, än i Europa.

Det här är antagligen BMW:s mest ”regionala” bil, i första hand tänkt för marknader som USA, Kina, Mellanöstern och andra asiatiska länder. Om våra kollegor från Dubai kan anses vara någon typ av indikation tycks BMW ha träffat rätt. De kan få X7 med en V8 (50i) till skillnad från de europeiska kunderna.

BORDE JAG KÖPA EN? I Sverige kan man välja mellan bensindrivna X7 xDrive 40i med 340 hk och ett frånpris på 872 800:–, och dieselversionerna xDrive 30d med 265 hk och M50d med hela 400 hk. De kostar från 869 800:– respektive 1 094 800:–.

Det kostar att slå på stort, men har du behov av en riktigt rymlig och bekväm suv med rejäla fartresurser är det inget dåligt val, tvärtom.

Vi kör BMW:s nya dunderklump – utmanar Range Rover

Annons
Annons
Rulla till toppen