Märk ut era trasiga laddare!

Hur svårt ska det vara att märka ut om en laddstolpe fungerar eller inte? Vår testredaktör Mikael Johnsson tycker till.

Annons
Annons

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Hur många gånger sedan jag tog körkort i början av 90-talet tror ni att jag har försökt tanka bensin eller diesel från en pump, trots att den är trasig eller cisternen tömd? Jag kan faktiskt inte minnas att det gått så långt en enda gång.

Faktum är att jag oftast inte ens hunnit parkera bilen till rätta vid en sådan pump – eftersom dessa är försedda med någon typ av varningsskylt. Ofta en gul plastgrunka om själva handtaget. Grunkan syns på långt håll och betyder ”välj en annan pump”. Utmärkt!

Så kom elbilarna och laddstationerna med dem. Nu hände något.

Vi har bara avverkat halva februari ännu men redan har jag stått som en idiot minst fyra gånger i år och försökt få igång en trasig snabbladdare. Varför då? En fungerande stolpe har ju varje gång funnits bara några meter bort!

Första tillfället var en Vattenfall InCharge-station på 50 kW här i Stockholm som jag backade upp till. På plåtskåpet sitter två laddsladdar varav den ena matar en Volkswagen ID.4. Föraren tar ner sitt fönster och beklagar, ”Du, tyvärr, den där sidan har jag provat och den är sönder. Tja, du kan ju testa.” Eftersom jag ändå är på plats och resten av laddarna är upptagna försöker jag ändå. Nix, appen lyckas aldrig veva igång någon laddning.

En annan gång är det vid en Tesla Supercharger i Kalmar där jag vill ge ”min” BMW i5 ström i tidningens 100-milatest. Jag gör exakt som vid Teslaladdaren i Tindered några timmar tidigare, väljer rätt stolpe i appen och så vidare. Men någon laddning kommer aldrig igång. Efter cirka tre försök provar jag att flytta bilen till nästa stolpe. Det fungerar direkt.

Mina nästföljande exempel gäller laddare på bensinmackar. Där har de väl ändå koll?

Circle K i Kalmar är två av fyra laddplatser lediga. Jag och snart också en hantverkartjej i en VW Buzz Cargo ställer oss på var sin sida om det gemensamma laddskåpet. Men det visar sig snart inte vara en slump att inga bilar laddade just här … Jag tar en sväng in på macken för att fråga om status på laddaren, men hejdar mig när jag ser hur många kunder den ensamma i personalen har att servera mat just då.

På OKQ8 i Upplands Väsby häromdagen laddas det hej vilt och jag backar till vid en ledig laddare sedan en Polestar 2 lämnat (men troligen inte laddat ska det visa sig). Känner för att främja att det går att betala direkt med betalkort och börjar så.

Men jag får klart motstridiga besked i stora displayen kontra kortläsardisplayen. Vad märkligt, jag har ju laddat här flera gånger tidigare och betalat på samma sätt? Hm… Men eftersom man får hålla tungan rätt i mun på dessa skåp med en gemensam display för två laddkablar så tänker jag att jag KAN ju har gjort något galet efter en lång arbetsdag, och provar igen.

Men icke. Så testar jag med appen som även den säger att något går fel (minns inte exakt hur den uttryckte sig). Men så efter ett tag kan jag byta laddare helt och gör så. Fungerar direkt!

Inne på macken frågar jag ifall de vet om ifall någon av deras laddare är trasig, och nämner att de är duktiga på att markera trasiga bensinpumpar. ”Är det den som är närmast motorvägen? Ja, den har vi klart mest problem med. Ibland fungerar den och ibland inte. Ibland tror vi att den är trasig – men så plötsligt står det någon och laddar!”

Snälla laddstationsansvariga: Märk ut era trasiga laddstolpar! Helst så att det syns på långt håll. Men åtminstone i displayen och/eller i appen. Det kan inte vara omöjligt. Det har gått att göra med bensinpumpar i flera decennier. Så behöver jag inte stå som en idiot vid en trasig laddare.

Annons
Annons
Rulla till toppen