Volkswagens elbilar har varit väldigt mycket mellanmjölk hittills. Visst ger ID. 4 GTX bra tryck i ryggen med 299 hästkrafter och 460 Newtonmeters vridmoment, men GTX ger inte samma fåniga leende som en Golf R kan leverera. Det fattas något i modellprogrammet.
Den stora tyska biltillverkaren har lovat att det ska komma fyrhjulsdrivna GTX-modeller i alla ID-serier. Detta kanske devalveras till 4Motion-varianter, men de har också lovat att de ska krydda med en del helelektriska R-modeller. Men ännu lyser dessa med sin frånvaro.
Två prototyper skvallrar om att det händer ett och annat skoj på den hemliga utvecklingsavdelningen i Wolfsburg.

En mattfolierad ID. 3 står parkerad på landningsbanan på Magdeburgs flygplats. Jag hoppar på passagerarsätet bredvid en före detta fabrikstävlingsförare. På sätet står texten ID. X broderat i mockaskinnet.
Den här prototypen är till skillnad mot en vanlig ID. 3 fyrhjulsdriven, 200 kilo lättare trots större batteri och dubbla motorer som ger 333 hästars effekt. 0-100 km/h går på 5,3 sekunder.
Tävlingsföraren lyckas pressa ut varenda liten hästkrake ur motorerna när han kastar sig mellan plastkonerna som står utställda på landningsbanan. Det här kan vara en föraning om en kommande ID. 3 GTX eller ID. 3 R.

På betongplattorna utanför flygplatsbyggnaden står även en annan prototyp – ID. Xtreme – som är dagens huvudrollsinnehavare.
VAD ÄR NYTT? Volkswagen ID. Xtreme är i grunden en ID. 4 GTX med drivlina från ID. X. Motorn framtill är samma som i produktionsbilen, men något nedtrimmad. Baktill finns en prototypmotor som är betydligt kraftfullare än vad herr Müller får i sin GTX. Systemeffekten är 367 hästkrafter (68 mer än GTX) och vridmomentet hela 740 Nm (280 mer än i GTX).
Rejäla skärmbreddare i plast ger plats för utvidgad spårvidd och rejäla offroaddäck från Nokian. Skogsmullelooken kompletteras av en metallbåge i fronten och en takkorg med framåtriktad ledramp. I ett av hjulhusen finns en högtalare (ljudgenerator) från Porsche Taycan för att ge en häftigare ljudupplevelse.

VW-ingenjörerna har programmerat om bilen så att fyrhjulsdriften är permanent och tillåter mer sladd och hjulspinn.
HUR ÄR DEN ATT KÖRA? De stora mjuka däcken ger ett bra grepp som skjuter iväg bilen på ett mer underhållande vis än lillebror ID. 4 GTX. Att det är en prototyp visar sig på att takkorgen börjar vissla högljutt redan vid 50 km/h. Däcken gör att bilen känns rätt mjuk och i högre hastighet dånar de rejält.
Då det bara finns ett exemplar av bilen medföljer en instruktör från Volkswagen Driving Academy. Han manar på mig att köra hårdare och hårdare. I slutet av landningsbanan kommenderar tysken rundpall med full gas. Bilen svänger runt 180 grader med rejäl sladd på bakhjulen. Så här kul har man sällan i en bil. Jag ber att få göra om det igen, och igen.

Någon terrängkörning bjuds det inte på inom det flacka flygplatsområdet. Visst borde permanent fyrhjulsdrift, 30 mm högre markfrigång och de grova däcken ge bättre framkomlighet än vanliga GTX, men det är inte på terrängområdet som VW lagt krutet. Det här hade lika gärna kunnat vara en gaturacer om man sänkte chassit och bytte däck.
BORDE JAG KÖPA EN? Det går tyvärr inte att köpa en ID. Xtreme, men förhoppningsvis kommer ett derivat i produktion. Med prototypen visar Volkswagen att det finns möjlighet med MEB-plattformen att bygga bilar med ännu mer effekt. Vi vet redan att ID. Buzz GTX kommer att få 340 hästar, och varför inte närmare 400 i en ID. 4 R?
TEKNISK INFO: Volkswagen ID.Xtreme
Drivlina: El, 2 st elmotorer, systemeffekt 387 hk/740 Nm. Fyrhjulsdrift. Batterikapacitet 106 kWh netto. Laddeffekt 175 kW DC/11 kW AC.
Kaross: L/b/h 4 582/1 952/1 636 mm. Axelavstånd 2 765 mm. g. Bagagevolym 569–1 616 l. Frunk 62 l.
Prestanda: 0–100 km/h 5,3 s. Toppfart 180 km/h.
Pris: Ej till salu.