Se upp för dyr försäkring på laddhybriden – kan skilja tusenlappar

Premium Så här stora är skillnaderna i försäkringspremie mellan olika bolag och bränslen. Tre olika versioner av Volkswagen Passat är med i jämförelsen.

Se upp för dyr försäkring på laddhybriden – kan skilja tusenlappar

Även om en laddhybrid kan kapa ägandekostnaden rejält jämfört med en vanlig bensin- eller dieselbil för den som ofta laddar och kör på el, kan laddhybriden också bli dyrare än väntat att äga.

Förutom det högre inköpspriset har vi tidigare skrivit om de högre servicekostnaderna, som beror på att bilen har två drivlinor. Volkswagen tar till exempel ordentligt betalt för oljebyte i Passat som laddhybrid.

Nu visar en genomgång gjord av jämförelsesajten Insplanet att en laddhybrid också kan vara dyrare att försäkra.

I den här genomgången har Insplanet räknat fram försäkringspremien på tre olika Volkswagen Passat: laddhybriden GTE, en dieselmodell med 190 hästkrafter och en bensinmodell med 280 hästkrafter. Diesel- och bensinmodellen har fyrhjulsdrift och samtliga modeller har automatlåda.

Jämförelsen är alltså inte helt jämn eftersom det inte finns helt jämförbara modeller i Passatprogrammet. Men siffrorna visar ändå intressanta skillnader.

Läs också: Överraskningen i laddhybriden: Motorolja för 10 kronor milen

Mest effekt – dyrast försäkring

Allra dyrast är bensinmodellen och det är inte så konstigt eftersom den är starkast. Mer effekt innebär oftast högre försäkringspremie.

Därefter är det ganska jämnt mellan dieselmodellen och laddhybriden, men premien är oftast något högre för laddhybriden. Anledningen kan vara att den har mer invecklad teknik och därför mer som kan gå sönder. Försäkringsbolagen kan också ha olika strategi för vilka kunder de vill locka och därför justera priserna. Försäkringsbolagen har även olika syn på risk och prissättningen av olika risker.

Genomgången visar också att skillnaderna mellan olika bolag är extremt stor. Spannet mellan billigaste och dyraste försäkringen kan vara nästan 10.000 kronor.

Det här är ingen total genomgång av alla laddhybrider, men siffrorna visar ändå att en ladd-Passat ofta är dyrare att försäkra än en diesel-Passat – något som köparen bör ta hänsyn till i ekonomikalkylen.

Läs också: Laddhybrider dyra att serva – kan bli en överraskning för ägaren

Så mycket kostar försäkringen

  Snittpris Medianpris Skillnad*
Bensin 8.975:– 7.949:– 9.880:–
Diesel 6.299:– 6.027:– 4.518:–
Laddhybrid 6.425:– 6.174:– 5.883:–

Källa: Insplanet. Genomgången är baserad på Volkswagen Passat GTE, Passat TDI 190 DSG 4Motion och Passat TSI 280 DSG GTR. Samtliga har kombikaross och automatlåda. Ägaren är 39 år, kör max 1.000 mil om året, bor i bostadsrättslägenhet och har inte orsakat någon trafikolycka. Årsmodell på samtliga bilar är 2016 och ingen under 25 år kommer köra bilen. *) Skillnad mellan dyraste och billigaste försäkringsbolaget.

Jag är nöjd med min försäkringspremie.
Ja
10
11
Nej