Volvos nya bilar – då kommer de!

Nästa år kommer Volvo XC90 som ren elbil, men det kommer betydligt mer än så från Volvo de kommande åren.

Volvos nya bilar – då kommer de!

Redan om fyra år – 2025 – ska hälften av Volvos försäljning bestå av rena elbilar. Än så länge går det rätt trögt för den enda modellen, XC40 T8 Recharge. Tar vi hemmamarknaden Sverige som ett exempel så har det fram till och med augusti i år bara registrerats 683 stycken T8 Recharge, medan laddhybridversionen säljer riktigt bra med 2.697 exemplar och globalt är XC40 en stor succé för Volvo. Men det gäller alltså inte elversionen, som Volvo inte heller vill redovisa försäljningssiffror för.

Däremot är Volvo duktiga på att sälja laddhybrider och det är där vi kommer att få se de flesta nyheterna i närtid.

Volvos vd Håkan Samuelsson trodde först inte på helt elektriska bilar, men nu är det fullt fokus på elbilar.

Här är vad vi vet om Volvos kommande modeller, och vi går igenom hela programmet, från de minsta till de största bilarna. Generellt kommer Volvo att erbjuda färre utrustningsvarianter för att förenkla produktionen och man ska också jobba mer med kundordrar i stället för att förproducera bilar – allt för att göra tillverkningen mer lönsam.

XC20: Den länge efterlängtade lilla bilen från Volvo har dröjt och dröjt, men man har bekräftat att den är på gång och att den ska bygga på den lilla Geelyplattformen kallad SEA. Det blir en eldriven premiumbil, alltså en lite dyrare elbil. När den kommer finns det inga officiella uppgifter om, men vår gissning är 2024.

Så här tänker sig Topelectricsuv.com att XC20 kan se ut.

XC40: De framhjulsdrivna versionerna av elbilen kommer under årets sista kvartal och tillverkningen av den nya modellen kallad C40 startar vecka 47 – det kan betyda leverans före årsskiftet.

En facelift är planerad till 2022, och det bör innebära att laddhybriden får bättre batteriprestanda.

XC60: Redan under vecka 47 i år startar tillverkningen av de nya laddhybriderna (modellår 2022) med längre räckvidd, starkare elmotor, kupévärmare som drivs med el samt "enpedalskörning".

S60/V60: Även dessa modeller få den nya laddhybridtekniken och en räckvidd på el upp emot nio mil.

Designern Łukasz Myszyńskis idé om en mindre elbil från Volvo. Han kallar den XC-X. Bildkälla: instagram.com/lukaszmyszynski/

S90/V90: 2022 blir enligt uppgift det sista året för Volvos eleganta familjebil, som även den ska få den nya laddhybridstekniken, som är ett måste för att modellen ska få bonus i det nya regelverket. Men redan 2023 sägs det att en ny generation 90-bilar ska presenteras. Dagens bil började byggas 2016 och det betyder att modellen hinner fylla åtta år, vilket är en respektabel ålder i tider där nya bilar inte lever så länge som de gjort tidigare.

Det har spekulerats i om det kommer en ersättare för kombiversionen, som står för en väldigt liten del av modellens totala försäljning även om vi svenskar älskar våra kombibilar. Det är givetvis suvmodellerna som tar för sig på bekostnad av kombibilarna, men kanske tänker man om lite och går en crossover, som blir mer energieffektiv än de höga suvarna. Elbilar ställer ju högre krav på lågt luftmotstånd och låg vikt.

90-modellen kommer att byggas på Volvos nya SPA2-plattform som är en så kallad blandplattform, vilket betyder att man kan bygga både rena elbilar och laddhybrider. Det är tveksamt om det kommer någon ny 90-generation utan laddhybridsteknik/ren eldrift.

XC90: Volvos lyxsuv kom redan 2014 och det är alltså hög tid för en avlösning, och den kommer först och främst att byggas i USA. Luftmotståndet lär bli mycket lägre än för dagens modell och det blir både en laddhybrid och en ren elversion.

XC100: Den mycket omtalade lyxbilen XC100 kan komma 2023, men frågan är om inte corona och halvledarbristen försenat denna modell? XC100 ska ta upp kampen med exempelvis BMW X7 och lär bli minst 30 centimeter längre än XC90. Det talas också om en eldriven crossover som kan likna Volvos senaste konceptbil "Concept Recharge", en stor eldriven och sportig familjebil. 

Concept Recharge är en helelektrisk crossover.

Läs Alriks kommentar:
"Volvos elektrifiering är just-in-time"

Verkar lovande för Volvo!
Ja
268
416
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.