Vi provkör världens första elsnöskoter Taiga Nomad

PREMIUM Med 90 hästkrafter och 0–100 km/h på under fyra sekunder är Taiga Nomad fantastiskt kul och det är skönt att slippa buller och avgaser. Men hur är det med räckvidd och pris?
Annons

Taiga Nomad ser ut som en helt vanlig snöskoter, vilket troligtvis är meningen.

Men under skalet är den något helt annat. Elsnöskotern har ett 23 kWh stort batteri och väger hela 341 kg vilket är mycket mer än dess fossildrivna konkurrenter, precis som många elbilar.

Nomad finns i två versioner: Utility, som vi har kört, samt Performance. Utility har 90 hästkrafter och en räckvidd på 100 kilometer medan Performance har 120 hästkrafter och en längre räckvidd på 134 km.

Taiga har även två andra snöskotermodeller, Atlas som ska vara mer sportig och till för stigar och spår, och Ekko som är för riktig vildmark och berg.

Nomad beskrivs som mer allround och är skapad för att kunna hantera det mesta. Till exempel kan den bogsera drygt ett halvt ton, men med en 0–100-tid på under fyra sekunder är den ändå inte en slöfock.

Det första som märks när man kör Taiga Nomad är att man inte behöver använda bromsen så mycket, precis som i en elbil. Taiga har nämligen regenerativ bromsning, när man slutar trycka på gasen börjar skotern genast sakta ner och batteriet laddas upp.

Med ett knapptryck kan man enkelt välja mellan hög respektive låg regenerativ laddning. Med ett annat knapptryck väljer man Rangeläget som är snällt mot batteriet för att maximera räckvidden eller Sportläget som direkt ökar gasresponsen och passar för stunder då man mer bryr sig om att ha roligt än att få längre räckvidd. 

Vi provkör världens första elsnöskoter Taiga Nomad

Redan i det mer konservativa Rangeläget känns det att Taiga Nomad har en kick i sig. Precis som med alla andra eldriva fordon har man nöje av den direkta responsen som man får så fort man rör gasen.

Men det är först när man klickar i Sportläget som Taiga Nomad verkligen vaknar till liv. När man trycker in gasen ska man vara beredd på att hålla i sig, men trots den snabba accelerationen kändes Nomad alltid stabil. Inte ens när termometern visade plus 15 grader och underlaget blivit mer instabilt då snön förvandlats till slask, kände jag att det var läskigt eller som att jag höll på att ramla av när jag gasade fullt. 

Detta kan ha att göra med att Taiga Nomad väger 341 kg. Det är 121 kg mer än en Ski-Doo Tundra, som är en bensindriven snöskoter av ungefär samma storlek. Vikten märktes definitivt, men inte alls så det blev ett problem.

Taiga har gjort ett bra jobb med att gömma kilona på Nomad. Det känns som att skotern alltid gör som man vill eftersom man får kraften direkt när man klickar på gasen och det blir då väldigt enkelt att kontrollera den extra vikten. Att köra en snöskoter är lite som att sladda med en bil, man styr hela tiden med gasen.

Vi provkör världens första elsnöskoter Taiga Nomad
Hittar du mot förmodan en 40-kW-laddare har du 80 procent efter en halvtimme.

En snöskoter kör man ofta i dålig terräng, och det kan (åtminstone för mig) ibland hända att skotern välter och att man behöver gräva upp den. Med Taiga Nomads extra kilon kan nog detta bli ett problem.

Ett vanligt argument mot elbilar är att de inte väcker samma känslor som bilar med förbränningsmotor. Det finns inget spännande motorljud och du kan inte växla manuellt.

Med Taiga Nomad saknar jag aldrig detta. Elmotorn bidrar faktiskt positivt till upplevelsen. Jag kan inte heller säga att jag saknar motorljudet. Jag tycker istället att det är trevligt när det går tyst fram då man faktiskt kan prata med varandra om man har passagerare. 

De flesta åker snöskoter i vildmarken, i friluftsområden och på skidorter. Där är det både bättre för naturen och trevligare för människorna med mindre avgaser – vilket nog är huvudpoängen med att välja en Taiga Nomad framför en fossilbränsledriven variant.

Men Taiga Nomad har ett problem, räckvidden är endast 100 kilometer. Detta gör att det blir svårt med längre äventyr som du skulle kunnat göra med en fossildriven snöskoter. Tyvärr kommer du nog inte heller hitta någon laddare mitt ute i skogen.

Vi provkör världens första elsnöskoter Taiga Nomad

Ett plus är att man kan använda samma laddare för skotern som till en elbil. Enligt Taiga tar det ungefär 3,5 timmar att ladda en Nomad med en 20 kW-laddare. Med en DC-laddare med 40 kW tar det 30 minuter från 0 till 80 procent. Men som infrastrukturen ser ut just nu blir det nog svårt för de flesta att hitta en snabbladdare där man befinner sig.

Taiga uppger att räckvidden är 100 km både när det är plusgrader och vid minus 20. Detta åstadkommer de genom ett separat 12-voltsbatteri som hjälper till att värma upp det stora batteriet. Allt du behöver är att göra några knapptryck på skotern för att starta processen en stund innan du ska ge dig iväg.

Taiga utvecklar dessutom en app som ska göra att man kan starta batterivärmningen direkt med mobil-telefonen. 

Taiga Nomad Utility går att förbeställa för cirka 170 000 kronor vilket är drygt 60 000 kronor mer än vad du får betala för en Ski-Doo Tundra i ungefär samma storlek. Därutöver tillkommer skatt och andra avgifter i samband med import. Vill du ha den snabbare Nomad Performance får du dessutom lägga till cirka 20 000 kronor extra. Taiga kan inte ge ett datum när man får sin Nomad om man beställer den idag.

Om du har möjlighet att ladda och dessutom kan leva med en räckvidd på 100 kilometer har du nog minst lika roligt med en Taiga Nomad som med en fossildriven skoter.

Vem vet, med tanke på dagens bensinpriser och det faktum att man slipper oljeservice kanske det höga priset på Taiga Nomad jämnas ut i slutänden.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen