Porsche har gjort det igen och byggt en ny 911 T. Igen? Ja, den avskalade modellen är ingen nyhet direkt, det har faktiskt funnits T-modeller ända sedan 1967.
Zuffenhausens allra första T hade en något effektsvagare, fortfarande sexcylindrig motor (110 istället för 130 hk) som hämtades från 912, pragmatisk utrustning och var en homologeringsmodell för touringbilar. Det förklarar samtidigt var T:et kommer ifrån.
Prismässigt låg 911 T en bra bit under syskonskaran, dock utan att tumma på dynamiken. Som bonus kunde kunderna berätta att deras bil vann Monte Carlo-rallyt 1968.
T-konceptet är tveklöst lyckat, även idag. Åtminstone sedan 2017 då produktutvecklarna och marknadsföringsproffsen dammade av T-tillägget igen.
Den senaste i raden står framför oss nu med standardmonterad GT-ratt, 385 hk och dynamikhöjande system som torque vectoring med mekanisk bakaxeldiff från Carrera S, Sport Chrono samt ett tio millimeter lägre sportchassi med PASM.

Den stora frågan är dock om instegsmotorn verkligen räcker till? Enbart tanken på en 911 med trög respons och en ovillighet att varva skickar kalla kårar längs ryggen på vem som helst.
Man behöver dock inte bli orolig: bilens treliters boxersexa med dubbelturbo är knappast en sengångare. Responsen är omedelbar och de maximala 450 Nm som motorn mäktar med räcker gott och väl för kraftfulla accelerationsrepor, åtminstone i motorns mellersta och högre varvtalsregister.
Carrera T är mer ultramaratonlöpare än muskelknutte: utrustad med en sjuväxlad manuell låda är den lättast i 911-familjen och väger 35 kg mindre än en Carrera med åttastegad PDK-låda.
PDK-lådan är visserligen en juvel, men den manuella lådan ger dig ändå en svårslagen upplevelse: den korta spaken och korta, mekaniskt krispiga slag med ultrahög precision gör körningen underbar, framför allt när bilen ger automatisk mellangas (Auto-Blip).

Däremot saknar Carrera T baksäte, har mindre ljuddämpande material, lättare rutor och ett lättviktsbatteri ombord.
Puristerna bland Porschefansen borde bli överlyckliga, nu får de nämligen chansen att köpa en puristisk, avskalad bil utan att behöva tumma på något. Oavsett om du väljer de standardmonterade sportstolarna eller de dyra skalstolarna, är det snudd på omöjligt att sitta bättre bakom en ratt.
Apropå ratt: någon bättre styrning kan du ju försöka att hitta. Porsches styrning ställer de absolut flesta konkurrenterna i skamvrån med underbar proportionalitet, direkthet och utmärkt finkänsla.

Hela bilen är precis så som man förväntar sig: konsekvent, tillförlitlig och med otroligt grepp. Eftersom 911 Carrera T är en Porsche behöver man knappast slösa några ord om bromsarna, bättre finns knappt.
Addera det unika boxerljudet som strömmar från sportavgassystemet och som hindras av mindre ljuddämpande material på väg till förarens hörselgångar. Man kan nästan tro att motorn bakom dig kommer från en era där vattenkylning inte fanns än, i alla fall inte hos Porsche.
I kurvorna svänger bilen nästan av sig själv och som tillval kan man även beställa bakaxelstyrning som förhöjer upplevelsen ännu några snäpp. Bilen dyker in i kurvorna med löjlig precision men här handlar det mindre om acceleration utan snarare om att ta sig genom svängarna på bästa möjliga sätt. Stoppuret kan alltså stanna hemma.

Carrera T handlar om flow, när hjulen (20 tum fram, 21 tum bak) biter sig fast i asfalten. Det känns verkligen som om bilen går på räls, inte minst tack vare sportdämparna som även i det mest komfortabla läget känns strama och sportiga.
Porsche 911 Carrera T är det självklara förstahandsvalet för att utforska kördynamik och sitt eget kunnande bakom ratten. Bilen bjuder in dig, skapar snabbt förtroende, närmar sig gränsområdet försiktigt, visar tydligt vad som är möjligt och tar helt enkelt hand om sin förare. En GT3 hade istället fnyst åt dig som om den ville säga att du får skylla dig själv om något går fel.
Priset för det varma välkomnandet i sportbilsvärlden är 1 240 000 kronor, vilket visserligen inte är billigt men definitivt prisvärt.

TEKNISK INFO/Porsche 911 Carrera T
Motor: B6, bensin, dubbelturbo, 2 981 cm³, 385 hk vid 6 500 r/min, 450 Nm vid 1 950 r/min. 7-växlad manuell låda. Bakhjulsdrift.
Kaross: L/b/h 4 530/1 852/1 293 mm. Axelavstånd 2 450 mm. Bagagevolym 132 liter. Tjänstevikt 1 620 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 4,5 sek. Toppfart 291 km/h. Förbrukning 10,3 l/100 km.
Pris: Från 1 240 000 kronor. Aktuell nu.
