E-bränsle fem gånger smutsigare än eldrift

Syntetiskt bränsle kan sänka utsläppen med 70 procent jämfört med bensin, men är ändå fem gånger smutsigare än eldrift.

Annons
Annons

Den oberoende europeiska tankesmedjan Transport & Environment har ännu en gång studerat syntetiskt e-bränsle. Tidigare har de kunnat konstatera att tillgången på e-bränsle bara räcker till två procent av alla bilar med förbränningsmotor och att det vore mer klimateffektivt att använda e-bränsle för att få ner utsläppen från båt- och flygmotorer.

Ett undantag i förbudet mot nya avgasbilar inom EU från 2035 gör det tillåtet att sälja bilar med förbränningsmotorer om de klarar av att köras på e-bränsle som framställts med förnybar el. Frågan blir då: Blir utsläppen lika låga som med el?

Enligt T&E sänker e-bränsle utsläppen med 70 procent, men är ändå fem gånger smutsigare än ren eldrift. E-bränsle är alltså en bra lösning för entusiastbilar, men vardagsbilar bör vara helt elektriska.

I undersökningen har T&E räknat enligt principen ”Well to Wheel” där alla utsläpp av koldioxid från framställning och transporter räknas in. Med tanke på att den svenska elen i genomsnitt är renare än den europeiska torde det vara ännu mer klimateffektivt att köra på elbil i Sverige än undersökningen visar.

Ny undersökning: e-bränslen är inte framtiden – för smutsiga och dyra
Test: Är e-bränsle räddningen för förbränningsmotorn?
Annons
Annons
Rulla till toppen