Exklusivt: Då kommer billiga kinesiska elbilen Ora Cat till Sverige

Med gulligt utseende, lågt pris och 42 mil i räckvidd börjar eldrivna Ora Cat nu också charma köpare i Europa. Den går redan att beställa i Tyskland och snart följer Sverige, kan vi avslöja!

Exklusivt: Då kommer billiga kinesiska elbilen Ora Cat till Sverige

Ora är ett elbilsmärke från den kinesiska storspelaren Great Wall Motors som annars är framgångsrika bland suvar och pickuper. Sedan slutet på 2020 tillverkar man lilla Ora Good Cat, och som man visade på bilmässan IAA i München i september är den nu aktuell för Europa – fast utan namnet "Good".

Men inte nog med det, Recharge kan nu avslöja att Cat kommer till Sverige. Kinaspecificerade bilar rullar som bäst i landet för test. För att enligt plan mynna ut i marknadsanpassade bilar – troligen under 2022.

– Jag kan inte säga säkert än, men nästa år, alltså 2022. Det är inte ristat i sten, men ja. Den kommer hit, säger Johan Ringshagen, PR-chef på International Motors Nordic AB, till Recharge.

Johan Ringshagen, PR och Content Manager på International Motors Nordic AB.

– Great Wall Motors har sitt europakontor i München och håller som bäst på att utse generalagenter. International Motors Nordic har haft ett samarbete med Great Wall Motors i över 15 år nu, säger Johan Ringshagen, som vanligtvis svarar på pressens frågor om Subaru.

International Motors är nämligen sedan tidigare svensk generalagent för det japanska märket. Nyligen registrerade man dotterbolaget Great Wall Motors AB på samma adress i Malmö. Företaget har arbetat med Ora Cat en längre tid.

– I Sverige har vi arbetat med anpassning av GWM Ora Cat för Sverige; till det speciella klimatet här, att garantera trefasladdning och liknande. Det har vi gjort sedan straxt efter att modellen introducerades i Kina 2020, säger Johan Ringshagen.

Lågt pris och hyfsad räckvidd

Cat är en mindre C-segmentare. Längd/bredd/höjd lyder 4.235/1.825/1.596 mm och axelavståndet 2.650 mm. Som en ID.3 fast 44 mm högre.

Stor som en Volkswagen ID.3 har Ora Cat ett grundpris på drygt 300.000 kronor i Tyskland. Där är den nämligen beställbar sedan mitten av september med leverans våren 2022, uppger våra kollegor på tyska auto motor und sport.

Grundpriset gäller det mindre batteriet utav två, 49 kWh. Med det ska katten orka 336 km (WLTP), men det finns också en 63 kWh-variant som går 420 km.

Om du besökte Vallåkraträffen i somras kan du vara en av de första som sett Ora Cat i Sverige. En provbil besökte träffen, berättar Johan Ringshagen på International Motors Nordic AB.

Cat har en maximal DC-laddeffekt på 80 kW för långfärderna och trefas AC-laddning på 11 kW hemmavid. Att lucka och ladduttag likt en Audi e-tron syns på både höger och vänster framskärm på bilderna här beror på att de föreställer förseriebilar. I Europa kommer Ora Cat att ha ett uttag med CCS-kontakt.

Även om den med en längd på 4.235 millimeter och bredd på 1.825 liknar Volkswagen ID.3 i storlek så för retroformerna snarare tankarna till Mini Cooper och Fiat 500. Kanske är dessa former i kombination med rymligare kupéutrymmen i paritet med den tyska bilen precis vad vissa önskar sig? Bagagevolymen är dock nedprioriterad och lastkanten hög. Något främre bagageutrymme – frunk – finns inte.

De mjuka linjerna kommer förmodligen av att de är signerade den före detta Porschedesignern Emanuel Derta.

Ora Cat drivs på framhjulen av en elmotor på 171 hästkrafter. Den tar denna kinesiska kompaktklassare till 100 km/h på 8,5 sekunder och ger en toppfart på 160 km/h.

Bilen känner igen dig

Flera detaljer i interiören känns igen från dagens Mini Cooper och Fiat 500. Både instrument- och infotainmentskärmen har pekstyrning.

Interiören är även den bitvis i retrostil med bland annat några vippströmbrytare liknande de i Mini. Det läderliknande materialet och kromade detaljer ser ut att skapa viss lyxkänsla. Någon startknapp finns inte utan precis som i en Tesla förstår bilen vad du vill och startar själv upp respektive stänger av.

För att komma ihåg olika förares favoritinställning av stol, klimatanläggning och infotainment används inte minnesknappar utan något med mer kinesisk prägel: ansiktsigenkänning. En liten kamera vid inne vid backspegeln löser uppgiften automatiskt.

"Välutrustad och lyxig"

Fälgarna mäter 18 tum. Soltak finns som tillval i Tyskland.

Över huvud taget är standardutrustningen omfattande åtminstone i Tyskland och innefattar bland annat: trådlös laddning av mobilen, USB-uttag fram och bak, parkeringssensorer fram och bak plus 360-graders kamera samt 18-tumsfälgar.

Men kommande utrustningsnivå och pris i Sverige är inte fastställt i skrivande stund, enligt Johan Ringshagen.

– Nej, den är det för tidigt att säga någonting om. Men den är välutrustad och lyxig för sin klass, säger han till Recharge.

Även systermärket Wey som säljer laddhybridsuvar kan vara aktuellt för Sverige på sikt.

– Wey Coffee 01, som fick Europa-premiär i Munchen, är en laddhybridsuv, en bit upp prestigemässigt och med snabbladdning. Vi arbetar med den också och den är aktuell för Europa, men först att lanseras i Sverige är elbilsmärket GWM Ora, säger Johan Ringshagen till Recharge.

Wey Coffee 01 har en imponerande WLTP-räckvidd på el: 15 mil. Dessutom 475 hästkrafter och en tid 0–100 km/h på drygt 5 sekunder.

I en tidigare version av artikeln uppgavs det att Great Wall Motors och International Motors haft en företagsrelation i 12 år. Rätt är strax över 15 år, meddelar International Motors.

Ora Cat verkar fylla mina behov!
Ja
366
148
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.