PROV: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio – något gammalt, något nytt

Premium Trots att det knappast behövdes har en av väldens vackraste och snabbaste sedaner precis fått ta del av en facelift. Har bilen blivit bättre? Vi reder ut.

PROV: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio – något gammalt, något nytt

VAD ÄR NYTT? Med tanke på bilens sällsynthet på våra svenska vägar känns en ansiktslyftning av Giulia Quadrifoglio inte särskilt brådskande. Modellcykeln säger dock annorlunda och därmed fick märkets toppmodell snällt lägga sig under kniven. De optiska retuscherna är som tur är få och istället har man lagt krut på de områden som har kritiserats tidigare, bland annat infotainmentsystemet. Här har man tagit kritiken på allvar och förbättrat och förnyat systemet för att rycka närmare den tyska konkurrensen. 

Även kvalitetsintrycket runt mittkonsolen andas numera italiensk flair med trevligare material, en läderklädd växelspak samt en inramning med den italienska flaggan. Betalar man lite extra monterar italienarna mer än gärna elektriska sportstolar klädda med perforerat läder. Ratten är såklart ny även den och härifrån kan föraren styra en mängd assistanssystem.

Dessutom har man i samarbete med Bosch utvecklat förutsättningarna för autonom körning enligt Level 2, vilket innebär att man visserligen måste ha händerna på ratten men att bilen tar över ansvaret över accelerationen, inbromsningen och styrningen.

Den sportigt orienterade föraren får nu säkerligen rysningar av obehag av blotta tanken på att tekniken tänker ta ifrån honom/henne ansvaret, men enligt Alfa Romeo själva är det just körassistans kundkretsen efterfrågar mest. Den faceliftade Giulia har därmed alltså en mängd system som filhållningsassistans, dödavinkelnvarnare och kökörningsassistans ombord. Dessutom finns det en adaptiv farthållare, trafikskylt-igenkänning och trötthetsvarnare. Återigen, anledningen till den plötsliga mängden funktioner är såklart att Giulia ska kunna utmana prestandatyskarna.

Förarmiljön är numera lyxigare än innan med trevligare materialval, en ny ratt och större skärm.

Detsamma gäller infotainmentsystemet. Här har man valt en betydligt snabbare processor och systemet kan vid sidan om multifunktionsvredet även styras via beröring. Tack vare en något större skärm med högre upplösning kan man numera till och med läsa texten på denna samtidigt som kartmaterialet är avsevärt skarpare i sin återgivning. Dessutom kan föraren avläsa olika data som vridmomentkurvan och laddtrycket.

Styrningen liknar den av en smartphone där man swajpar sig fram till den önskade funktionen. Även språkstyrningen med fritextsökning har förbättrats. Bilens internetbaserade uppkopplingstjänster levererar nu trafikvarningar i realtid samtidigt som man för första gången tillhandahåller en hotspotfunktion för upp till åtta apparater. 

Optiskt är ändringarna få. En mörk glänsande finish på kylargrillen och speglarna samt mörktonade LED-bakljus tillsammans med nydesignade 21-tumsfälgar avrundar det hela.

Dessutom kan man beställa sin Quadrifoglio i två nya kulörer: Ocra GT Junior samt Verde Montreal som påminner om den karakteristiska mörkgröna kulören hos 70-talscoupén med samma namn. Tycker man att skönsången från det klaffstyrda avgassystemet lämnar en del övrigt att önska kan man med fördel beställa ett nytt avgassystem i titan från Akrapovic.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Motortekniskt är allt precis som förr. Det sexcylindrig kraftpaketet som har utvecklats tillsammans med Ferrari har fortfarande en motorvolym på 2,9 liter och lämnar 510 hk samt 600 Nm. Kraften skickas via en rapp åttastegad ZF-automatlåda till bakhjulen.

Man kan alltså knappast förvänta sig en körteknisk revolution. Precis som i den "gamla" modellen kan man njuta av den perfekta förarergonomin och en känslosam bakaxel som slår det mesta bland konkurrenterna. Kraften fördelas mellan höger och vänster bakhjul med hjälp av två kopplingar, beroende på situationen. 

Bilens paradgren är dock gränsområdet. Känslorna som uppkommer bakom ratten när man piskar den stora sedanen genom kurvorna i vansinnesfart är ljuvliga, episka och framför allt beroendeframkallande. Så länge man inte har några passagerare med sig vill säga. Man kan nästan garantera att dessa inte kommer att njuta lika mycket av attackkörningen som föraren.

NÖRDFAKTA. Vi vill slå ett slag för bilens magnifika framaxel också. Mängden grepp den erbjuder är nämligen knappt från denna värld. Understöd får den framför allt av en aktiv frontsplitter i kolfiber som sitter under den främre stötfångaren. Från och med 100 km/h öppnas den och ger bättre stabilitet under höghastighetskörning. Enligt Alfa själva är Giulia Quadrifoglio världens enda prestandasedan med detta system.

BORDE JAG KÖPA EN? Det italienska fullblodet är ett intressant alternativ i den tyska kungaklassen. Här står känsla och flair över byggkvalitet och materialval, även om Giulia inte är särskilt mycket sämre än konkurrenterna. Tillsammans med en hel del tekniska uppgraderingar kan Alfan alltså definitivt hålla jämna steg med konkurrensen från AMG, M GmbH och Co.