Vlogg: Alrik på Münchens bilsalong

Bilsalongen IAA i München visade en klar obalans mellan "bilvärldens stormakter". Vilka är vinnarna och förlorarna? Följ med på en rundtur på mässan med Alrik.
Annons

Fighten mellan tysk och kinesisk bilindustri intensifieras. På mobilitetsmässan IAA i München var drygt 40 procent av utställarna från Kina och den största montern hade kinesiska BYD.

De stora tyska tillverkarna hade mindre montrar – Mercedes-Benz hade exempelvis bara två bilar till beskådande, nya E-klass och konceptbilen Vision One-Eleven. VAG-gruppen hade en gemensam monter med några få bilar, medan BMW visade upp Neue Klasse – deras framtidskoncept för 2025, samt nya i5 och i7.

Alrik slog i gång sin kamera för att vlogga om det han såg och upplevde, och det bestående intrycket är att antalet kinesiska varumärken som är på väg till Europa är alldeles för stort i jämförelse med vad marknaden lär svälja; samtidigt som tyskarna mest visar upp och talar om vad som ska komma.

Man försöker att komma ikapp. Den stora striden lär handla om bilar i lägre prissegment, där kineserna har ett stort försprång.

Efterspelet från salongen har därför handlat om att europeiska politiker ska undersöka om den kinesiska staten subventionerar sina elbilsmärken och därför sätter konkurrensen ur spel. Det talas om strafftullar på 27,5 procent på kinesiska bilar importerade till Europa. Svaret från kinesiskt håll är att den typen av handelshinder ”kommer att skada relationerna och handeln mellan Kina och Europa”.

Där har vi den riktigt stora fighten mellan Europa och Kina – på politisk nivå. För när det gäller ny teknik, batterier och att spotta ur sig billigare elbilar, har Kina redan vunnit.

Annons
Annons
Rulla till toppen