Prov: Mercedes GLC 300 4Matic – G-klass Junior imponerar med ny teknik

Premium Den faceliftade versionen av storsäljande GLC har sneglat på storebror G-klass och erbjuder numera även ett offroadpaket vilket gör den förvånansvärt kapabel. På asfalten lockar mellanklass-suven med nya assistanssystem, 48-volts mildhybridsystem samt MBUX-infotainment.

Prov: Mercedes GLC 300 4Matic – G-klass Junior imponerar med ny teknik
Offroadpaketet innehåller två olika offroad-körprogram, Hill Descent, skyddsplåtar för motorn samt höjd markfrigång. På insidan finns nu även MBUX-systemet och fler assistanssystem. De exteriöra förändringarna är subtila med lätt retuscherad grill och stötfångare samt nya LED-strålkastare fram.

VAD ÄR NYTT?
Nya GLC är egentligen inte så ny utan har snarare fått ta del av en del förfining. Exteriört har man gjort mindre ändringar för att anpassa bilens utseende till resten av stjärngänget.

Strålkastarna är slankare och har fått en ny DRL-signatur. Även stötfångaren har modifierats en aning, precis som baksidan som förutom de uppdaterade bakljusen är så pass diskret förändrad att det krävs näst intill en lupp för att se skillnaderna. Men varför ändra på ett fungerande recept?

Inte heller invändigt har nya GLC tagit några jättekliv. Det mesta är sig likt, dock har bilen fått ta del av Mercedes magnifika MBUX-system som först introducerades i A-klass.

MBUX innebär en uppsjö av onlinetjänster, utökad röst- och geststyrning samt smart navigering och fungerar över förväntan bra. Är man trött på analoga instrument kan man med fördel beställa ett digitalt kombiinstrument som kan styras via rattens nya touchkontroller.

Som vanligt i en bil med stjärna är kvalitetsintrycket högt. De olika metallerna, träslagen och läderytorna ser inte bara lyxiga ut utan känns riktigt gedigna.

Den stora nyheten är dock att den uppdaterade mellanklassuven nu kan ta sig an eländig terräng, förutsatt att man har kryssat för Offroad-paketet.

Även den fyrcylindriga M264-motorn har fått en översyn och jobbar numera tillsammans med ett 48-volts mildhybridsystem och en mindre elmotor (13,6 hk/150 Nm) för att motverka turbohålet samt för att minska förbrukningen. Som grädde på moset finns nu 13 hk mer än i föregångaren samtidigt som förbrukningen ligger på låga 7,1 l/100 km.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Självklart måste vi testa bilens prisade terrängegenskaper. Med växellådan i det manuella läget, Offroad Plus-läget aktiverat samt 50 mm högre markfrigång klättrar bilen obesvärat uppför en 65-procentig lutning. Motorns vridmoment på 370 Nm fördelas effektivt för att skapa bästa möjliga fäste.

Även i mycket ojämn terräng klarar sig GLC förvånansvärt bra och utan att karossen vrider sig. Den lilla suven lyckas ta sig fram över sträckor som vi hittills bara vågat oss på i en G-klass.

Dagens sista etapp är en kurva med extrem sidolutning. Bilen glänser även här, trots ordentlig slagsida. Infotainmentsystemets 360-gradersvy underlättar enormt i terrängen och de sköna multikonturstolarna (tillval) med uppblåsbara sidostöd garanterar att man inte ramlar ur stolen ens på de brantaste kullarna.

På motorvägen känns bilen lika suverän, endast trafikinformationen verkar strula eftersom det inte dröjer länge innan vi står stilla. Kötrafiken bemästrar bilen utan problem tack vare det nya 48-volts mildhybridsystemet. Elmotorn tar hand om bottenvridet samt "seglar" vid gasuppsläp och kan lagra bromskraftsenergin.

Bilen är dock inte enbart mer miljöanpassad än förut utan kan även dansa till andra toner. 6,2 sekunder behöver GLC för att komma förbi 100-strecket samtidigt som den niostegade automatlådan sorterar växlarna snabbt och exakt. De adaptiva dämparna (tillval) sväljer vilka ojämnheter som helst samtidigt som kurvtagningen blir till ett rent nöje.

NÖRDFAKTA.
Att GLC är en ytterst framgångsrik modell borde nästan vem som helst veta. Stadssuven, som i sin senaste skepnad även kan ta sig fram hela vägen till sommarstugan, avlöste Mercedes GLK 2015 och har sedan dess sålts i över 850 000 enheter. Den ansiktslyfta versionen borde rimligtvis bli minst lika framgångsrik. 

BORDE JAG KÖPA EN.
Är du på jakt efter en mellanstor suv med mycket premiumkänsla och offroad-egenskaper men tycker att Land Rovers utbud är så där? Då ska du definitivt ha en GLC. Ett fräscht yttre, toppmodernt infotainmentsystem och ännu fler assistanssystem än innan kan inte bli annat än succé.

Om man har råd, vill säga. Grundpriset är 530.650 kronor och på sedvanligt Mercedesmanér kostar det mesta extra. Och mycket.