Nu är svenska elvägen igång: ”Vi ligger i absolut framkant”

Tekniken ska fungera även för vanliga personbilar.

Annons
Annons

Att ladda bilen medan den körs är det många som drömt om. Vi har till exempel skrivit om solcellsvägar som mötts av hård kritik och Hondas elvägsprojekt som skulle kunna ge ”obegränsad” räckvidd.

Under onsdagen invigdes det svenska projektet eRoad Arlanda, en elväg med skenor inbyggda i vägen som går mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde norr om Stockholm.

Den här elvägen är främst till för att testa hur bra tekniken fungerar – framför allt i det svenska vinterklimatet – för godstrafik och lastbilar, men om tekniken visar sig fungera bra kan den bli aktuell även för elbilar.

”Vi nu hoppas att vi kan ta tekniken vidare till fler delar av landet och världen”

Nu är svenska elvägen igång:
Hans Säll är ordförande i eRoad Arlanda och affärsutvecklingschef på NCC.

Den största fördelen med elvägarna är att bilarna inte behöver ha så stora batterier. Ett mindre batteri är lättare, billigare och klimatsmartare. Den kortare räckvidden kompenseras då av att bilen hämtar ström från skenan i marken.

Nackdelen är att det kommer kosta ungefär 150 miljarder kronor att ”strömföra” de största svenska riks- och Europavägarna och att svensk forskning kring elvägar till stor del har fokuserat på konduktiv laddning, det vill säga att bilen måste ha fysisk kontakt med skenan på något sätt. På andra håll forskas det mer kring induktiv laddning – alltså trådlös laddning.

”Sverige ligger i absolut framkant med den här tekniken som vi nu hoppas att vi kan ta vidare till fler delar av landet och världen”, säger Hans Säll, ordförande i konsortiet eRoad Arlanda och affärsutvecklingschef på NCC.

I testprojektet används en lastbil från Daf som konverterats i efterhand till eldrift. Under lastbilen finns en rörlig arm som sänks ned och överför energi från skenan i vägen till bilen. Det här är en lösning som är betydligt snyggare integrerad i vägen än luftskenorna längs elvägen som testas utanför Gävle.

Annons
Annons
Rulla till toppen