Prov: Mazda CX-30 Skyactiv imponerar – och dieselbensinaren SPCCI är riktigt bra

Premium I nya crossovern CX-30 sätter Mazda snart in sin Skyactiv-X bensinmotor som förenar diesel- och bensinteknik. Samma drivlina finns redan i Mazda 3.

Prov: Mazda CX-30 Skyactiv imponerar – och dieselbensinaren SPCCI är riktigt bra
Mazda har lyckats skapa en egen design där inte minst fronten är märkestypisk.

VAD ÄR NYTT?
CX-30 är en crossover mellan lilla CX-3 och den kompakta suven CX-5.

Hur har man hittat den luckan? En förklaring skulle kunna vara skillnaden i axelavstånd. CX-5 har 13 centimeter längre sådant än CX-3. Däremellan finns lite plats liksom när det gäller prislapparna. Det skiljer 88.000 kronor mellan de båda.

I denna lucka sticker Mazda in nya CX-30, en Crossover Utility Vehicle, baserad på Mazda 3. Instegsmodellen med framhjulsdrift kostar 249.900 kr, alltså 15.000 kr mindre än CX-5. Varför heter den inte CX-4? För att det namnet redan används på coupéversionen av CX-5, byggd för den kinesiska marknaden.

I jämförelse mellan Mazda 3 och CX-30 är det treans lätt sluttande taklinje som syns bäst. Takhöjden inuti ger betydligt mer plats för passagerarnas huvuden i CX-30. Även utrymmet under de främre stolarna är bättre med mer plats för fötterna. Benutrymmet för knäna är dock detsamma, alltså inte överdrivet stort men heller inte trångt. Stolarna fram är 7 millimeter längre och högre monterade.

Sittpositionen stiger ytterligare 4 centimeter tack vare den högre liggande karossen men det känns inte som om man sitter på en pinnstol. Justerbarheten i höjdled är så väl tilltagen att alla kan hitta en bra körställning.

Mazda är särskilt stolta över den fina ergonomin genom den standardmonterade tiltfunktionen och det bättre bäckenstödet. Det sista kanske inte är så märkbart men man sitter riktigt bra med utmärkta justeringsmöjligheter.

Förarmiljön följer Mazdas formgivningsmall – både snygg och praktisk.

Infotainment regleras via den snyggt placerade bildskärmen.

Ljudanläggning från Bose sörjer för bra musikmöjligheter.

Annars är det inte mycket som är annorlunda jämfört med Mazda 3.

I framsätet är de identiska. CX-30 har samma snygga konstläderytor och den högt monterade infotainmentskärmen. Stereoanläggningens mellanhögtalare sitter inte som brukligt i dörrklädseln utan längre fram vid sidan av fötterna och i stabila plasthöljen. Därmed är inte dörrarna den största källan till vibrationer i kupén.

Handhavandet av infotainment styrs endast med tryckvredet på mittkonsolen som också omfattar två luftutsläpp för baksätespassagerarna. CX-30 har även fördel ifråga om lastutrymme, 430 liter mot Mazda 3:s 358 liter. 

Bagageutrymmet rymmer 430 liter med baksätet i normalläge.

Bra utrymme även för baksätespassagerare, både för huvud och fötter.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
(Vi sparar den nya bensindieselmotorn till sist.) Ackompanjerad av varningspip stängs den automatiska bakluckan (bara på CX-30) och vi kan dra iväg med dieseln.

I testbilen är motorn kopplad till en sexstegad automatlåda. Den överladdade 1,8-litersmaskinen med variabel turbogeometri ger 116 hk och ska göra 0–100 km/h på 12,6 sekunder – 1,8 sekunder långsammare än med manuell låda.

Men inte ens med automatlåda känns motorn särskilt trög eftersom turbon reagerar så snabbt att de 270 newtonmetrarna finns tillgängliga efter bara en kort fördröjning. Den fungerar alltså fint i vardagskörning och nöjer sig med 6,0 l/100 km enligt WLTP.

Crossoverkonceptet vinner mark på marknaden. Något som Mazda har förstått.

Vi byter till bensinaren som är på 2,0 liter, saknar överladdning och åstadkommer 122 hk. Det är inte mycket. Men det är instegsmotorn och därför okej. Pigg är den på intet sätt, inte ens när den med full spruta vid 4.000 r/min når sitt maxvrid 213 Nm.

Dieseln är alltså en passande motor till CX-30. Till Sverige kommer den endast med automatlåda. Även den fyrhjulsdrivna varianten har automatlåda som standard. Lite synd eftersom den manuella lådan är riktigt bra med korta, precisa slag och körglad. 

CX-30 kan med fördel ta sig an en motor med mer kraft för trots sina relativt "höga ben" är det ingen vingelpelle. Den högre tyngdpunkten kompenserar Mazda effektivt med kraftigare krängningshämmare och hårdare fjädrar. Bilen går stabilt men rullar ändå komfortabelt över ojämnheter. Visserligen gungar den lite mer än den lägre Mazda 3 men den styr in lika exakt och hänger inte över framhjulen. Dessutom följer bakvagnen med smidigt. Bravo!

NÖRDFAKTA.
Mazda CX-30 är alltså chassidynamiskt begåvad men riktigt till sin rätt kommer den först med den nya, 180 hk starka Skyactiv-X-motorn, vars teknik vi beskriver längre ned. CX-30 kan beställas med den först i höst men redan nu finns den i Mazda 3.

Den fyrcylindriga tvålitersmotorn är den första serietillverkade bensinaren som delvis arbetar som en diesel och kan antända en mycket mager blandning till övervägande del med kompression. Det ska ge stora förbrukningsfördelar och CO2-utsläppen ska enligt Mazda till och med ligga lägre än för de modellversioner som har den snåla 1,8-liters dieselmotorn.

De extra hästkrafterna är tydligt märkbara jämfört med basbensinaren, även den med remstartsgenerator och alltså lätthybrid. Testsiffrorna är genomgående respektabla. 0–100 km/h går på 8,2 sekunder och toppfarten är 216 km/h – Skyactiv-X är därmed 2,2 sekunder, respektive 19 km/h snabbare.

Sugmotorns gasrespons på pedaltryck är maffig även om den inte har samma tryck som en turbomotor. Men den är varvvillig och vecklar ut sin effekt jämt över varvtalsregistret utan åthävor eller väsen och når sitt maximala vridmoment, 224 Nm, vid 3.000 r/min. Men 180 hk är ändå inte så mycket i dessa tider av överladdade motorer.

Märker man den innovativa förbränningsprocessen när man kör? Nej, egentligen inte. Möjligen kan man höra ett lätt metalliskt knistrande ljud men som inte stör alls. Så långt allt bra. Det kommer att bli spännande att se hur effektiv Skyactiv-X är i vardaglig användning. Vi ser redan fram emot det första testet.

BORDE JAG KÖPA EN?
Mazda CX-30 är en dynamisk och komfortabel bil i segmentet för kompakta crossovers. Den är inte bara en Mazda 3 på styltor med terrängplast. Den erbjuder mer kundnytta med sin rymligare kaross och då är merkostnaden försumbar.

Mest intressant är Skyactiv-X-motorn som erbjuder mer kraft men också lovar låg förbrukning och mindre utsläpp. Mazda CX-30 Skyactiv-X kommer till Sverige i september och väntas bli storsäljaren för modellserien. 

SÅ FUNGERAR SKYACTIV

SPCCI står för "Spark Controlled Compression Ignition" och beskriver Skyactiv-X dieselmotorliknande kompressionständning. Den här Mazdateknologin kan tända en extremt mager bensinblandning. En tillräckligt fet blandning bildas nära tändstiftet och antänds av detta. Det räcker för att initiera "självtändningen" tack vare den höga kompressionen: 16,3:1. Vid fullast på motorn med höga varvtal växlar systemet över till konventionell tändstiftständning.


TÄNDNINGSPRINCIPERNA

Nedan framgår metoderna för antändning av bränsle-luftblandningen för de olika förbränningsmotorerna: bensinmotor, Skyactiv-X och diesel.

BENSINMOTOR
I bensinmotorns förbränningsrum breder flamfronten ut sig ojämnt från tändstiftet vilket försvårar en fullständig förbränning.

SKYACTIV-X
SPCCI förenar fördelarna med de båda antändningsprinciperna: jämn gnisttändning och variabel styrning av tändtidpunkterna.

DIESELMOTOR
Dieselmotorn uppnår en fullständig och jämn förbränning av bränsle-luftblandningen med sin kompressionständning.

(KLICKA FÖR STÖRRE)