Ny miljardsatsning från Toyota på batteriutveckling för elbilar och hybrider

Toyota satsar närmare 120 miljarder kronor på batteriutveckling och har som mål att halvera kostnaden av batterierna under andra halvan av årtiondet. Men någon enorm elbilssatsning är det inte tal om, trots att man redan ligger efter flera konkurrenter.

Ny miljardsatsning från Toyota på batteriutveckling för elbilar och hybrider
El-konceptet Toyota bZ4X.

Under tisdagen meddelade Toyota att de kommer satsa 1,5 triljoner japanska yen (ungefär 118 miljarder svenska kronor) fram till och med 2030 på utvecklingen av batterier till elektrifierade fordon.

Det kan låta som en rejäl satsning från japanernas sida men svenska Northvolt fick så sent som i våras in en batteriorder värd 120 miljarder kronor från Volkswagen som skickade över ytterligare fem miljarder i juni.

Idag har VW drygt 20 procent av aktierna i bolaget och de säger dessutom att de ska bygga sex batterifabriker till 2030. Toyota nämnde inget om några batterifabriker men 70 nya produktionslinor för elektriska fordon ska ställas i ordning. Tidigare har den japanska tillverkaren sagt att man ska lansera 15 nya elbilar till 2025.

Toyota hade tidigare ett mål om att säkra upp 180 gigawatttimmar (GWh) i batteriproduktionskapacitet år 2030, det har nu höjts till 200 GWh. Det ska vara tillräckligt för att producera åtta miljoner elektrifierade fordon under 2030, varav en fjärdedel av dessa ska var batterielbilar och bränslecellsbilar.

Det är dock något luddigt sagt då batterielbilar skulle käka upp en klart större del av "batterikakan" än om man byggt en större mängd bränslecellsbilar. Toyota säger dock att majoriteten av dessa två miljoner är tänkt att vara batterielbilar men att man är redo att anpassa sig efter vad marknaden suktar efter i framtiden.

Redan med bZ4X ska kostnaden för bilen ha kapats med 30 procent med hjälp av smartare materialval, bättre konstruktion och lägre energiförbrukning vid körning. Japanerna ska ta det ännu längre och siktar på en halvering av tillverkningskostnaden av batterier mot slutet av årtiondet. Den siffran är jämfört med de batterier som används i just bZ4X.

Toyotas teknikchef Masahiko Maeda säger att planen att producera solid state-batterier med fast elektroyt år 2025 står fast och att man påbörjade testkörningar med en prototyp ifjol. Dessa batterier överväger Toyota att inte enbart utnyttja i elbilar utan även i hybrider för att påskynda utvecklingen.

Men då gäller det att ingenjörerna kan få till rätt balans mellan energikapacitet och stabilitet. Toyota ska även ta fram en ny generation litiumjonbatterier under andra halvan av årtiondet.

Elhybriden Toyota Aqua är ungefär en Prius i Yaris-format.

Man skröt också om framsteg man tagit med det nickel-metallhydridbatteri (NiMH) som de i somras börjde leverera i hybriden Toyota Aqua (ej tillgänglig i Sverige). Nyheten är att batteriet är så kallat bipolärt och det ska tillåta en dubblering av energikapaciteten.

Lång livstid, stabilitet och säkerhet är ledorden för Toyotas batteriutveckling. Det viktigaste är att kunderna kan utnyttja sina batteribilar med ro, menar teknikchefen Maeda. Batteriet i bZ4X ska inte tappa mer än 10 procent av den ursprungliga kapaciteten efter 10 år.

Vad tror du, är Toyotas planer tillräckliga? Att en biltillverkare som sålde nära på 5,5 miljoner fordon enbart första halvan av 2021 förväntar sig att sälja endast två miljoner elbilar under hela 2030 kan väl ändå anses aningen svagt, eller?

Toyota gör rätt att även satsa på bränslecellsbilar och hybrider.
Ja
153
104
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.