Skoda Superb laddhybrid blir svensk storsäljare – med dragkrok

Vill du köra laddhybrid som förmånsbil finns det nu ett nytt, rymligt alternativ. Och utrymmena är gigantiska, även om bagagevolymen minskar något i Skoda Superb iV PHEV laddhybrid. Skoda räknar med att sälja 1.500 Superb laddhybrid i Sverige under 2020, tre fjärdedelar blir elektrifierade.

Annons
Annons

Många satte nog kaffet i vrångstrupen när Volkswagen i somras berättade att den uppdaterade laddhybriden Passat GTE Sportscombi ska kosta från 458.500 kronor. Föregångaren hade ett listpris från 417.900 kronor.

Men de som letar efter en rymlig förmånsbil – det vill säga laddhybrid och kombikaross – har ett nytt alternativ i form av Skoda Superb iV PHEV laddhybrid. Försäljningen i Sverige har startat och priserna börjar vid 420.100 kronor. Kombimodellen kostar från 429.500 kronor.

Enligt Skodas presstalesperson Veronica Nilsson är prognosen att tre fjärdedelar av alla Superb som säljs blir laddhybrider. Totalt räknar man med att sälja cirka 2.000 Superb under 2020, varav alltså 1.500 Superb iV PHEV laddhybrid.

De första Superb iV PHEV laddhybrid som anländer till Sverige kommer i början av januari 2020, främst demobilar. Kundleveranserna planeras börja i mitten av februari.

Parallellt med säljstarten för Superb iV laddhybrid inleder Skoda Sverige ett samarbete med Bee Charging Solutions. De som beställer en Skoda laddhybrid kan även välja till en laddbox från Bee som inklusive installation kostar 17.900 kronor (med moms). Laddboxen kommer från Keba och den kan ladda med upp till 22 kW.

”När Skoda tar första klivet mot en elektrifierad mobilitet är det viktigt för oss att fortsätta underlätta våra kunders vardag med smarta och funktionella lösningar,” säger Stefan Nygren, marknads- och produktchef på Skoda Sverige. ”Samarbetet med Bee innebär att vi kan erbjuda en prisvärd och smidig lösning för laddning i hemmet eller företaget, där kunderna har tillgång till en snabb och erfaren support.”

Skoda Superb iV PHEV har samma drivlina som VW Passat GTE, vilket innebär en 1,4-liters bensinmotor plus en elmotor. Systemeffekten är 218 hästkrafter och 400 Nm. Batteriet på 13 kWh ger en räckvidd på upp till 5,5 mil enligt WLTP-körcykeln, vilket är lika långt som uppdaterade Passat GTE. Batteriet är dock skrymmande och bagagevolymen i Superb minskar från 660 till 510 liter.

Skoda Superb får också ett ansiktslyft med en del nya tillval och finesser. Dit hör till exempel ett infotainmentsystem med 9,2-tumsskärm och digitala instrument. En egenskap som många svenska bilköpare sätter värde på är möjligheten till dragkrok, och den finns som valbart tillbehör till Superb laddhybrid.

Enligt Skodachefen Bernhard Maier är målet att lansera 30 nya eller uppdaterade modeller till 2022, varav en tredjedel blir elektrifierade. Bland dessa finns en elsuv, som visades i konceptform för två år sedan.

 

  • Bensinmotor: 1,4 TSI 156 hk DSG PHEV, 218 hk max systemeffekt
  • 55 km räckvidd på el (WLTP)
  • 50 l bensintank, 850 km total räckvidd (el + bensin)
  • 13 kWh batterikapacitet
  • 3,5 tim laddtid 230V/16A (3,6 kW)
  • Under 40g CO2/km (WLTP)
  • Bagageutrymme 510 l / 1.800 l (Combi)
  • Dragkrok, 1.600 kg, tillval
  • 1.731 kg tjänstevikt, 2.291 kg totalvikt

 

Rekommenderade cirkapriser för Skoda Superb iV PHEV inklusive moms: 

Superb iV Style 1.4 TSI PHEV DSG: 420.100 kronor.

Superb iV L&K 1.4 TSI PHEV DSG: 445.800 kronor.

Superb iV Sportline 1.4 TSI PHEV DSG: 472.700 kronor.

Superb iV Combi Style 1.4 TSI PHEV DSG, 429.500 kronor.

Superb iV Combi L&K 1.4 TSI PHEV DSG: 455.200 kronor.

Superb iV Combi Sportline 1.4 TSI PHEV DSG: 482.100 kronor.

 

 
Skoda Superb laddhybrid blir svensk storsäljare – med dragkrok
Skoda Superb iV PHEV har samma drivlina som VW Passat GTE, vilket innebär en 1,4-liters bensinmotor plus en elmotor. Systemeffekten är 218 hästkrafter och 400 Nm.
Skoda Superb laddhybrid blir svensk storsäljare – med dragkrok
Batteriet på 13 kWh ger en räckvidd på upp till 5,5 mil enligt WLTP-körcykeln, vilket är lika långt som uppdaterade Passat GTE. Batteriet är dock skrymmande och bagagevolymen i Superb minskar från 660 till 510 liter.
Skoda Superb laddhybrid blir svensk storsäljare – med dragkrok
Skoda Superb laddhybrid blir svensk storsäljare – med dragkrok
Skoda Superb laddhybrid blir svensk storsäljare – med dragkrok
Skoda Superb laddhybrid blir svensk storsäljare – med dragkrok
Försäljningen av Skoda Superb iV PHEV laddhybrid har inletts och priserna för halvkombin börjar vid 420.100 kronor.
Annons
Annons
Rulla till toppen