Prov: Alpine A110S – allvarlig körglädje

Premium Frankrikes mittmotor-charmknutte nummer ett börjar bli vuxen. S-versionen av Alpine A110 är starkare och mer fokuserad, men är den verkligen bättre?

Prov: Alpine A110S – allvarlig körglädje
A110 S har en ytterst finkänslig styrning, men högre effekt och ett betydligt högre gränsområde än A110. Trots allt kan man fortfarande njuta av modellens lekfullhet!

VAD ÄR NYTT?
Man skulle kunna tro att Alpine försöker att återuppfinna sin mittmotorbil med S-modellen, men så är inte fallet. Inte heller är den ett svar på kritiken som bilen har fått. Enligt Alpines chefsutvecklare Jean-Pascal Dauce finns det nämligen knappt några kritikpunkter att bry sig om.

A110 S är helt enkelt ett komplement till den befintliga modellen och skulle egentligen ha släppts mycket tidigare, om det inte hade varit för den senaste tidens vansinne angående de skärpta utsläppskraven. 

På utsidan syns det knappt att det rör sig om en vassare version av mittmotorbilen. Inte alls faktiskt. Inga större gap, inga abstrakta (och för det mesta meningslösa) karossbreddningar, ingen svulstig diffusor och inga vulgära vingar så långt ögat når. Inte ens några dekaler som antyder att det här är minsann S-versionen. Inget. Istället har man lagt krutet på att utveckla en version som är mer fokuserad på varvtider än lekfulla stunder bakom ratten, även om körglädjen fortsätter att ingå i bilens spektrum. 

Bilens grundidé är dock fortfarande densamma: ett styvt chassi, mittmotor och effekt/viktförhållandet i perfekt balans.

Inga rutmönstrade läderorgier eller trikolorkaskader här inte, istället får man en högkvalitativ Dinamicadraperad interiör.

Sportstolar med brutalt sidostöd men fortfarande utan möjlighet att justera ryggstödet.

Nykomlingen använder sig fortfarande av samma kraftkälla, nämligen den från Megane RS bekanta 1,8 liter stora fyrcylindriga turbomotorn. I S-modellen lämnar det kompakta kraftpaketet numera 292 hk (+40 hk) men med ett bibehållet vridmoment på 320 Nm som dock är tillgängligt över ett bredare register. Dessutom varvar nykomlingen lite mer än standardmodellen, 400 r/min för att vara exakt. 

Effektökningen har uppnåtts genom att öka turbospisens laddtryck med 0,4 bar. Mest tydlig blir extrakrämen dock först när man håller varvräknar-nålen ovanför 5 000-strecket, men visst har siffrorna kunnat poleras en aning: 0–100 km/h går på 4,4 sekunder nu och bilens framfart avtar först vid 260 km/h. För att få kraften i backen och fason på bilens kanske alltför lekfulla uppträdande har man modifierat chassit en hel del. 

Fjädrarna i S-modellen är numera 50 procent styvare samtidigt som man även har modifierat dämparna. Adaptivt trams hittar man dock inte här nu heller. Däremot snusar bilen fyra millimeter närmare asfalten än tidigare. Även krängningshämmarna har fått åka på träningsläger och är nu dubbelt så styva som i standardbilen.

Tillsammans med bredare däck av typen Michelin Pilot Sport 4 (215/40 R18 fram, 245/40 R18 bak) som är standard i S-modellen (tillval i vanliga A110) erbjuder A110 S betydligt mer grepp än tidigare. För att få stopp på den nyfunna framfarten är även grundmodellens tillvalsbromsar från italienska Brembo standardmonterade.

Det bästa av allt? Ingen vinge!

Dessutom är en sportmodell från Alpine ingen riktig sportmodell om man inte sänker vikten ytterligare. Smidda 18-tumsfälgar kombinerade med ett kolfibertak fixar biffen och skalar av sju kilo. Alpine A110 S väger därmed inte mer än 1 114 kg. Problemet är bara att S-modellen fortfarande inte är lättast i gänget. Den äran tillfaller instegsmodellen A110 Pure, förutsatt att man har kryssat för dessa tillval i listan. 

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Alpine A110 är först och främst en körglädjespruta av rang. Varvtider och fokuserad bankörning fick stå i skuggan för ett förtrollande chassi och adrenalinkickar utan slut. S-modellen ska ändra på det och erbjuda kunderna en mer fokuserad bil med betydligt bättre och mer effektiva bankörningskvaliteter. Viktfördelningen är precis som förr 44/56 och axelavståndet är fortfarande lika kort som innan. 

S-modellens grepp lirar dock i en helt annan liga. Michelindäcken greppar stadigt och länge, men även när man överdriver ordentligt och greppet är ett minne blott, förblir Alpinen smidig och knappast argsint. 

Nykomlingen känns allvarligare, kanske till och med en aning mer vuxen än den mer än lekfulla standardbilen. Här kan du bromsa senare och förlita dig på en ännu mer direkt styrning. Understyrning? Icke, det har ju knappast varit ett problem i grundmodellen heller.

S:en tar dock även snävare kurvor med betydligt högre fart, dess däck greppar längre och bilen uppträder över lag märkbart neutralare än innan. Här kan man gasa tidigare och samtidigt hårdare. Styrelektroniken hjälper att hålla bilen i styr och ger konstant mesta möjliga effekt för att A110 S inte ska lämna ideallinjen.

Vill man ändra denna, kan man fortfarande göra det med hjälp av den finkänsliga styrningen eller enbart med gaspedalen. Tack vare lägre laddtryck än i Megane RS är motorns gasrespons och linjära kraftutveckling i A110 S mycket bättre än hos andra applikationer. 

Visserligen låter motorn fortfarande lite som en pizzabotten, tunn och spröd men det minskar inte njutningsfaktorn ett endaste dugg. Även i låga hastigheter är detta en körupplevelse. 

De olika körinställningarna bidrar såklart till ett bredare spektrum och gör vardagskörningen en hel del lättare, bortsett från bilens totalt frånvarande praktikalitet när man tänker på dessa skottgluggar till stuvutrymmen. Standardinställningen låter dig cruisa avslappnat längs promenadstråken och sväljer även riktigt dåliga vägar utan större gnäll.

Kliar det i högerfoten kan man med fördel välja Sportläget som minskar styrservons effekt och vässar gasresponsen och dubbelkopplingslådan. I närheten av Nürburgring? Bara att hålla knappen intryckt och simsalabim, där har vi Track mode. Här visar bilen verkligen vad den går för och det är egentligen bara att ge järnet och hålla i sig för glatta livet. 

NÖRDFAKTA.
S-modellen var med i planeringen från allra första början och ska erbjuda kunderna en ännu mer intensiv upplevelse. Men hos Alpine har man knappast några större förväntningar på modellens försäljningsstatistik. Man beräknar att den vanliga A110 kommer att sälja tre gånger bättre än A110 S.   

BORDE JAG KÖPA EN?
Både ja och nej. I slutänden handlar det om kundens personliga preferenser. Du är sugen på trackdays samtidigt som du behöver en stilig liten coupé att förgylla livet med? För all del, välj A110 S.

Vi andra som inte bryr oss särskilt mycket om hårdfakta, effektsiffror och varvtider kan med gott samvete välja grundmodellen. I vilket fall som helst får man otroligt mycket bil (bortsett från de ovan nämnda stuvutrymmena) och körglädje för pengarna!