Den oberoende europeiska tankesmedjan Transport & Environment har ännu en gång studerat syntetiskt e-bränsle. Tidigare har de kunnat konstatera att tillgången på e-bränsle bara räcker till två procent av alla bilar med förbränningsmotor och att det vore mer klimateffektivt att använda e-bränsle för att få ner utsläppen från båt- och flygmotorer.
Ett undantag i förbudet mot nya avgasbilar inom EU från 2035 gör det tillåtet att sälja bilar med förbränningsmotorer om de klarar av att köras på e-bränsle som framställts med förnybar el. Frågan blir då: Blir utsläppen lika låga som med el?
Enligt T&E sänker e-bränsle utsläppen med 70 procent, men är ändå fem gånger smutsigare än ren eldrift. E-bränsle är alltså en bra lösning för entusiastbilar, men vardagsbilar bör vara helt elektriska.
I undersökningen har T&E räknat enligt principen ”Well to Wheel” där alla utsläpp av koldioxid från framställning och transporter räknas in. Med tanke på att den svenska elen i genomsnitt är renare än den europeiska torde det vara ännu mer klimateffektivt att köra på elbil i Sverige än undersökningen visar.