Hyundai Santa Fe Hybrid 4WD: Snål hybrid för stor familj

Premium Likt dinosaurierna har mpv-bilarna dött ut. Den som behöver fler än fem sittplatser eller ett stort lastutrymme får leta efter en större suv – då är Hyundai Santa Fe ett bra och snåldrivet val. Den finns både som vanlig hybrid och som laddhybrid.

Hyundai Santa Fe Hybrid 4WD: Snål hybrid för stor familj
Santa Fe är en stor suv med sju sittplatser. Lillebror Tucson räcker dock till för de flesta.

Förbrukning och utsläpp är mer i fokus nu än någonsin tidigare. Därför har Hyundai och koncernkusinen Kia satsat på förbränningsmotorer med minde cylindervolym än tidigare. Nya Kia Santa Fe och Tucson har, liksom närbesläktade Kia Sorento, en 1,6-liters bensinmotor som får extra kraft av en turbo och en elektrisk motor. 

Vi har provkört hybridversionen med 235 hästkrafter och 350 newtonmeter i vridmoment. Den motorn kommer dock inte till Sverige i lika stora Kia Sorento. De båda bilarna ska däremot finnas som laddhybrid med 265 hästkrafter. 

Tanken är att hybriden ska passa privatpersoner och laddhybriden företag som kan lägga lite extra pengar mot att få lägre förmånsvärde och ett bättre miljösamvete.

För den som vill dra tyngre släp än 1.650 kg finns en dieselvariant med 200 hästar och 440 newtonmeter från en 2,2-liters fyra. 

Hyundai bjuder på en viss premiumupplevelse. Men känslan i vissa knappar brister. Det kan vara lite svårt att hitta bland alla dessa på mittkonsolen.

Den första generationen Santa Fe var en mellanstor och bruksig suv med halvdan kvalitetskänsla och köregenskaper som inte direkt imponerade. Sedan dess har Hyundai höjt sig på alla plan. Santa Fe har vuxit på längden och kvalitetskänslan ligger nu nära premium.

Provbilen har en ljus skinninredning som är perforerad i framtolarna för ventilation. Klädseln ger en lyxig känsla och bidrar till att den rymliga kupén känns ännu större.

Hyundai har gjort nya Santa FE 15 mm längre än sin föregångare, men det finns en gräns för hur långt bilen kan tillåtas växa. Tidigare tillverkade man en Grand Santa Fe som var ytterligare tretton centimeter längre. Den sålde bara en bråkdel mot vanliga Santa Fe och lades ned.

Fjärde generationen Santa Fe är fyrhjulsdriven och har särskilda körlägen för sand, lera och snö.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Den lilla motorn gör inte så stort väsen av sig, på gott och på ont. Trots mer än tvåhundra hästar framtill bjuds vi inte på någon som helst fartupplevelse, bilen känns varken rask eller slö, utan mest som mellanmjölk.

Motorn gör sitt jobb nästan utan att märkas. Inte ens vid bensinpumpen lämnar den något större avtryck, och det är ju bra. Vid lugn körning i tätort kan man ligga på 0,6 liter per mil eftersom starter och långsam körning går på el. Vid landsvägs- och motorvägskörning hamnar vi på 0,8 liter. Den officiella förbrukningssiffran ligger precis däremellan.

Santa Fe är välisolerad från motorljud och upp till 70–80 km/h är den ganska tyst. Men däröver börjar däckbuller och framför allt vindbrus bli störande. På motorväg är det i mesta laget.

Med tredje sätesraden nedfälld är bagageutrymmet väldigt stort. Vi fick in en Ikea Poäng-fåtölj, eller tre rejäla reportrar.

Batteripaketet (som laddas genom bromskraftsåtervinning) bidrar till en relativt låg tyngdpunkt som gör att bilen inte kränger lika mycket som många andra i samma storleksklass.

Den sexstegade automatlådan växlar mjukt men är inte särskilt kvick. Det går att välja lägen för körning på snö, sand och lera. Att bilen har ett sportläge blir lite skrattretande. Santa Fe är allt annat än sportig, istället är den bekväm och praktisk med stora utrymmen, hög markfrigång och fyrhjulsdrift.

Framstolarna är riktigt sköna och har en dyna som kan förlängas. Föredömligt. I mittraden är det gott om benutrymme och den som sitter i på högersidan kan skjuta fram framsätet med en knapp för att få extra utrymme. Vill man slappna av ordentligt går ryggstödet att fälla bakåt en aning. Det här är en bra långfärdsbil.

Limousinkänsla. Mittsätet kan skjutas och lutas bakåt. Baksätespassageraren kan dessutom köra fram framsätet med en knapp.

Man kan trycka in två vuxna i det bakre baksätet, men det blir trångt och det är främst barn som kommer att trivas där. 

Om man fäller den tredje raden får man ett enormt lastutrymme. Jag fick utan problem in en Ikea Poäng-fåtölj.

Även om instrumentklustret är digitalt är förarmiljön tämligen konservativ med många knappar, lite väl många i mitt tycke. En suverän funktion är att LCD-instrumenteringen kan visa en rörlig bild från den döda vinkeln när man aktiverar blinkersen (tillval).

BORDE JAG KÖPA EN? Om du har en stor familj eller behöver ta dig fram i dåligt väglag med mycket last är Hyndai Santa Fe en god kamrat på vägen som inte inte övertrasserar ditt bränslekonto.

Men för de flesta är lillebror Hyundai Tuscon, med samma motorbestyckning och lägre pris, ett bättre val.