Prov: Toyota GR Supra – legenden är tillbaka och övertygar stort

Premium Efter sjutton långa år är det äntligen dags för en ny Supra. Den här gången med en radsexa från BMW under den långa motorhuven. Har bilen det som krävs för att återigen uppnå legendstatus?

Prov: Toyota GR Supra – legenden är tillbaka och övertygar stort
Stora luftinsläpp vid sidan om den F1-inspirerade nosen försörjer motorn med friskluft.

Mycket BMW, särskilt det tjusiga infotainmentsystemet. Läder ingår i Premium Pack för 24 000 kronor, liksom extra högtalare, lastsäkring och head up-display.

VAD ÄR NYTT?
Nya Toyota Supra utvecklades i ett gemensamt projekt med BMW och är därmed systerbil till nya Z4. Bilarna delar nästan all teknik, men skiljer sig åt genom setup och exteriör.

Medan BMW Z4 är den bekväma långfärdsbilen, inriktar sig Supra på den adrenalinsökande kundkretsen. Bilens yttre talar högt och tydligt om sportbilsambitionerna: en blandning av föregångaren och en Viper – med en armada av flaps, "double bubble"-tak och gigantiska luftinsläpp vid sidan om "F1-fronten". 

Den fantastiska radsexan B58M30 01 på 3,0 liter laddas av en enkel twinscroll-turbo och lämnar 340 hk och hela 500 Nm mellan 1.600 och 4.500 r/min. För att få ned kraften i asfalten har man anställt en extremt kompetent åttastegad automatlåda från ZF, en aktiv differential samt väldiga bakdäck som mäter 275 mm på bredden.

Trelitersspisen från BMW sitter långt ned och nära brandväggen.

Interiören andas väldigt mycket BMW. Sobert, snyggt och med en fantastisk material- och byggkvalitet. Så här ska en sportbilsinteriör kännas! Dessutom är den femte generationen Supra den första Toyota någonsin som faktiskt har ett genomtänkt och användbart infotainmentsystem. Tacka München för det. 

Vi gillar även sportstolarna skarpt, trots att ett utdragbart lårstöd inte hade skadat. Men frågan hänger i luften, vill man ha en BMW-interiör i sin Toyota? Känns det rätt?

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Att BMW-radsexan är en juvel visste vi. Motorn levererar ett sanslöst och jämnt tryck oavsett varvtal. Från 3.000 r/min ökar motorn trycket ytterligare och fortsätter så till 6.500. 

Även ljudmässigt är motorn en akustisk orgie av rang. En stark baston blandas med ett helvetesvrål när man pressar på. Det blir aldrig tråkigt!

Under tiden sorterar ZF-lådan växlarna med nästan perfekt precision och betydligt snabbare än man själv hade mäktat med. Dessutom är det riktigt trevligt med en automatlåda som inte växlar ned varje gång högerpedalen åker i mattan utan förlitar sig på motorns vridmoment i mellanregistret. 

Även styrning och chassi visar sig vara fullträffar. Bilen känns sportig och pilsnabb utan att för den delen vara obekväm. Oavsett körläge erbjuder Supra fin fjädringskomfort – även på ojämnt underlag. 

Äntligen en Toyota som fokuserar på varvtal och driftvinkel!

Styrningen kräver mindre kraft än i Z4 och dirigerar Supran finkänsligt och direkt genom kurvorna. Bilen förblir neutral hela vägen till greppgränsen. Den 1,5 ton tunga coupén visar sig vara en mycket kompetent sparringpartner och övertygar med mycket grepp, fantastisk styrkänsla och en förtroendeingivande bakvagn.

NÖRDFAKTA.
Liksom systerbilen BMW Z4 byggs nya GR Supra av Magna i Graz, Österrike. Att bilen inte är ett rent japanskt koncept avskräcker kanske en och annan entusiast, men fördelarna är många. Exempelvis en ljuvlig drivlina från BMW samt ett infotainmentsystem som faktiskt fungerar. Toyota skriver själva att nya Supra levererar märkets renaste körupplevelse någonsin. Det säger en hel del...

Smaken är som baken, det gäller i allra högsta grad nya Supra vars bakdel är en åsiktsmässig vattendelare.

BORDE JAG KÖPA EN?
Ja, men det kan du tyvärr inte. Samtliga 900 exemplar som säljs i Europa i år är bokade. Köerna är långa men det är inte heller särskilt konstigt: med ett pris på 680.900 kronor är GR Supra visserligen dyrare än både BMW Z4 M40i och även Porsche 718 Cayman T, men vilken bil man får för pengarna! 

Har du råd och står ut med den exteriöra designen (som delar åsikterna ungefär som Moses delade Röda havet) gäller bara en sak: Köp, köp, köp!