Polestar ger ökat vridmoment till bakhjulen i Volvos AWD-bilar

En ny Polestaroptimering ökar fördelningen av vridmomentet till de bakre hjulen hos Volvos fyrhjulsdrivna modeller i 90-, 60-serien och XC40.
Annons

Polestar ger ökat vridmoment till bakhjulen i Volvos AWD-bilar
Uppgraderad Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen i AWD-bilar.

Polestars senaste optimering ökar mängden och frekvensen av vridmomentet som går till bakhjulen, vilket Volvo menar förbättrar styrningen, ger bättre kontroll vid kurvtagning samt förbättrar dragkraften vid acceleration.

”Denna uppgradering gör fyrhjulsdriften både mjukare och mer dynamisk”, säger Henrik Green, senior vice president för forskning och utveckling på Volvo Cars.

Polestars ADW-optimering kommer att vara tillgängligt för alla nya fyrhjulsdrivna bensin- och dieselmodeller byggda på SPA- och CMA-arkitekturen från modellår 2019 och framåt. Dock ej plug-in hybriderna, T8 och T6 Twin Engine, där ett elektriskt bakaxelsystem (ERAD) använder elkraft på de bakre hjulen och inte behöver utökad AWD-optimering.

Optimeringen är tillgängligt från augusti 2018.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen