Det vaskas en massa elektricitet – bara i Tyskland stängs vindkraftverk av dagar när det är låg efterfrågan på el, i sådan omfattning att 10 000-tals bilar skulle kunna drivas på den varje år.
Problemet är givetvis att överkapacitet på el inte kan lagras i batterier, det blir för dyrt, dessutom blir det för dyrt och är för trångt i elnätet för att skicka elektriciteten långt bort.
Det är i dessa tillfällen som vätgas verkligen har sin stora chans. Därför fortsätter BMW att forska, utveckla och bygga vätgasbilar. Alrik har varit i Norge och provkört en vätgasdriven X5. Här är det inte bara snabb tankning som är positiv, utan vätgasen fungerar lika bra i kyla som förbränningsmotorbilar, och det går också bara att dra tunga släp med vätgasbilar. Bakom ratten känns det som en vanlig X5 tack vare att BMW har byggt ut bränslecellsstacken från Toyota för att ge tillräckligt med effekt för att klara 0–100 km/h på runt sex sekunder.
Så vilka är nackdelarna? Och när kör vi alla vätgasbilar – om vi gör det? Alrik reder ut, och tar också en tur i en vätgasdriven båt.
PS: Alrik har lovat att sluta att klappa i händerna när han blir engagerad. Så framöver ska vi slippa hans klappljud!