Ford ska bli (nästan) helelektriskt i Europa till 2030

"Fanbäraren" Mustang Mach-E följs av en mindre elbil 2023 som blir nära släkt med Volkswagen ID.3.

Ford ska bli (nästan) helelektriskt i Europa till 2030

Ford hoppar nu på elektrifieringståget på riktigt i Europa. 2030 förväntar man sig att endast sälja helt eldrivna personbilar här. Transportbilarna kommer däremot ha hybriddrift ytterligare ett tag.

Satsningen kommer efter att bland annat Storbritanniens regering lovat att förbjuda försäljningen av nya förbränningsbilar till 2030 och även hybridbilar 2035. Sedan dess har bland annat Volvo Cars vd Håkan Samuelsson ställt sig bakom ett sådant förbud.

Till stöd för elbilssatsningen har Ford sedan tidigare en allians med Volkswagenkoncernen som slöts 2019. Denna ger dem tillgång till Volkswagens elbilsplattform MEB som bland annat dess ID-modeller bygger på.

Ford ska nu investera 1 miljard dollar (ca 8,3 miljarder kronor) under de kommande 30 månaderna i sin fabrik i Köln för att förvandla den till ett "elektrifieringscentrum".

Fords första Europeiskt masstillverkade batterielbil ska sedan rulla av produktionslinan där 2023, enligt tillverkaren. Idag byggs den kompakta förbränningsbilen Fiesta på fabriken, som efter omställningen även ska kunna bygga en till MEB-baserad elbil. Fiesta-tillverkningen ska fortsätta parallellt med detta fram tills modellen på sikt också blir helt eldriven.

– Vårt tillkännagivande idag om att förvandla vår anläggning i Köln, som varit hemvist för vår verksamhet i Tyskland i 90 år, är en av de mest betydelsefulla Ford har gjort på över en generation, säger Stuart Rowley.

Det understryker vårt engagemang för Europa och en modern framtid där elfordon är hjärtat för vår tillväxtstrategi.

Transportbilar fortsätter med hybriddrift

Till 2026 ska hela Fords modellprogram i Europa bestå av laddhybrider och elbilar. För märkets transportbilar ska övergången till laddbart vara klar redan 2024.

Trots det väntar sig Ford inte att dessa ska stå för all transportbilsförsäljning 2030, snarare två tredjedelar.

Angående vad som ska hända med individuella modeller ville Stuart Rowley inte säga mycket, mer än att de "produkter" man kommer föra ut på marknaden framöver kommer vara "helt differentierade".

Rowley har tidigare svarat liknande på frågan om hur Fords MEB-bil kommer särskilja sig från Volkswagens egna modeller som byggs på plattformen, exempelvis "folkelbilen" ID.3 och crossoversuven ID.4.

Totalt har Ford lovat att investera 22 miljarder dollar (ca 183,3 miljarder kronor) på elektrifiering globalt, vilket tillverkaren hävdar är en dubblering jämfört med tidigare planer.

Elektrifieringssatsningen i Europa kommer enligt Stuart Rowley betyda att Ford inte behöver ingå i någon gemensam "utsläppspool" med en annan biltillverkare för att klara EU:s utsläppsmål. För att klara målet för sina personbilar 2020 ingick Ford i en sådan med Volvo Cars.

– Vi tänker uppfylla våra CO2-skyldigheter i år och alla kommande år, säger Stuart Rowley.

Nyligen kom också nyheten att man ska samarbeta med Google för att ta fram uppkopplade tjänster till sina bilar.

En bra satsning.
Ja
40
8
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.