Prov: Ford Focus ST Plus – familjefadern som gör 0-100 på under 6 sekunder

Premium Nya Ford Focus kommer äntligen i sin råaste form, i alla fall fram tills nya RS blinkar på radarn. 0–100 km/h går på under sex sekunder trots att hela familjen och hunden är med ombord. Vi kan bara ge ett råd: köp!

Prov: Ford Focus ST Plus – familjefadern som gör 0-100 på under 6 sekunder
Körglädje deluxe. En fantastisk manuell låda möter adaptiva dämpare och en elektriskt styrd diff med torque vectoring. Motorn härstammar från gamla RS. Styrningen är ännu vassare än i Fiesta ST.

VAD ÄR NYTT?
Focus ST ska vara den mest förarorienterade Focusen hittills och visar det stolt med svarta karossdetaljer, stora gap i fronten och en svart grill med bikakegaller. LED-strålkastare är standard precis som stora 19-tums aluminiumfälgar och rödlackerade bromsok.

På insidan skiljer endast de svarta Recarostolarna och ST-dekalen på ratten sportmodellen från vanliga Focus. Annars är det mesta sig likt. Inte ens de separata rundinstrumenten för oljetryck och temperatur samt laddtryck finns kvar från föregångaren.

Kvar finns däremot den 2,3 liter stora fyrcylindern från gamla RS som tjänstgör i modifierad form i nya ST. 280 hk och 420 Nm talar sitt tydliga språk. Focus ST är löjligt snabb trots framhjulsdrift och kombikaross (tillval). Som grädde på moset säljs bilen dessutom enbart med en sexväxlad manuell låda.

Recarostolar med grymt sidostöd.

Förarorienterad var det. Precis som den vanliga Focus erbjuder ST en hel del ny teknik som trafikuppdateringar, fordonsrapporter och assistanssystem. För audiofila kunder erbjuds även ett ljudsystem från Bang & Olufsen med tiotumshögtalare och 675 watt. 

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Med aktiverad launch control drar bilen iväg från startlinjen nästan utan något hjulspinn alls och passerar 100-strecket på anmärkningsvärda 5,7 sekunder. Inte heller efter 100-markeringen släpper motorkraften sitt grepp om de drivande hjulen och bilen fortsätter sprinten nästan utan andningspaus.

ST är dock knappast något renodlat råskinn, i komfortläget glider den förvånansvärt lätt och obemärkt även över grova ojämnheter i asfalten.

280 hästar sliter i framhjulen men tämjs effektivt av den nya framaxeldifferentialen. 19-tumsfälgar är standard.

Röda sportknappar på ratten. Med Performance-paketet följer även Race Mode och launch control.

Det räcker dock med ett tryck på sportknappen för att mr Hyde ska visa sitt sanna jag. De adaptiva dämparna styvnar till ordentligt och visar bilens hårda sida.

ST-styrningen har betydligt högre motstånd än i vanliga Focus och omsätter styrimpulser utan någon fördröjning. Feedbackskänslan från framhjulen är imponerande hög med en tydlig förvarning när man närmar sig gränsområdet. Även antispinnsystemet tillåter en del bus i form av lättare driftvinklar utan ingrepp.

Först i Raceläget drar sig systemet (nästan) helt tillbaka, dämparna blir ännu hårdare och differentialen på framaxeln kan leda upp till 100 procent av kraften till hjulet med mest grepp. Kördynamiskt liknar Focus ST det lilla busfröet Fiesta ST, fast med högre vikt och mer effekt.

NÖRDFAKTA.
Det är faktiskt första gången en ST-modell utrustas med en differential på framaxeln. Den elektroniskt styrda spärrdifferentialen förbättrar både kurvtagningen och sprinten, samt minimerar kraftreaktionerna i ratten.   

BORDE JAG KÖPA EN.
Kombinationen av rymlig och säker familjefraktare och busig drivlina är svårslagen. Lägg därtill att bilen är praktisk och bekväm (så länge man inte fingrar på S-knappen), välutrustad från start med ett diskret men sportigt yttre och dessutom till ett pris som inte ökar kördynamiken på grund av den lättade plånboken. Köp!