Efter beskedet om en ny batterifabrik i Göteborg meddelar nu Volvo Cars att de ska lägga 10 miljarder kronor på att bygga ut och uppgradera fabriken Torslanda. Detta för att göra den redo för företagets framtid som elbilstillverkare, skriver Volvo i ett pressmeddelande.
Fabriken, som är Volvos största och äldsta, ska bland annat utrustas med en anläggning som ska kunna pressgjuta stora aluminiumkomponenter i ett enda stycke – en teknik som Tesla nyligen började använda och som de kallar för ”megacasting”.
Bland annat är det den bakre golvkonstruktionen som ska gjutas med den nya metoden i Volvos kommande elbilar. Tekniken har flera fördelar – inte minst att det förenklar tillverkningsprocessen och gör den mindre komplex, och därför billigare. Det sänker även bilens vikt och underlättar optimal paketering.
Enligt Mikael Fermér, Volvos lösningsarkitekt för fordonsplattformar, är det här ett stort steg framåt.
– Det här är på sätt och vis det största teknikskiftet sedan vi gick från att bygga karossen av stål i stället för trä, säger han till Ny Teknik.
En pressgjutningsmaskin är omkring 20 meter lång, 6 meter bred och 6 meter hög, och pressar in flytande aluminium i en form med ett tryck som motsvarar 80.000 ton. Det bakre golvet ska inte ta mer än ett par minuter att tillverka. Motsvarande komponent tillverkad på traditionellt sätt består att ett hundratal olika delar, men ersätts nu av ett gjutet stycke.
Bortsett från pressgjutningsmaskinerna får Torslandafabriken även en ny lackeringsverkstad och en ny batterimonteringsanläggning. På produktionsbandet tillkommer också en ny så kallad vigselpunkt för elbilar, där bilarnas kaross och underrede monteras ihop.
Den nya pressgjutningstekniken ska användas i Volvos första helelektriska plattform, men vilken modell det blir är ännu inte klart. Volvos mål är att enbart tillverka elbilar från och med år 2030.