Volkswagen Golf R: Diskret och våldsam

Premium Efter GTI och Clubsport är det dags för spjutspetsen att äntra scenen. Återigen fyrhjulsdriven men nu med 320 hästar och nya körprogram. Vi provar.

Volkswagen Golf R: Diskret och våldsam
En rejäl prislapp på nya Golf R. Men mycket körglädje för pengarna.

VAD ÄR NYTT? Inte mycket, vid en första anblick. En del utseendemässiga förändringar på in- och utsidan, några R-dekaler samt modellspecifika 18-tumsfälgar. Det är faktiskt inte längre så lätt att skilja på Golffamiljens prestandaversioner. Toppmodellen har en modifierad men diskret front med det nya LED-bandet som sträcker sig över bilens bredd. Baktill andas just vår Golf R genom ett avgassystem i titan från Akrapovic med två slutrör på vardera sidan om diffusorn. 

Det är snarare på insidan som det mesta har hänt och då pratar vi knappast om kupén även om den inte heller ser alltför dum ut med sina R-specifika sportstolar draperade i alcantara. Nej, vi pratar såklart om drivlinan och där är Golf R allt annat än diskret.

Den är beväpnad med koncernens välkända tvåliters TSI-bensinare med internbeteckningen EA888 evo4, som används även i Golf GTI och GTI 300 Clubsport – men här lämnar turbomaskinen betydligt högre effekt. Tjugo hästar mer än i Clubsport och hela 75 fler än i GTI, närmare bestämt.

Dessutom ger motorn sitt maximala vridmoment på 420 Nm från 2 100 r/min och hela vägen upp till 5 350. Följaktligen är nya Golf R allt annat än långsam. De officiella siffrorna säger 4,7 sekunder till 100 km/h och en toppfart på 250 km/h.

Modellspecifika stolar och digital instrumentering i R-stil. Även interiört är toppmodellen återhållsam.

Mycket vill ha mer, eller hur var det nu? För spekulanter finns då ett ytterst intressant tillval som nästan borde ingå i grundutrustningen, nämligen Performance Pack med fetare däck i format 235/35 R 19, högre toppfart (270 km/h), hastighetsberoende servostyrning och nya körprogram. Kostnad? 25 100 kronor. 

Det finns en del godis att välja bland när man beställer sin nya leksak. Det ovan nämnda avgassystemet i titan från Akrapovic är visserligen inte gratis, men det både låter fantastiskt och ser fantastiskt ut. Dessvärre är det R-modellens i särklass dyraste tillval med ett pris på 42 100 kronor.

Andra karameller är chassiregleringen DCC (9 400 kronor) och sportdäck från Pirelli (en uppgradering av Performance Pack) för ytterligare 11 300 kronor.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Vår bil i Lapiz Blue Metallic (9 400 kronor) är såklart fullproppad med allt som tillvalslistan erbjuder och borde därmed vara riktigt vass på bana. Alltså tar vi det lilla rivjärnet och drar till Hockenheim.

Förutsättningarna hade kunnat vara bättre, vi får nöja oss med temperaturer runt nollan och fuktig asfalt. Först ut är accelerationstestet. Med launch control aktiverad håller bilen varvtalet runt 3 500 r/min med en musikalisk inramning av det infernaliskt smattrande Akrapovicsystemet. Lyft vänsterfoten och motorns 320 hästar pressar dig in i de förvånansvärt komfortabla sportstolarna med R-logotyp i nackstödet.

Nya Golf R är diskret men underskatta den inte! 19-tumsfälgarna ingår i Performance Pack.

Däcken hittar fäste efter ett initialt men mikroskopiskt hjulspinn, i det digitala mätarlandskapet blixtrar det till, dags för nästa växel. I bästa fall passerar man 100 km/h redan efter 4,7 sekunder, men inte idag. Det är för kallt och halt, och bilen står dessutom på vinterdäck.

Trots det begränsade greppet tänker vi inte lulla runt i comfortläget som lägger band på drivlinans respons, mjukar upp DCC-chassit och sätter munkavle på avgassystemet. Den blå R-knappen på ratten känns väldigt lockande. Ett tryck och varvtidstimern dyker upp i bilens instrumentering.

TSI-motorn ger sitt maxvrid över ett förvånansvärt brett spektrum, vilket innebär att den genererar ett konstant tryck framåt. I slutet av Parabolika biter R-bromsarna hårt och lätt doserbart utan att mattas av även efter flera snabba varv.

Under tiden följer bilen progressivstyrningens kommandon slaviskt och utan nervositet. Som att köra på räls alltså. Golfens 4Motion-fyrhjulsdrift tillåter dessutom tidigare och hårdare acceleration ut ur kurvorna eftersom den leder kraften dit där den verkligen behövs: Bakåt. Där delar en differential kraften mellan bakhjulen och kan som mest leda 100 procent av vridet till ett specifikt hjul.

TSI-motorn genererar 320 hk och låter som Jerikos trumpeter tack vare titanavgassystemet från Akrapovic.

NÖRDFAKTA. Just det. Visst skrev vi att det fanns två nya körprogram? Klart, men vi har sparat det bästa till sist. Golf R har nämligen en Nürburgringprofil som anpassar samtliga parametrar för Nordslingan.

Ännu ett tryck på den nya favoritknappen och bilens styrenhet skickar ESP-systemet på semester och det ersätts av ett driftläge. Nu behöver du endast svänga in mot kurvan, släppa gasen och sedan ge fullt spjäll. Vips så skjuter varvräknarens nål mot varvstoppet och bakvagnen trycks ut till tonerna av ett metalliskt vrål från de fyra piporna.

BORDE JAG KÖPA EN? En Golf är alltid en Golf, oavsett vad som lurar under huven. Praktikalitet i vardagen är en självklarhet, men letar du efter ett roligt och kompetent sportalternativ blir det sällan bättre än R-modellen.

Nykomlingen känns vuxen och som en riktig sportbil när lusten faller på, och som vilken Golf som helst när man inte har bråttom. Den enda egentliga nackdelen är det höga priset, en Golf R kostar nämligen från 474 900 kronor. Lägger man till kostnaden för Performance Pack, avgassystemet och sportdäcken sticker priset snabbt iväg till 553 400 kronor.

Inga småpengar, men det finns få bilar som levererar lika mycket körglädje till det priset.