Honda Jazz: Ett litet rymdmonster

Premium Den något udda fågeln i Hondas modellutbud får nu en ersättare som i Europa enbart säljs i ett speciellt hybridutförande.

Honda Jazz: Ett litet rymdmonster
Nykomlingens uppsyn får nog inga hjärtan att slå snabbare, då såg föregångaren bättre ut. Trots sina kompakta yttermått är Jazz betydligt större än man tror.

VAD ÄR NYTT?
Nya Honda Jazz är just precis det: helt ny. Formmässigt lånar bilen en del designelement från nyligen presenterade Honda e, något vi kommer att se hos flera modeller framöver. Exteriören har endast lite gemensamt med bilen den ersätter och nykomlingen presenterar sig med ett nytt, avskalat och något sparsmakat yttre. Den ser bredare och lägre ut samtidigt som framåtsikten har förbättrats avsevärt genom att man använt sig av en endast hälften så bred A-stolpe som i föregångaren. 

Nya Jazz erbjuds dessutom i två olika karossvarianter. Vanliga Jazz som halvkombi kostar från 234 500 kronor i Comfortutförande, medan den något högre, skogsmulleinspirerade Crosstar kostar från 275 900 kronor i Executiveutförande.

De lägre utrustningsnivåerna (Comfort, Elegance) finns inte tillgängliga i Crosstar. Om vi ska vara hel ärliga är dock den exteriöra delen inget större försäljningsargument och kommer knappast får kundskaran att flockas kring bilen hos handlarna.

Interiört har man inte sparat på krutet: fina material, trevlig design, en stor infotainmentskärm och många stuvfack.

Förutom på drivlinan verkar det mesta krutet ha lagts på interiören. Skillnaden mellan den blott tre år gamla föregångaren och efterföljaren är ytterst påtaglig, både när det gäller design och materialvalet. 

Hela instrumentbrädan har designats från grunden med en centralt placerad infotainmentskärm (vad annars?), ett heldigitalt instrumentkluster bakom ratten och, glädjande nog, fysiska knappar och vred som styr värmen och ventilationen.

De digitala systemen är visserligen ganska enkla, men tydliga och överskådliga. På centralskärmen informeras man om vädret, lediga parkeringsplatser, har tillgång till navigationssystemet samt musik- och telefontjänster. Självklart har man även integrerad Apple CarPlay och Android Auto samtidigt som nya Jazz är den första generationen som erbjuder en WiFi Hotspot.

Den största utmaningen för Hondas ingenjörer borde dock ha varit att få till utrymmet och variationsmöjligheterna som kännetecknar bilen, trots den komplicerade och platskrävande hybriddrivlinan.

Här krävdes bland annat modifieringar av insuget, motorstyrningen och växellådan. Även bränsletanken fick flytta på sig och finns numera lågt placerad under framstolarna. Resultatet är ett bagageutrymme på 298 liter med stolarna uppfällda. Fäller man baksätet kan man lasta upp till 1 203 liter. Det är inte illa för en bil i den här storleksklassen.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Motormässigt håller man däremot inte fast vid gamla ideal utan väljer en ny väg, i alla fall här på den europeiska marknaden. Kompaktbilens hybriddrivlina består av en 1,5-liters sugmotor som tankas med bensin och som levererar 97 hk, en generator på 70 kW samt en 80 kW stark elmotor, ett mindre litiumjonbatteri och en bypasskoppling.

Förbränningsmotorn driver huvudsakligen generatorn som i sin tur producerar energin till elmotorn. Tanken är alltså att den lilla Hondan i huvudsak ska framföras elektriskt, vilket lyckas bättre än väntat tack vare ett hyfsat vridmoment på 253 Nm.

Först när man har riktigt bråttom (eller i hastigheter mellan 80 och 120 km/h) inkluderas förbränningsmotorn i framdrivningen och gör det ganska högljutt. Kör man ännu snabbare återgår förbränningsmotorn till sin huvudsakliga uppgift att ladda generatorn och den kopplas därmed ifrån framhjulen. Övergången mellan de olika stegen sker ytterst mjukt så länge man inte stressar bilen allt ör mycket med högerpedalen. 

Honda Jazz är ingen raket trots sin hybriddrift utan satsar mer på sitt- och fjädringskomfort. Sprinten från 0 till 100 km/h tar 9,4 sekunder och vid 175 km/h tappar den lilla sugmotorn flåset.

NÖRDFAKTA. Visste du att Honda Jazz inte alls heter Jazz egentligen? På den globala marknaden säljs bilen under namnet Fit, vilket dock utdömdes som opassande på den europeiska marknaden. Speciellt i Sverige är vi ytterst tacksamma för namnbytet.

BORDE JAG KÖPA EN? Ett diskret yttre blandat med en tilltalande interiör och dessutom en hybriddrivlina som passar bilens komfortbetonade karaktär. Nya Jazz har definitivt oddsen på sin sida när den släpps i Sverige.

Förbättringarna jämfört med föregångaren är stora, men dessvärre gäller det även prispåslaget för nykomlingen. Kostade gamla Jazz från 162 900 kronor, får man gräva betydligt djupare i fickorna för att ha råd med efterföljaren. Grundpriset för hybriden börjar på 234 500 kronor och då ingår inte särskilt mycket utrustning.