PROV: BMW X1 xDrive 25e – elektriskt förädlad

Premium Blir lilla BMW X1 bättre när den får hjälp av en elmotor? Och hur långt kommer man på en laddning i verkligheten? Vi provkör och undersöker.

PROV: BMW X1 xDrive 25e – elektriskt förädlad
Laddluckan sitter på höger framskärm.

VAD ÄR NYTT? BMW:s minsta suv X1 går nu äntligen att få som laddhybrid. Drivlinan består av en 1,5-liters trecylindrig bensinare fram och en elektrisk motor bak. De olika kraftkällorna sätter snurr på var sin axel och ger tillsammans fyrhjulsdrift när omständigheterna kräver det. Men det betyder också att bilen är antingen fram- eller bakhjulsdriven beroende på vilken motor som driver.

Vid normal körning sommartid märker man ingen förändring i bilens uppträdande när den växlar mellan el och bensin. I kusinen Mini Countryman laddhybrid, som har samma typ av drivlina, har vi däremot noterat att bakvagnen ibland kan överraska med överstyrning i låg hastighet vid halt väglag.

Lösningen med en elektrisk bakaxel ger tyvärr inte ett lika konsekvent uppträdande som i BMW:s större laddhybrider. De skickar kraften genom den mekaniska fyrhjulsdriften oavsett drivkälla, i de fall de är fyrhjulsdrivna.

Litiumjonbatteriet är placerat under baksätet och har en bruttokapacitet på 10 kWh, varav 8,8 går att använda för körning. Hela installationen äter upp en gnutta av bagagevolymen under lastgolvet, därför krymper antalet liter med 55 till 450 jämfört med en konventionell X1.

Maximal laddeffekt är enfas och 3,7 kW när man använder laddbox, vilket betyder att man får ett fullt batteri på ungefär tre timmar. Här ligger dock BMW efter en del andra tillverkare som börjar erbjuda snabbare laddning till sina laddhybrider. Samtidigt är detta ingen stor nackdel då man inte har samma behov av att kunna ladda snabbt som i en elbil.

 
 
 

Utrustningsnivån M Sport ger ett tuffare utseende med bland annat andra kjolar, stötfångare och mörka lister. Men det är ett dyrt tillägg för 45 900 kronor.

Enligt BMW ska man kunna köra upp till 57 kilometer på elektricitet med en full laddning. Vi provade och lyckades med 47 kilometer vid normal körning. Provrutten innehöll en övervägande del landsvägskörning i 70–90 km/h, samt en gnutta stadstrafik. Räckvidden är klart godkänd för en bil av den här storleken med tanke på batterikapaciteten, och den är tillräckligt för att de flesta ska kunna klara av sin dagliga pendling på el.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Själva elmotorn i X1 är på 95 hästkrafter och ger 165 Nm i vridmoment. Det kanske låter klent i en bil som väger 1 800 kilo, men det räcker faktiskt till gott och väl, och ger rätt hyggliga fartresurser vid vardaglig körning upp till högre landsvägshastighet. Toppfarten på el är 135 km/h, men på motorvägen börjar elmotorn att kännas trött. 

Den trecylindriga bensinmotorn som vi känner igen sedan tidigare, har en mycket mjuk gångkultur och en jämn kraftleverans. Ljudet är väldigt väl dämpat och man får ibland spetsa öronen för att höra att den jobbar.

För det mesta blandar X1 el och förbränning närmast omärkbart. Det är bara ibland som det kan kännas som att bilen pausar och sväljer när den går från den ena drivkällan till den andra.

 
 
 
 

Samma förarmiljö som i vanliga X1, fast med ett par extra knappar. Nere i dörrsidan finns knappen till tanklocket. Laddhybrider är försedda med en tät tank för att bensinen inte ska avdunsta. Därför behöver man tryckutjämna innan man ska tanka. Sedan finns också en knapp vid växelväljaren för att skifta körläge på el. Under varvräknaren i instrumentklustret visar bilen hela tiden laddningsgrad på batteriet och räckvidd.

Körupplevelsen är pigg med ett spänstigt och balanserat chassi. Styrningen är lätt, direkt och förmedlar lagom mycket vägkänsla.

Men de alerta och roliga egenskaperna är på bekostnad av komforten. Fjädringen är fast och bilen både nickar i längsled och vickar i sidled på ett sätt typiskt för suvar. Lustigt nog säger dock minnet att laddhybridkusinen Mini Countryman, som delar plattform med X1, är mer avspänd med en mer harmonisk och följsam fjädring.

Komforten lider också en aning av att det läcker in en del väg- och däckbuller i kupén. I övrigt upplevs den välisolerad. 

NÖRDFAKTA. Det går att få dragkrok till X1 laddhybrid, även om den maximala dragvikten är blygsamma 750 kilo. Anledningen till att man trots allt satsat på att erbjuda modellen med krok, lär vara för att folk ska kunna montera cykelhållare.

Bensintanken på laddhybridversionen krymper avsevärt på grund av batteriet, från 61 liter i en vanlig fyrhjulsdriven bensinare ner till 36. Kan vara värt att tänka på om man kör långt ofta.

 
 
 
 

BMW skickar med två kablar, en för laddbox och en för nödladdning i vanligt vägguttag. De bor i tygpåsar i baljan under bagagegolvet – bra förvaring.

BORDE JAG KÖPA EN? BMW X1 har många positiva kvaliteter, som att den är rymlig för sin storlek, flexibel, har ett lättanvänt infotainmentsystem och är underhållande att köra. 

Laddhybriden är itne utan någon av de egenskaperna, utan adderar istället ytterligare till ett redan kompetent paket. Som grädde på moset, eller lök på laxen. Man får en fin drivlina som gör det möjligt att köra delvis utsläppsfritt och man kan sänka sin bensinförbrukning rejält om man är duktig på att ladda regelbundet.

För den som har förmånsbil finns det mycket att vinna. Förmånsvärdet blir 3 477 kronor i månaden jämfört med 5 029 för en fyrhjulsdriven bensinare. Det borde sätta laddisen på inköpslistan.