Prov: Seat Leon 1,5 eTSI: Lejonet tuffar till sig

Premium Seat Leon rullar in i redaktionsgaraget för provkörning veckan efter att Golfklassen lämnat. Hur bra hade den nya spanska Golfen klarat sig i testet?

Prov: Seat Leon 1,5 eTSI: Lejonet tuffar till sig

VAD ÄR NYTT? Det mesta är nytt trots att bottenplattan fortsatt är av MQB-typ men både interiört och exteriört ser man att det är en ny bil som ska köras. Utvändigt är det inte enbart designen som avslöjar nya Leon. Den har växt med hela 8,6 centimeter jämfört med förra generationen och den ser helt klart längre ut än tidigare.  

Designspråket är lyckat och det spelar igen roll om du sitter i eller står utanför. Bilen vi fick köra hade FR-utrustningsnivån som gör den marginellt snyggare. Grillen får en mattsvart ram istället för krom, under den får bilen extra plastdetaljer och ett par parkeringsljus. Nertill på bakpartiet har bilen kromade detaljer som ska likna avgasutblås. Utöver det blir 17-tumsfälgar standard. Den körda bilen hade 18-tummare och standardutrustade bilar har 16 tum.

Snyggt, men förarmiljön är inte användarvänlig. Bra med volymhjul på ratten, det kompenserar för den dåliga beröringskänsliga skenan.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Adaptivt DCC-sportchassi är tillval för 7.500 kronor om man har valt en FR-utrustad bil, det är inte tillgängligt om man väljer den billigare Stylenivån. Det chassit gör ett bra jobb med köregenskaperna. Bilen känns sportig och fast i Sportläget. Leon tar sig genom kurvorna med bravur. Stabilt och självsäkert. Utan någon farlig understyrning, men den är framhjulsdriven och tar man i märks det. 

Styrningen är ganska snabb men känslan är något bristfällig, precis som i Golf och de flesta andra bilar från VAG-koncernen. Vår bil hade dock progressiv styrning, med endast två varv mellan rattstoppen, som följer med i samma paket som det adaptiva chassit. I Sportläget blir den för tung för min smak men Individualläget kan lösa det problemet.

Seat Leon uppfattas som mer alert än nya Golf och även om det är samma motor som producerar lika många hästar höjer Leons förstärkta motorljud känslan av fart lite grann. Den lockar till inspirerande körning vilket inte kan sägas för jättemånga andra bilar i klassen.

Designen interiört är riktigt läcker. Sportig och proper på samma gång.

Däremot är den nog inte lika spännande utan DCC-chassit och den progressiva styrningen, med standardchassit är den nog lika mjuk som Golf. Hur Golf är med DCC-chassi och samma snabbare styrning vet vi inte men det kan inte skilja mycket. Men de tillvalen kostar 13.600 kronor att få till Folkvagnen. 

På motorväg, landsväg och i stadstrafik gör nya Leon jobbet precis som en bil från Volkswagengruppen ska göra. Den är smidig att köra till vardags. Mildhybridsystemet funkar likadant som i Golf med både frirullning och energiåtervinning beroende på vad situationen kräver. Det funkar riktigt fint, men ett e framför TSI kostar 32.000 kr extra hos Seat. Fast då får man också 20 hästar mer än om man väljer den vanliga 1,5-litersmaskinen.

NÖRDFAKTA. Går man in bland körlägena och ändrar i Individual kan man välja mjukare dämpning än vad Comfortläget ger och även hårdare än vad man får om man väljer Sportläget. 

Det finns dock en anledning till varför de inte är hårdare eller mjukare i de vanliga lägena redan från fabrik. Använder man mjukast möjliga läge gungar det när man tar sig över större ojämnheter och hårdaste läget är styvare än vad man vill ha på de flesta underlag.

Designteamet hos Seat kan vara nöjda över vad de åstadkommit med Leon.

BORDE JAG KÖPA EN? Det här är en bil som spelar mer på känsla än vad koncernkollegorna Skoda Scala och VW Golf gör. Den är dessutom inte sämre än någon av de två. Det är nog bara ljudnivån som jag uppfattade som något högre än i Golf, här är både mer vindljud och vägljud men det sistnämnda kan delvis bero på de en tum större fälgarna som dessutom kostar 6.300 kronor extra. Man får i 380 liter längst bak precis som i Golf men det dubbla lastgolvet saknas och lasttröskeln är väldigt hög. 

Leon är hyfsat snål också. Efter 80 kilometer på motorväg låg förbrukningen på 5,5 l/100 km och när jag tagit mig av motorvägen och följt landsvägar i 17 kilometer hade förbrukningen sjunkit till 5,3. 

Spanjoren är inte bara längre än bilen den ersätter den är även 8,4 centimeter längre än nya Golf. Det har kommit baksätet till gagn och här sitter man bättre än i tysken och lika bra, eller kanske bättre, än i den tidigare klassbästa Skoda Scala. Fram sitter man också skönt.

Tröskeln in till bagageutrymmet är rejäl. Man får lyfta högt och sänka ner för att få in matkassarna.

I Styleutförande kan man just nu välja mellan två bensinare, en på 1,0 liter med 110 hk och en på 1,5 liter med 130 hk. Vill man ha diesel får man två alternativ med 2,0 TDI-motor på antigen 115 eller 150 hästar, den senare med DSG-låda. Det krävs FR-utrustning för att få mildhybriden på 150 hk. Den lilla 1,0-litersmotorn går inte att få i en FR-bil. Någon gång i juni kommer Leon att förgyllas med ett laddhybridalternativ, med samma 204-hästars drivlina som kommer i Golf, men Seaten kommer inte att finnas med Golf GTE:s 245 hästar.

Eller ja, Leon ska säljas med den drivlinan men då heter den inte längre Seat. Då är det en Cupra det handlar om och den ser ännu häftigare ut. Tyvärr skaver Cupras fula emblem med tribaltatueringsstuk. Den kommer dessutom inte enbart att finnas som laddbar, en mer konventionell drivlina som får upp till 300 hästkrafter kommer också att erbjudas.

Leon är mer eller mindre som en Golf, fast med bättre baksäte, lite lägre pris och mer vill ha-känsla. Den är praktisk, hyfsat ekonomisk och sportig, åtminstone om man har det adaptiva chassit och den snabbare styrningen. En vass utmanare.