Volvo Embla blir en mix av dagens XC90 och konceptbilen Concept Recharge. Proportionerna, taklinje och sidprofil känns igen från XC90, men detaljer som Tors hammare-strålkastarna kommer är tagna konceptbilen.
Att Embla får en högre taklinje än Concept Recharge och syskonet Volvo Polestar 3 beror på det ska rymmas sju sittplatser. Polestar 3 får bara fem.
Någon grill finns inte framtill eftersom Embla bara kommer med eldrift. Ursprungligen hade Volvo planer på att suven skulle tillverkas med både el- och förbränningsmotorer. När Volvo-ledningen insåg hur snabbt marknaden svängde över till elbilar valde de att bara satsa på eldrift. Det har försenat bilen med ett år, men å andra sidan kan Volvo optimera bilen för eldrift.
Det här gör att Volvo kommer att fortsätta tillverka XC90 ytterligare något år.
Volvo Embla delar bottenplattan SPA2 och mycket teknik med Polestar 3. Detta innebär sannolikt att Embla får samma batteri på 111 kWh och en räckvidd omkring 60 mil. Båda kommer att tillverkas i Volvos USA-fabrik och troligen även i Kina.
I oktober ska Polestar 3 lanseras och under hösten blir det även dags för Volvo Embla att bli officell.
Sex elbilar i pipeline
Efter den stora suven Embla kommer en el-crossover som efterträder dagens XC60. Det kommer också en elektrisk motsvarighet till XC40. Elbilsprogrammet kommer även kompletteras med två kombibilar och en sedan.