Prov: Skoda Scala bjuder på ny design och modern teknik – utmanar VW Golf

Premium Vi provkör nyheten som inte bara vill vara praktisk, rymlig och prisvärd – utan snygg också. Dessutom fullproppad med modern teknik.

Prov: Skoda Scala bjuder på ny design och modern teknik – utmanar VW Golf
Scala är första Skodan med det nya formspråk som framöver kommer att visa sig på den större Octavia.

Detta ingår i provkörningen:

• Vad är nytt?
• Hur är den att köra?
• Borde du köpa en?


VAD ÄR NYTT?

Scala är en helt ny modell från Mlada Boleslav. Namnet Scala – latin för "trappa" – är ett tydligt budskap. För efter den något mesigt formgivna föregångaren Rapid Spaceback markerar den nya Skodan ett rejält kliv uppåt i kompaktklassen.

Den har svällt med sex centimeter på längden och hela nio centimeter på bredden och ger ett ganska stadigt, för att inte säga korpulent intryck. Samtidigt livar nya skarpare och markerade streck upp de klasstypiska linjerna med vassare strålkastare och luftintag och ger ett mer personligt utseende.

Nya stilelement som den mer accentuerade kromgrillen och den neddragna bakrutan är tänkta att skänka starkare EQ-värden till varumärket och nästa modellgeneration. Om det kommer att falla de något konservativa Skodakunderna på läppen återstår att se. Liksom hur begeistrad koncernkonkurrenten Seat blir.

Förarmiljön domineras av en fritt stående pekskärm.

Desto bättre är att Scala håller fast vid de märkestypiska fördelarna och erbjuder mer plats än VW Golf trots att Scala baseras på samma plattform som Polo.

Jämfört med Wolfsburgs bästsäljare är Scala tio centimeter längre och har ett överlägset större bagageutrymme. Golf sväljer 380 liter, Scala glupar i sig hela 467 liter. Baksätespassagerarna har ungefär lika bra utrymme som i Octavia, även takhöjden får anses generös. Sittplatserna är bekväma med behaglig klädsel och kvaliteten känns bra.

Den som kan och vill kosta på sig kan lägga till digital instrumentering, online-entertainment och tal- och gestmanövrering. Det som alltid ingår är Skodafyndigheter som locket till påfyllningen för spolarvätska, som fälls ut som en tratt för att undvika spill, och paraply i dörrfacket.

Testbilens säten var av hög kvalitet.

1,5 TSI-motorn har cylinder-avstängning.

I övrigt erbjuder motorutrymmet inte mycket nytt. Drivkällorna är de bekanta bensinalternativen 1,0 TSI och 1,5 TSI, och mot slutet av året kommer en 90 hästar stark gasversion. Några dieselalternativ erbjuds inte i Sverige.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

Scala är långt ifrån tråkig att köra tack vare vikten på bara runt 1,3 ton. Därigenom är Scala rätt rask redan med den aningen knorriga, men varvvilliga trepipen på 115 hk. Tillsammans med den distinkta sexväxlade lådan pinnar den på med glatt humör.

Passande nog har Skoda stämt av det tillhörande chassit med betoning på komfort och styrningen är precis utan att vara hänförande. Scala ilar balanserat genom växelvisa kurvor, understyr sent och håller sitt spår stadigt och lugnt på motorvägen.

För första gången bär en Skoda sitt namn utskrivet över hela bakluckan (som på en Porsche).

Riktigt livlig blir Scala förstås med den 150 hk starka fyrcylindriga TSI-maskinen och sjuväxlad DSG-låda. De lämpligt stegade växlarna glider i smidigt och motorn drar bra men är alltid lågmäld och behaglig.

För den som vill ha ännu mer av det goda finns ställbara sportstötdämpare (med lägena Normal och Sport) plus olika körinställningar. Med tillvalet 18-tumshjul blir framfarten lite stötigare på dålig väg men tack vare 15 mm sänkning smiter den skarpare genom kurvorna.

Bagaget rymmer hela 467 liter. Bra. Hög skarv vid fällning. Mindre bra.

BORDE JAG KÖPA EN?

Skoda tar ut allt som är möjligt ur Polos plattform och resultatet är synligt med blotta ögat. Scala ser riktigt bra ut och kan utrustas väl ifråga om körsäkerhet och infotainment. Den har generösa utrymmen och bra vägegenskaper och komfort.

Dessutom är den prismässigt på jorden även om den inte är så billig som sin föregångare Rapid – men den var å andra sidan inte lika bra och inte alls lika modern. Hur som helst gör Scala skäl för sitt namn.

Med helt nya Scala klättrar Skoda ett steg högre och kommer riktigt nära för att på allvar utmana Volkswagen Golf.

Nya Skoda Scala lanseras i Sverige i början av sommaren med ett pris från 215.400 kronor för instegsversionen 1,0 TSI.