Rapport: ”Slöseri” att använda syntetiska bränslen till bilar

Biltillverkarnas satsningar på olika syntetiska "e-bränslen" för att få ner utsläppen sågas nu av den gröna tankesmedjan Transport & Environment. Enligt en ny rapport beställd av organisationen är det effektivare att använda de förnyelsebara bränslena för att få ner utsläppen från flyg- och båttransporter.

Annons
Annons

Det talas mycket om syntetiska bränslen nu. Så kallade ”e-bränslen” som bland annat VW-koncernen kallar dem kan framställas från olika förnyelsebara källor och kan därmed anses vara klimatneutrala. Flera biltillverkare har därför uttryckt intresse eller till och med satsat på utvecklingen av dem.

Förra veckan gick exempelvis Porsche ut med att man investerat i ett pilotprojekt för att bygga en fabrik för syntetisk bensin i Chile. Även BMW investerade tidigare i år i ett amerikanskt startup-företag som utvecklar syntetbränslen.

Samtidigt har e-bränslena, som skulle kunna förlänga livslängden för den förbuds-hotade förbränningsmotorn, mötts med skepsis från flera håll. Bland annat sågade Mercedes utvecklingschef Markus Schäfer dem i en intervju med Autocar i maj. Enligt Schäfer kommer de inte komma bilbranschen till del på länge.

– De första kunderna skulle förmodligen bli flygindustrin. Långt, långt senare kommer det till bilindustrin – jag ser det inte inom de närmaste tio åren, säger Markus Schäfer till tidningen.

En ny rapport ger Schäfer rätt. Det vore extremt resurskrävande att ersätta EU:s transportsektors energibehov till 2050, enligt rapporten som gjorts av konsultföretaget Ricardo på uppdrag av den gröna tankesmedjan Transport & Environment. Därför bör flyg- och båttransporter prioriteras långt över vägtransporter, menar T&E som likt Markus Schäfer anser att dessa istället bör övergå till eldrift.

Rapport:
Grafik: Transport & Environment, 2020.

Att driva endast 10 procent av alla person- och transportbilar i EU med vätgas och 10 procent med ”e-diesel” skulle kräva 41 procent mer förnyelsebara energikällor år 2050 än om de istället drevs med el, enligt rapporten. Totalt skulle det kräva 936 TWh. Att producera det skulle kräva att en yta till havs motsvarande Danmarks täcks med vindkraftverk.

Att driva EU:s båttransporter med ammoniak och vätgas och flygtransporter med ”e-fotogen” skulle enligt rapporten ta 1,275 TWh 2050. Det är mer energi än alla vägtransporter skulle kräva tillsammans i EU om de elektrifierades, menar T&E. Eftersom dagens batteriteknik bara duger för korta båt- och flygresor behöver dessa verkligen syntetbränslen – vilket kan leda till att en marknad för dem skapas.

– Vår studie visar att bara flyg- och sjöfartssektorn skulle kunna skapa en betydande, ny marknad för grön vätgas vilket kan bidra till att skala upp tekniken och bana väg för utsläppsfri sjöfart och flyg, säger Geert De Cock, el- och energichef på Transport & Environment i ett pressmeddelande.

Anledningen till den stora skillnaden i enerigåtgång är att både produktionen och förbränningen av syntetbränslen leder till stora energiföluster. Enligt en rapport T&E publicerade 2017 har en förbränningsbil som drivs på syntetbränsle en energieffektivitet på 13 procent, medan en elbil har en på 73 procent.

Rapport:
Grafik: Transport & Environment, 2017.
 
Annons
Annons
Rulla till toppen