PROV: Peugeot 308 SW – Lejon med el & bensin

Premium Nya Peugeot 308 är först ut med märkets moderniserade lejonlogotyp. Bilen finns som laddhybrid, bensin och diesel. Kombiversionen rymmer allt en nybliven barnfamilj kan behöva. Vi kör de versioner som kommer att sälja mest i Sverige.

PROV: Peugeot 308 SW – Lejon med el & bensin

VAD ÄR NYTT? Nästa år kommer Peugeot ut med en helt ny generation i 308-serien, men vi har redan fått möjlighet att provköra den i bergen runt Cannes i södra Frankrike. 

Det mesta är uppdaterat, inklusive logotypen. I likhet med många andra biltillverkare har Peugeot gjort en tvådimensionell logga som ska passa bättre i digitala sammanhang.

308:an är Peugeots viktigaste modell – den säljer i enorm volym i hemlandet – och därför sparar man inte på krutet. Peugeot vet att bilens design är en avgörande faktor för framgången och har satsat mycket på att hitta de rätta tilltalande formerna.

De bjuder också på moderniteter som digital förardisplay med 3D-simulering, flera assistansfunktioner och trådlös Apple CarPlay. De vanliga bensin- och dieselmodellerna har till och med en dedikerad knapp för Apple CarPlay.

Med den nya 308:an har Peugeot fått möjlighet att sänka luftmotståndet och göra två laddhybridvarianter med 180 respektive 225 hästkrafter.

Förarmiljön känns modern och välbyggd. Vi gillar att Peugeot behållit vissa fysiska knappar och rattar. Tyvärr riskerar rattkransen att skymma förarskärmen.

I Frankrike beräknas 180-modellen bli en storsäljare eftersom den hamnar på samma pris som den vanliga 130-hästars bensinmodellen efter subventioner. I Sverige räknar generalagenten K.W. Bruun med att 225-hästarsmodellen säljer bäst eftersom priskillnaden inte kommer att vara så stor.

Det är främst företag som väntas köpa laddhybriderna. På privatmarknaden är det istället den vanliga bensinmodellen med 130 hästar som lär bli mest populär. Det tas även in en vridstark diesel (130 hk/300 Nm). Vi har kört de två laddhybriderna och bensinbilen.

HUR ÄR DE ATT KÖRA? Vi börjar i bensinaren. Den lilla 1,2-litersmotorn visar sig snabbt vara för klen för en rymlig mellanklasskombi. Även med bara förare och helt utan last saknas kraft. Den här motorn passar bättre för den kortare "Golfversionen".

308 är först ut med Peugeots nya logotyp.

Komforten är däremot en sann njutning. Den här bilen hade jag gärna kört långt och länge i om det inte varit för motorn. Synd att jag inte hann prova dieseln.

Snabbt byte till laddhybriderna. Nu finns kraften jag saknat. 180:an känns lagom snabb och 225:an har lite extra snärt på höga varv om man är på bushumör.

Tyvärr är komforten inte lika bra som i bensinaren. Bilen är stötigare än till exempel Volkswagen Passat GTE. Jag frågar den globala presschefen varför? "Vi har dels kompenserat för batteriernas vikt, men också gjort bilen lite sportigare."

Suck. Varför inte skippa sporttänket? Åtminstone borde Peugeot gjort 180:an mer komfortabel.

På de franska bergsvägarna får man se upp så man inte störtar ner vid sidan av vägen. Nya 308 SW känns trygg där.

BORDE JAG KÖPA EN? Precis som tidigare är 308 SW en lagom stor bil när ett par får sitt första barn – därför säljer den bäst i ålderskategorin 31–35 år.

Nya 308 SW känns modernare än många av sina konkurrenter, synd bara att besinmotor är så klen. Med två laddhybridalternativ blir 308 SW en het kandidat på tjänstebilsmarknaden.