Höstens alla bilnyheter 2023!

Från Volvos lilla elbil EX30 till Aston Martins nya tolva och Fords retrotuffa Bronco – här är alla bilnyheter som kommer till Sverige under hösten 2023!
Annons

ASTON MARTIN DB12

Aston Martin DB12
Aston Martin DB12 är 198 cm bred – utan speglar.

Även om nya DB12 är till 80 procent ny, bygger den fortfarande på föregångaren DB11. Under den långa motorhuven sitter dock inte en 5,2-liters V12 med dubbelturbo, utan en fyraliters V8 med dubbelturbo från AMG. 

Ändrade kamaxelprofiler och större turbo ger 680 hk och 800 Nm samt en ljudbild som skiljer sig markant från AMG-modellernas och når sitt våldsamma crescendo mellan 5 500 och 7 000 r/min. 

DB12 är snabb och komfortabel tack vare en lättrodd styrning med hög precision och nya adaptiva dämpare med utmärkt respons trots hårdare fjädrar. Dessutom får nykomlingen en helt ny interiör och ett eget infotainmentsystem. Priset för den linjesköna 2+2-sitsiga sportbilen börjar på knappt 2,7 miljoner kronor.


BMW i7 M70

BMW i7 M70
Två-tons-lackeringen kostar 120 000 kronor.

Istället för tolvcylindriga motorer kommer den nya toppmodellen i 7-serien med dubbla elmotorer, fyrhjulsdrift och sammanlagt 660 hk samt 1 100 Nm. 

Den 2,8 ton tunga bilen sprintar från noll till hundra på 3,7 sekunder och framfarten begränsas elektroniskt till 250 km/h. Batterikapaciteten på 101,7 kWh räcker för 488 – 560 km, enligt WLTP-cykeln.

Bilens intrikata chassikomponenter blir finjusterade efter M-avdelningens alla regler och ska kombinera bästa möjliga komfort med maxade köregenskaper. Priser börjar från 1 872 100 kronor.


BMW 5-SERIE

BMW 5-serie höstens bilnyheter
Kombimodellen Touring följer 2024, då även som i5.

Nya 5-serien växer ordentligt på längden och mäter för första gången någonsin mer än fem meter. Som allra första modell får 5-serien ett system där föraren kan släppa händerna från ratten, så länge man inte kör över hastighetsgränsen. Dessutom har man utvecklat en ny filbytesassistent där man bekräftar filbytet med blicken.

Som första BMW fungerar nya i5 med Plug & Charge. I motorutbudet ingår även laddhybrider samt diesel- och bensinmotorer med mildhybridsystem.

Fyrhjulsdrift erbjuds till en mängd motoralternativ och effektuttagen sträcker sig från 197 till 601 hk. Priserna för i5 eDrive40 börjar på 815 000 kronor.


BYD DOLPHIN

BYD Dolphin höstens bilnyheter 2023
2024 kommer instegsmodellen.

Efter Atto 3 presenterar Build Your Dreams (BYD) en ännu billigare elbil i form av 4,29 meter långa Dolphin som väntas i slutet av året. Dolphin har en batterikapacitet på 60,4 kWh vilket innebär en WLTP-räckvidd på 427 km. Toppversionen får en 204-hästars motor och en värmepump ingår i standardutrustningen. Vid snabbladdaren laddar Dolphin dock bara med maximalt 88 kW, att ladda från 30 till 80 procent ska därför dröja 29 minuter.


FIAT 600e

Fiat 600e höstens bilnyheter 2023
Fiat 600e laddar med maximalt 100 kW.

Nya Seicento (600) mäter stolta 417 cm på längden och placeras därför ovanför 500e. Den nya elbilen får även ett ordentligt bagageutrymme på 360 liter. Tekniskt skiljer sig nykomlingen dock från 500e – den använder nämligen drivlinan från Jeep Avenger.

600e driver enbart på framhjulen, har en batterikapacitet på 54 kWh och en elmotor på 156 hk. Räckvidden anges till drygt 400 km och till en början kommer modellen i två olika utföranden.

Interiören påminner om den i 500e, i 600e räcker mittkonsolen dock hela vägen fram till instrumentbrädan.


FORD TOURNEO COURIER

Ford Tourneo Courier bilnyheter 2023
Kontrastfärgat tak är tillval.

Med sin längd på 4,34 meter är den femsitsiga bilen nästan 20 cm längre än hittills men fortfarande 15 cm kortare än Tourneo Connect. Active-utrustningen kommer med crossoverutseende.

Familjebilen har ett del- och fällbart baksäte, två skjutdörrar och betydligt större bagageutrymme än hittills (570 istället för 395 liter).

Tourneo Courier startar med en 125-hästars bensinmotor, nästa år kommer även en elektrisk version med 136 hk.


FORD BRONCO

Ford Bronco bilnyheter 2023
Bronco utmanar Defender och Grenadier.

Ford släpper offroad-ikonen Bronco med fyra dörrar och förlängt axelavstånd i limiterad upplaga. Taket och dörrarna kan tas bort och för tunga offroadpass finns sju olika körprogram, spärrdifferential samt en markfrigång på hela 800 mm.

Bronco kommer med modern teknik som assistanssystem, digitala instrument, röststyrning, fyrhjulsdrift och tiostegad automatlåda som en dubbelturbomatad V6 med 335 hk. Prisnivån? Minst 999 000 kronor.


HONDA ZR-V

Honda ZR-V, höstens bilnyheter
Två elmotorer, men ingen växellåda.

Luckan mellan HR-V och nya CR-V fyller Honda med nykomlingen ZR-V.

Crossovern i Tiguan-format finns enbart med hybriddrivlina. En fyrcylindrig bensinmotor på 143 hk genererar energi för elmotorn på 184 hk.

Enligt WLTP-cykeln ska ZR-V nöja sig med 5,8 liter per 100 km. Modellen kommer i två olika utföranden.


HONDA CR-V

Honda CR-V höstens bilnyheter
För första gången som laddhybrid.

Den sjätte generationen av CR-V startar till hösten och får ett saftigt prispåslag. Kunde man få förra generationen från 354 900 kronor får man hosta upp minst 469 000 kronor för nykomlingen som fullhybrid. 

Nya CR-V växer med elva cm till 4,71 meter. Baksätet är skjutbart och ryggstödet kan vinklas i åtta steg.

Vid sidan om den märkestypiska fullhybriddrivlinan kommer CR-V för första gången även som laddhybrid. Ett batteri på 20 kWh ska räcka för 82 km utan utsläpp.


HYUNDAI KONA ELECTRIC

Hyundai Kona Electric höstens bilnyheter 2023
Laddluckan sitter centralt i fronten.

Kona Electric växer med 15 cm och är nästan lika lång som en Skoda Karoq. Designen är fortfarande polariserande och Kona-kunderna får dessutom nöja sig med 400 V-teknik.

Även effekten ökar men inte särskilt mycket. Återigen kommer Kona i två olika utföranden: med 157 hk och en batterikapacitet på 48 kWh (360 km) samt med 218 hk och 65-kWh-batteri som ska räcka för 500 km.

Den elektriska versionen släpps till hösten, men svenska priser finns inte än.


HYUNDAI IONIQ 5 N

Hyundai Ioniq 5 N
0 – 100 km/h på 3,4 sekunder.

Med vassa N-versioner av i20 och i30 har Hyundai blivit populär bland entusiaster. Nu vill man följa samma recept i en elbil: Ioniq 5 N får ny utrustning, en vassare optik och massiva 650 hk.

Active Sound härmar ljudet av en förbränningsmotor, e:shift simulerar kraftavbrott vid växlingar och drift optimizer underlättar bredsladdar. 

Batteriet har en kapacitet på 84 kWh och använder sig självklart av 800 V-teknik. Modellen kommer i slutet av året. Svenska priser finns ännu inte.


JEEP AVENGER

Jeep Avenger höstens bilnyheter 2023
Bensinmotorn blir budgetvarianten.

Egentligen skulle Jeeps instegsmodell enbart komma med eldrift till Europa. Nu utökar tillverkaren dock motorutbudet med en version med förbränningsmotor som prisvärd instegsmodell. 

Den turbomatade bensinmotorn har 100 hk och 205 Nm från 1 750 r/min. Motorn finns bara med sexväxlad manuell låda, en automatlåda finns inte ens som tillval. Grundutrustningen är omfattande men på tillvalslistan finns färre optioner än för elbilen.


KIA EV9

Kia EV9 höstens bilnyheter 2023
Kommer i oktober.

Kias nya flaggskepp är en fem meter lång, eldriven suv med polariserande optik och en saftig prislapp: EV9 GT Line kostar från 869 900 kronor.

Modellen bygger på den beprövade E-GMP-plattformen med 800 V-teknik och har en batterikapacitet på knappt 100 kWh. Det ska vara nog för nästan 500 km (WLTP) i den sex- eller sjusitsiga familjebilen. Motoreffekten? Maffiga 385 hk.

EV9 har gott om plats och utmärkt variabilitet. Stolarna i andra sätesraden kan vridas i 90 grader för att underlätta in- och utsteget.


LAMBORGHINI REVUELTO

Lamborghini Revuelto höstens bilnyheter 2023
Backväxeln är enbart elektronisk.

Efterföljaren till Aventador är märkets första laddhybrid och den första gatlegala Lamborghinin någonsin med mer än 1 000 hästkrafter. 

Hybriddrivlinan består av en tolvcylindrig sugmotor på 6,5 liter som producerar massiva 825 hk vid 9 250 r/min och inte mindre än tre elmotorer, varav två driver framhjulen och en sitter inbäddad i en åttastegad dubbelkopplingslåda. Systemeffekt: 1 015 hk. 0–100 km/h: 2,5 sekunder. Toppfart: mer än 350 km/h.

De första leveranserna rullar ut i slutet av året, men orderböckerna är redan fulla fram till 2026. Priset? Mer än 3,5 miljoner kronor.


LEXUS LM

Lexus LM höstens bilnyheter 2023
Leveranserna börjar i slutet av året.

Lexus LM är som en privatjet på hjul, mäter 5,13 meter på längden och kan beställas med två ultrabekväma multifunktionsstolar bak. 

I den fyrsitsiga varianten tittar två baksätespassagerare på en 48-tums HD-skärm som sträcker sig över hela bilens bredd bakom de främre stolarna. Naturligtvis har skärmen olika visningslägen: helbild, bio-bild eller delad bild.

Modellen firar premiär i oktober och kommer i en fyrsitsig eller sjusitsig variant. Priserna är inte klara än.


LOTUS ELETRE

Lotus Eletre höstens bilnyheter 2023
Fem olika körprogram från sport till offroad.

Lotus Eletre är ingen lättviktig sportbil utan en elektrisk suv i fullformat – den första bilen med fyra dörrar från den engelska traditionstillverkaren väger minst 2,5 ton.

Med en effekt på upp till 918 hk i Eletre R finns det gott om kraft men bilen övertygar även tvärdynamiskt. Framför allt styrningen har en omisskännlig Lotus-prägel.

Komfort är inget man förknippar Lotus med, men Eletre fixar även det. Luftfjädringen är ytterst kompetent men bilens assistanssystem är dessvärre inte det. Priserna för Eletre börjar från 1 130 990 kronor.


MERCEDES E-KLASS

Mercedes E-klass höstens bilnyheter 2023
77 år och 17 miljoner sålda exemplar.

Ingen annan modell förkroppsligar märkets ursprung lika tydligt som E-klassen som nu går in i sin elfte generation. Målet? Att vara tidernas bästa E-klass.

Nykomlingen erbjuder – föga förvånande – ännu mer säkerhet, mer assistans och högre komfort. Bakhjulsstyrning och fyrhjulsdrift gör modellen spänstigare, stabilare och mer dynamisk. 

Den sista generationen med förbränningsmotor har ett brett motorutbud: här finns allt från diesel- och bensinmotorer till laddhybrider. Instegspriset är dock i vanlig ordning högt.


MERCEDES CLE

Mercedes CLE höstens bilnyheter 2023
En cabrioletversion kommer till våren.

Med nya CLE ersätter Mercedes coupévarianterna från både C- och E-klass. Med en längd på 4,85 meter är CLE lika stor som dagens E-klass Coupé och har ett lika stort bagageutrymme (420 l). Förarlandskapet kommer från C-klassen, MBUX-arkitekturen bakom från E-klassen. Exklusivt för CLE finns det tjusiga integralstolar.

Motorutbudet? En dieselmotor med 197 hk, två bensinmotorer med 204 och 258 hk samt en bensindriven V6 med 381 hk. Samtliga motorer är mildhybrider. Priserna offentliggörs i höst.


MG4 XPOWER

MG4 XPower höstens bilnyheter 2023
Mest effekt för pengarna? Jadå.

Toppmodellen av den kompakta elbilen gör skäl för sitt namn: med två elmotorer (en per axel) genererar MG4 XPower maffiga 435 hk och 600 Nm.

Med Launch Control sprintar den fyrhjulsdrivna bilen till 100 km/h på 3,8 sekunder. Toppfarten är dock elektroniskt begränsad till 200 km/h. Kör man bilen hårt kommer man antagligen aldrig i närheten av den officiella WLTP-räckvidden på 385 km. 

Prismässigt hamnar vi runt en halv miljon, men som en jämförelse kostar en Golf R 4Motion med 320 hk (0–100 km/h på 4,7 sekunder) minst 556 900 kronor. 


MITSUBISHI COLT

Mitsubishi Colt, höstens bilnyheter 2023
Colt är 20 cm längre än Space Star.

Elva år efter produktionsslutet av den sjätte generationen erbjuder Mitsubishi återigen Colt, en kompaktbil i Polo-storlek. 

Colt är dock ingen egenutveckling av Mitsubishi. Precis som man gjorde med ASX använder man sig av Renault-produkter och nöjer sig med att klistra sin egen logga i fronten. 

Förutom två trecylindriga bensinmotorer med antingen 67 eller 91 hk lånar Colt även hybriddrivlinan från Renault Clio som har en systemeffekt på 143 hk. Priserna offentliggörs först under hösten.


OPEL ASTRA SPORTS TOURER ELECTRIC

Opel Astra Sports Tourer Electric
Växelströmsladdeffekten är 11 kW.

Opel försöker fylla en stor lucka på elbilsmarknaden – eldrivna kombimodeller är nämligen lika sällsynta som regnbågsfärgade enhörningar.

Opel kombinerar den elektriska drivlinan från sedanen med den yppiga lastvolymen i Sports Tourer: elmotorn genererar 157 hk och 270 Nm, batterikapaciteten på 54 kWh ska räcka för en WLTP-räckvidd på 400 km och batteriets maximala laddningseffekt är 100 kW.

Priserna är inte klara än, men den elektriska Sports Tourer borde rimligtvis kosta 15 000 kronor mer än sedanen.


PORSCHE 911 S/T

Porsche 911 S/T
Bakvingen åker först upp vid 120 km/h (istället för 80 km/h)

I samband med tillverkarens 60:e födelsedag släpper Porsche nya 911 S/T i limiterad upplaga om 1 963 exemplar. Modellen ska vara den lättaste versionen av den aktuella generationen och väger in på 1 380 kg inklusive samtliga vätskor.

S/T är dessutom den starkaste 911 med manuell växellåda. Boxermotorn från GT3 RS genererar mäktiga 525 hk.

Prismässigt är 911 S/T dock definitivt inget kap: med ett grundpris på 3 270 000 kronor kostar jubileumsmodellen mer än alla andra aktuella.


PEUGEOT 208 FACELIFT

Peugeot 208 höstens bilnyheter 2023
Nya assistansfunktioner.

Peugeot ersätter sabeltandsoptiken med tre parallella klor i fronten. På insidan hittar vi en ny instrumentdesign och tio-tums pekskärmen ingår numera i standardutrustningen.

Den ansiktslyfta kompaktbilen börjar säljas i november och då i tre olika utrustningsnivåer. Priserna är än så länge okända.


RANGE ROVER SPORT SV

Range Rover Sport SV, höstens bilnyheter 2023
Toppfart? 290 km/h

Nya Sport SV ska tack vare en ny luftfjädring vara tillverkarens hittills snabbaste, mest dynamiska och samtidigt mest komfortabla modell. 

Kraften kommer från en dubbelturbomatad 4,4-liters V8 från BMW med mindre modifieringar som producerar massiva 635 hk. Det räcker för att katapultera den 2,7 ton tunga bilen på endast 3,8 sekunder till 100 km/h.

Toppmodellens limiterade Edition One är redan utsåld.


RENAULT CLIO FACELIFT

Renault Clio facelift
Inga dieselalternativ.

Efter fyra år på marknaden får lilla Clio i oktober en ansiktslyftning med en markant modifierad front och LED-strålkastare.

Digitala instrument är numera standard medan sätena, dörrsidorna och instrumentbrädan har draperats med ett speciellt tyg som delvis består av träbaserade fibrer. Läderytorna ersätter man med en blandning av organiska fibrer och polyester. 

Ett dieselalternativ finns inte längre och fullhybriden har numera en systemeffekt på 145 hk, annars finns det inga nyheter. Priserna offentliggörs i samband med säljstarten.


ROLLS-ROYCE SPECTRE

Rolls-Royce Spectre
Batteriet i 2,9-tons-kolossen väger 700 kg.

Elektrisk superlyx: ingen V12 i världen är starkare och mer kultiverad. Tillverkarens första elbil drivs av två elmotorer med sammanlagt 585 hk.

Coupén mäter stolta 5,48 meter på längden och väger 2,9 ton. Överdådig lyx och en åkkomfort som en flygande matta är en självklarhet.

Batteriet lånar man från BMW i7, vilket innebär en kapacitet på 102 kWh. Det räcker för 530 km enligt WLTP-cykeln och laddningen sker med upp till 195 kW. Priset? Norr om fyra miljoner.


SKODA ENYAQ COUPÉ L&K

Skoda Enyaq Coupé L&K bilnyheter 2023
Den nya mjukvaran finns 2024 i alla Enyaq.

Även Enyaq Coupé kommer i ett lyxigt Laurin & Klement-utförande vilket innebär en tämligen heltäckande standardutrustning. Priserna är inte kända än.

L & K-varianten får även en ny drivlina med 286 hk som kan kombineras med antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Modellen får även bättre räckvidd (570 km) och kortare laddningstider.

Även mjukvaran blir uppdaterad (ME4), batteriet kan temperaturregleras manuellt eller via navigationssystemet och infotainmentstrukturen har uppdaterats och förenklats.


SSANGYONG TORRES

Ssangyong Torres, bilnyheter 2023
2024 även med eldrift.

Den nya suven mäter 4,70 meter och är lika lång som en Skoda Kodiaq. I Ssangyongs utbud betyder det att nykomlingen placeras mellan Korando och Rexton. Interiöroptiken präglas av tre skärmar.

En motor, många valmöjligheter: när bilen börjar säljas i höst är det enda motoralternativet en turbobensinmotor med 163 hk som kan kombineras med en manuell eller automatisk växellåda samt med fram- eller fyrhjulsdrift.

Modellen säljs inte i Sverige men på kontinenten startar priserna på knappt 40 000 euro, alltså nästan 475 000 kronor. 


VOLKSWAGEN ID.7

Volkswagen ID.7 höstens bilnyheter 2023
Säljstart i november.

ID-familjens nya toppmodell är en rymlig och bekväm sedan för långresor – och vårt första test bekräftar detta. Batterikapaciteten är 85 kWh vilket tack vare utmärkt aerodynamik ska räcka för upp emot 700 km innan det är dags att ladda. Bilens maximala laddningseffekt? 200 kW.

MEB-motorns nya evolutionssteg AP550 genererar numera 286 istället för 204 hk och vridmomentet ökar från 310 till 545 Nm. Centralskärmen har växt till massiva 15 tum och har en förenklad menystruktur som ska underlätta användningen. Priserna är inte klara än, men räkna med en prislapp norr om 600 000 kronor.


VOLVO EX30

Volvo EX30 höstens bilnyheter 2023
EX30 byggs i Kina.

Volvos nya instegsmodell till e-mobiliteten. Crossovern mäter 423 cm på längden och har plats för 234 liter bagage. Elmotorn genererar 272 hk och instegspriset för Core-varianten är 429 000 kronor. De första leveranserna rullar ut vid årsskiftet.

EX30 använder samma tekniska arkitektur som Smart #1. Instegsmodellen har ett batteri på 49 kWh som ger en WLTP-räckvidd på 344 km. Som tillval finns även ett större batteri (64 kWh) som räcker för drygt 480 km. 

Annons
Annons
Rulla till toppen