Prov: Hyundai i20 – extra allt

Premium Hyundai har spänt bågen ordentligt med sin nya i20 som nu kan sägas hålla Poloklass både i storlek och förmåga. Fokus ligger på design, assistanssystem och digitalisering.

Prov: Hyundai i20 – extra allt

VAD ÄR NYTT? Rubb och stubb – nya i20 är den första bilen med Hyundais nya formspråk. Grillen med de anslutande strålkastarna, till exempel, kommer att gå igen på alla kommande nya modeller. Bakpartiet är ganska personligt med ett sammanlänkande band mellan bakljusen och vecken är många och välplacerade.

Framför allt har i20:s proportioner ändrats radikalt tack vare 3 cm större bredd och 24 mm lägre tak. Längden, 404 cm, är i stort sett densamma och bilen är väl lämpad både i staden och på landsväg.

Inuti märks främst de båda 10,5-tums bildskärmarna. Ett par fysiska knappar finns kvar så man är inte helt utlämnad till pekfunktionen – tack för det. Vi kör en förseriebil vilket märks på ytorna i kupén, som är i slät plast och på att skarvarna i karossen inte riktigt håller toppklass.

Främst märks nyheterna i standardutrustningslistan som närmast fördubblats mot tidigare version av i20. Nu finns där trötthetsvarnare, e-call i taket under ett plastlock, autobroms och navigation som standard.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Chassits avvägning är balanserad, fast utan att vara hård. Styrningen går lätt men ändå med precision. På kurviga och ojämna vägar rullar i20 fint utan otäcka stötar – det här gör knappast ens bilar i Golfklassen bättre.

Det finns tre bensinmotorer att välja mellan med effekter från 84 till 120 hk. De två starkare trecylindriga turbomotorerna har ett 48-volts mildhybridsystem; i förseriebilen vi kör sitter den 100 hk starka versionen utan detta. Efter lite tvekan sätter den rejäl snurr på i20 utan att väsnas alltför mycket. Växellådan är en sexväxlad manuell i de två vassare versionerna och en femväxlad i instegsversionen. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda finns som tillval.

KLICKA FÖR STÖRRE

NÖRDFAKTA. Mildhybridsystemet sägs minska förbrukningen med mellan sju och tio procent. Bagageutrymmet har ökat sin volym med 25 liter till 351 liter mot tidigare modell. Farthållaren är smart såtillvida att den är länkad till navigationen vilket hjälper föraren att hålla rätt hastighet beroende på var man kör.

En smårolig detalj är de ljudkulisser som finns i systemet. Man kan bland annat välja "regndroppar" eller "havsbrus". Handbromsen är av den gamla hederliga typen med rejält handtag att dra upp.

BORDE JAG KÖPA EN? Det finns i alla fall ingen anledning att välja bort nya Hyundai i20 för att andra bilar i klassen är bättre eller mer välutrustade. i20 är ingen småbil längre – i varje fall inte ifråga om funktion. Det hänger mest på vad det kommer att stå på den svenska prislappen. I Tyskland räknar man med ett frånpris för instegsversionen på 84 hk motsvarande 140 000 kronor. Säljstart i september.