PROV: Porsche 911 Kalmar RS-R: Inte som andra

Premium Tänk restomod och det är antagligen högglanspolerade klassiska bilar som dyker upp på näthinnan. Sådana som körs på släp till bilträffarna. Kalmar RS-R är annorlunda. Trailerqueen? Icke. Med en boxersexa på 350 hk under skalet håller sig bilen helst vid sidan av vägen.

PROV: Porsche 911 Kalmar RS-R: Inte som andra
RS-R står för Rally Speed Radical, och det är det minsta man kan säga om skapelsen.

Egentligen var tanken att börja texten med en allvarlig, bilkulturell introduktion kring begreppet restomod men just nu kan jag inte bry mig mindre.

Efter den första riktiga sladden i grustaget kan man inte sluta skratta. Kulturfilosofi? Vem bryr sig? Jag skrattar hellre. Man tränar ju samtidigt upp till 300 muskler och frigör massor av endorfiner, vilket inte är särskilt svårt med en övermotiverad, luftkyld boxersexa bakom ryggen, lång fjädringsväg plus greppiga BF Goodrich-däck, finkänslig styrning och en manuell växellåda som inte skulle kunna vara bättre.

Det här är bilen du behöver, åtminstone när du är på lekhumör och har ett stort grustag i närheten. Gatlegal körglädje med bakhjulsdrift och 350 hästar. 

Grundaren Jan Kalmar kallar sin skapelse RS-R, Rally Speed Radical. Radikal är den definitivt, inte minst på grund av ljudet som strömmar ur ett fritt avgassystem med dubbla utblås. Motorn kommer från 964, är renoverad och modifierad, och har borrats upp till 3,8 liter. Gasresponsen? Så direkt som det bara går.

Ett fyrfaldigt leve för bakhjulsdriften! Greppet, responsen och vridet är på absolut toppnivå!

"Det här är bilen du behöver, åtminstone när du är på lekhumör och har ett stort grustag i närheten. Gatlegal körglädje med bakhjulsdrift och 350 hästar."

Jan själv sammanfattar bilen så här:

"Lätt, smal, kort och med mycket vikt bak. En 911, helt enkelt."

Konkret bygger RS-R på en Porsche 964, men det fungerar minst lika bra med en 993 som bas. Då får man bättre komfort på köpet och en finkänslig multilänksbakaxel. Jan förklarar:

"Blir körsituationen alltför hård leder 964:ans stela axlar impulserna vidare till chassit som kan skadas i extremfall. I en 993 ger axlarna efter och chassit förblir helt." Idag klarar sig allt, tack och lov.

Kalmar är ingen tillverkare utan satsar på att förädla befintliga bilar. Danskarna är lika biltokiga som resten av oss och har dessutom mängder av erfarenhet inom motorsporten och av olika evenemang. När man dessutom har niofaldiga Le Mans-vinnaren Tom Kristensen i teamet finns ingen anledning att tro att någon halvhjärtad caféracer lämnar produktionshallarna.

"Vi börjar där andra slutar", lovar Jan och syftar därmed inte enbart på bilarna utan även på sina offroadresor. Här kan välbärgade kunder hyra de restomoddade rallybilarna under exklusiva resor och njuta av full service även i avlägsna områden som Anderna.

Eller så beställer man sin alldeles egen äventyrs-Porsche, precis som den bil vi kör i grustaget idag. Tydligen ägs denna RS-R av en kund. En kundbil? I ett grustag? Det blir tyst i vår del av luren när vi bokar tid med Jan.

"Vad kostar den?" "Runt fyra miljoner kronor. Plus moms." Återigen tystnad. "Vi ska till ett grustag alltså?" Jan svarar muntert: "Inga problem, den här är vår utvecklingsbil och den har redan upplevt allt."

Där ser man. Med det i åtanke känns "vår" RS-R med serienummer 0 förvånansvärt solid, vilket knappast är en självklarhet när det gäller ombyggda bilar. Centrallåset, spegelinställningen och klimatanläggningen, allt fungerar. Den sistnämnda har för övrigt optimerats eftersom en del resor arrangeras i mycket varma områden.

Dagens resa går söderut över lands- och motorvägar där bilens långa femte växel kommer till sin rätt. De grova BF Goodrich-däcken dämpar kurvhungern på asfalten, men bilen beter sig ändå som den ska.

En RS-R föredrar dock livet bortom asfalten och det är där det lönar sig bäst med en tolv centimeter högre bil (fjädringsvägen är 190 mm fram och 210 mm bak, kränghämmare finns på framaxeln). I kombination med nya upphängningar och komplexa dämpare som är ställbara i tre steg käkar chassit riktigt grova ojämnheter utan bekymmer.

Jan lovar en ovanligt bekväm Porsche och infriar sitt löfte. Bilens progressiva dämpare förbättrar hanteringen av ojämnheter samtidigt som de ökar greppet och rörligheten eftersom de ser till att hjulen alltid har markkontakt.

Bilens analoga instrument med klassisk layout är översiktliga och tydliga, precis som det ska vara. RS-R har dessutom rallyutrustning ombord.

I kombination med en giftig differentialspärr dansar den 1,3 ton tunga bilen lekande lätt över grus och genom slask, styr in med hög precision och känns lika hanterbar som en riktig rallybil. Visst rör den sig, men ger samtidigt fin återkoppling. Dessutom finns det alltid fjädringsreserver, även under hård körning.

Fyrhjulsdrift är också möjlig, men den mer robusta Carrera 2 är lättare och mer naturlig. Undersidan är helt stängd (3/4 kevlar, 1/4 aluminium) vilket kräver ett ändrat kylningskoncept med stor oljekylare fram och förbättrat luftintag bak.

"Övar man mycket, har man oftast mer tur", säger Jan. Att taket, bakdelen, skärmarna och huvarna består av kolfiber samt de bakre rutorna av Makrolon visar dock ganska tydligt att enbart tur inte räcker långt.

Säkerhetsbur och intercom är självklarheter. Bakom Recarostolarna gömmer sig dämparna, satellitnavigeringen och en kylbox.

Den standardmonterade lådan är manuell och har fem växlar med modifierad utväxling, längre växelspak och hög precision.

Kalmar går in på detaljnivå och installerar en kraftig bur, snygga analoga instrument och en komplett rallyutrustning: satellitstyrd navigation, Racelogic, däcktryckskontroll, radio och intercom. Allt är helt enkelt proffsigt, precis som utväxlingen med kort etta och lång femte växel plus tre tätt intill varandra liggande "actionväxlar".

Det är svårt att beskriva lyckan i att dirigera den urstarka, reaktionssnabba boxersexan med den manuella växelspaken som klickar ljuvligt genom kuggarna ackompanjerad av en mörk, men ändå hes avgassymfoni.

Ja, moderna bilar är bra men det här är något riktigt speciellt. Du behöver inte ens vara en inbiten Porschefantast som hyllar luftkylningen som en religion: bara lyssna och känn efter. Från 4 000 till cirka 7 000 r/min: gåshud. Sedan drar man i spaken och det hela börjar om. Underbart.

Motorn från 964 har borrats upp till 3,8 liter och försetts med ett nytt insug och avgassystem för gasglada 350 hk!

Pölarna är knappast ett problem med en 12 cm höjd bil och lång fjädringsväg.