Range Rovers nya laddhybrid klarar 10 mil på en laddning

Laddhybridversionen av Land Rovers nya lyxsuv har ett lika stort batteri som en vanlig elbil.

Range Rovers nya laddhybrid klarar 10 mil på en laddning

10 mil. Så långt ska de två laddhybridversionerna av den nya Range Rovern klara att köra på en laddning utan att ta hjälp av bensinmotorn.

För att uppnå den räckvidden i en så stor och tung bil krävs ett massivt batteri. Bruttokapaciteten är 38,2 kWh (31 kWh netto), vilket är nästan lika stort som batteriet i den renodlade elbilen Nissan Leaf. Det är också större än batteripaketet i Polestar 1 som, när den presenterades, hade ett av de största batteripaketen som någonsin monterats i en laddhybrid.

De stora batteripaketen gör Range Rovers laddhybrider till riktiga tungviktare. Toppmodellen P510e väger in på 2.810 kilo. Trots det kan den accelerera från stillastående till 100 km/h på 5,5 sekunder, tack vare en total systemeffekt på 510 hästkrafter och 700 Newtonmeter Bränsleförbrukningen anges, trots detta, till blott 0,9 liter per mil. Hur mycket kolossen drar när hybridbatteriet är urladdat nämns inte i broschyren.

I tillägg till toppversionen med 510 hästkrafter finns en något nedtrimmad laddhybrid som i stället har 440 hästkrafter, på grund av lägre effekt i den sexcylindriga bensinmotorn. Elmotor och batteri är däremot identiska i de båda modellerna. Båda kan också snabbladdas med upp till 50 kW DC, vilket ger fullt batteri på under en timme.

De nya hybridmodellerna säljs i Sverige redan nu. Priserna börjar på drygt 1,8 miljoner kronor.

En helt elektrisk Range Rover ska lanseras om två år.

 
 
 
 
 
 
 
 
Nya Range Rover är en helt rimlig familjebil.
Ja
155
261
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.