Reportage: Här är tekniken som gör gamla dieselbilar rena

Premium Miljontals dieselbilar riskerar körförbud på grund av höga utsläpp av kväveoxid. Men reningstekniken finns och vi har testat i verklig trafik.

Reportage: Här är tekniken som gör gamla dieselbilar rena

Miljontals ägare av dieselbilar skulle kunna slippa det körförbud som många städer i Europa hotar med. Bland dessa även Stockholm, där trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) nu offentligt uppmanar stockholmarna att undvika att köpa dieselbilar.

Enligt rapporten som Transportstyrelsen gjort bör alla dieselbilar som inte renas med senaste teknik, alltså "Euro 6-rening", förbjudas i innerstäderna. Konsekvensen skulle bli att sex av tio bilar i Stockholm tvingas parkera för gott eller endast kan köras utanför storstaden.

Men det finns en lösning. Det tyska företaget Twintec, som tidigare utvecklade ett partikelfilter för eftermontering, har nu tagit fram reningsutrustning som kan eftermonteras på alla Euro 5-dieslar (samt äldre).

Twintec kallar sitt reningssystem för "BNOX" och det är ett så kallat SCR-system, alltså ett system för "Selektiv Katalytisk Rening". 

Enkelt uttryckt "eldar man upp kväveoxiderna" i en speciell katalysator där ammoniak (urea, från en tank) sprutas in.

På den längsgående sidan sprutas urealösningen (AdBlue) in och omvandlas till ammoniak som sedan leds in själva katalysatorn.

Reningssystemet kostar runt 15.000 kronor, plus kostnaden för monteringen. Men om biltillverkarna skulle serietillverka systemen skulle kostnaden för komponenter och montering landa på en betydligt lägre summa.

Att systemet fungerar visar vårt test med önskvärd tydlighet. Utsläppen av kväveoxider reducerades till runt en tiondel i testbilen med reningsutrustning – snittet 49 mg/km NOX är dessutom en god bit under Euro 6-gränsen (som tillåter 80 mg/km).

Det är därmed fullt möjligt att rena en stor del av beståndet av dieselbilar, till en överkomlig kostnad – även om driftkostnaderna samtidigt i ärlighetens namn också höjs en smula. 

Vid testet drog bilen försedd med reningsutrustning 0,2 l/100 km mer och systemet med AdBlue förbrukar urea för ett par hundralappar om man kör 1.000 mil. 

Ett litet offer – jämfört med att inte kunna köra alls. 

Vi mäter utsläppen på vanlig väg – inte i testlabbet...

...och resultatet ser vi i realtid i datorn.

"Sätt press på biltillverkarna"

Att dieseln haft ett inbyggt problem i form av kväveoxidutsläpp visste vi, men politikerna valde att fokusera på koldioxidutsläppen.

Nu verkar sanningen ha hunnit ifatt och om alternativet är att inte längre få lov att köra i stan – ja, då är kanske kostnaden för en ombyggnad inte avskräckande, trots allt.

Nu måste generalagenter och återförsäljare sätta press på biltillverkarna för att snabbt ta fram ett EU-godkänt system för eftermontering. Många hundratusentals bilägare i Sverige behöver en lösning – idag. Imorgon är det för sent.

Thomas Berggren, redaktör