Hela listan: Här är de mest framtidssäkra bensin- och dieselbilarna just nu

Köpa ny bil? Vi har listan som alla bilköpare borde ha koll på.

Hela listan: Här är de mest framtidssäkra bensin- och dieselbilarna just nu
Bensinversionerna av BMW X3 är godkända enligt de nya reglerna som också tar hänsyn till utsläppen vid verklig körning.

Det pratas om miljözoner, skakiga andrahandsvärden och krångliga utsläppsregler. Dieselbilarna har definitivt fått sämre rykte de senaste åren.

Men bensin- och dieselbilarna står fortfarande för en väldigt stor andel av alla nya bilar som säljs i Sverige, och så kommer det förbli under ganska många år framöver – åtminstone enligt biltillverkarna själva.

När det bestäms om miljözoner och annat som påverkar bilens andrahandsvärde är det utsläppsklassningen som ligger till grund för det. Ju modernare teknik bilen har för att rena utsläppen – desto bättre. Andrahandsvärdet är som bekant den enskilt största "utgiftsposten" i bilägandet, så det finns mycket pengar att spara på att välja en modern bil. För att inte tala om miljövinsten.

Det kan bli gränsdragningar för stadskörning utifrån bilens klassning framöver. Den mest framtidssäkrade normen som används just nu heter Euro 6d Temp. Det betyder att bilen är körd enligt den nya och mycket hårdare WLTP-körcykeln för att mäta förbrukning och utsläpp. Bilen är också testad enligt RDE – alltså vid riktig körning, och inte bara i testlabbet.

Ska du köpa en ny dieselbil nu är det klokt att välja en så framtidssäkrad som möjligt. Se till att den är Euro 6d Temp-klassad.

Här är listan på aktuella Euro 6d Temp-bilar. Innan du köper – begär garanti att ditt exemplar är registrerat enligt Euro 6d Temp.

BMW 225xe Active Tourer
BMW 216i och 218i Active Tourer
BMW 218i Grand Tourer
BMW 216d Active Tourer/Grand Tourer
BMW 218d Active Tourer/Grand Tourer
BMW 220d Active Tourer/Grand Tourer
BMW 216i Grand Tourer
BMW 218i Grand Tourer
BMW 420i Coupé och 430i Coupé
BMW X1 sDrive18d/xDrive18d
BMW X1 xDrive 20d
BMW X2 sDrive18i/sDrive18d
BMW X3 xDrive20i/xDrive30i
DS 7 Crossback PureTech 225
DS 7 Crossback BlueHDI 130/BlueHDI 180
Kia Optima Diesel 1600
Mazda 6 Skyactiv-G 145/165 (klarar Euro 6d-Temp från sommaren 2018)
Mazda 6 Skyactiv-D 150/175 (från sommaren 2018)
Mercedes CLS 450
Mercedes CLS 350 d/400 d
Mercedes A 180 d/250 d
Mercedes A 200/250
Mercedes E 300 d
Mercedes G 500/AMG G 63
Opel Karl 1,0/1,0 Ecotec
Opel Karl Rocks 1,0/1,0 Ecotec
Opel Grandland X 2,0 Diesel
Peugeot 208 1,2 PureTech
Peugeot 308 1,2/1,6 PureTech
Peugeot 308 1,5 BlueHDI/2,0 BlueHDI
Peugeot 308 SW 1,2/1,6 PureTech
Peugeot 308 SW 1,5/2,0 BlueHDI
Peugeot 3008 1,5/2,0 BlueHDI
Peugeot 5008 1,5/2,0 BlueHDI
Volkswagen Up GTI
Volvo XC40 T3/T5
Volvo XC40 D4
Volvo XC60 D4
Volvo XC90 D5

Volkswagen Up GTI är en av bilarna som är klassade enligt nya Euro 6d Temp-reglerna.

Toyota bäst trots nästan inga dieselbilar – Volvo tappar fem placeringar

Märke Snittutsläpp Förändring 2016–17 Placering 2016
1 Toyota  101,2  –2,7 3
2 Peugeot 104,5 +2,7 1
3 Citroën 105,5 +2,2 2
4 Renault 106,6 +1,0 4
5 Suzuki 114,9 –3,8
6 Fiat 115,6 –0,4 8
7 Nissan 115,9 –0,4 6
7 Skoda 115,9 +4,1 5
9 Dacia 116,9 –0,7 10
10 Seat 118,9 +2,3 7
11 Volkswagen 119,6 +1,9 11
12 Kia 120,0 –4,5 16
13 Ford 120,8 +0,7 12
14 BMW 121,8 –1,3 15
15 Hyundai 122,0 –1,3 18
16 Opel 123,4 –0,4 14
17 Audi 124,3 –0,4 17
17 Volvo 124,3 +2,7 13
19 Mercedes 129,1 +1,6 19
20 Mazda 131,2 +3,5 20
Snittbilen 118,1 +0,3

Källa: Jato.com

Sifforna gäller de officiella snittutsläppen för koldioxid från de bilar som såldes i Europa 2017. Hälften av Toyotas bilar har hybriddrift och endast 7,5 procent är dieselbilar. Toyota säger sig inte ha några problem att klara ett snittvärde för de nya bilarna på 95 gram per kilometer 2021. Volvo tappar från plats 13 till 18 – det är baksidan av att sälja många suvar. 

2020 ska 95 procent av de sålda bilarna i snitt inte släppa ut mer än 95 gram per kilometer, och 2021 ska det gälla samtliga sålda bilar från varje tillverkare. 95 gram motsvarar ungefär 4,1 l/100 km för en bensinbil och  3,6 för en dieseldriven bil.

Om Volvo säljer 400.000 bilar 2021 med ett snitt på 96 gram blir bötesbeloppet två miljoner euro

Så kallade superkrediter delas ut till bilar som släpper ut mindre än 50 gram/km. 2020 räknas varje supermiljöbil som  2,0 bilar, 2021 räknas de som 1,67 och 2022 som 1,33. men det finns en maxgräns för  supermiljöbonusen på 7,5 gram/km.

Från 2020 kommer utsläppen beräknas enligt den nya testnormen WLTP. Bötesbeloppet om man hamnar på 96 gram/km blir fem euro per såld bil och straffskalan ökar snabbt. Om Volvo säljer 400.000 bilar 2021 med ett snitt på 96 gram blir bötesbeloppet två miljoner euro!

Koldioxidutsläppen ökar

För första gången på tio år ökar de genomsnittliga utsläppen för koldioxid från nybilsförsäljningen i Europa. Förklaringarna är två: suvförsäljningen ökade med cirka 40 procent och dieselandelen minskade med åtta procent. 

Genomsnittet för dieselbilar var 117,9 g/km och 142 hk. För bensinbilarna var motsvarande siffror 123,4 g/km och 123 hk. Bensinbilarna är alltså svagare och törstigare. Snittutsläppen för suvar var 133 g/km.

Renault är sämst på att rena dieselbilar, enligt flera undersökningar.

Sverige tillhör de törstigare länderna

Land Snittutsläpp Förändring 2016–17 Placering 2016
1 Norge 83,6 –10,1 1
2 Portugal 104,2 –0,2 2
3 Danmark  108,0 +2,8 5
4 Grekland 108,6 +2,8 3
5 Nederländerna 109,0 +3,4 3
6 Frankrike 110,7 +0,5 6
16 England 120,8 +0,9 13
17 Sverige 121,6 –1,3 17
21 Tyskland 126,2 +0,5 21
22 Polen  126,4 +/–0 22
23 Schweiz 133,2 +0,4 23
Totalt 118,1 +0,3

Sverige ligger på den sämre halvan i landskampen om att släppa ut lite koldioxid. Snittbilen som såldes i Sverige under 2017 var lite snålare än Volvos snittbil i Europa. Norge är outstanding med sin elbilssatsning.

Toyota har slutat sälja personbilsdieslar och leder trots det koldioxidkampen.

Så mycket överskrider tillverkarna NOx-gränsen

Volkswagen 1,8
Seat/Skoda 2,1
Audi/Porsche 2,5
BMW/Mini 3,0
Mazda 3,9
Honda 4,2
Citroën 4,8
Toyota 5,0
Jaguar/Land Rover 5,2
Peugeot 5,5
Mercedes 5,6
Volvo 5,8
Kia 5,9
Ford 6,0
Hyundai 7,7
Opel 9,0
Nissan 11,5
Fiat/Alfa Romeo 12,0
Renault/Dacia 13,0

Sifforna visar hur många gånger högre kväveoxidutsläppen är vid verklig körning jämfört med lagkravet. VW:s bilar släpper alltså i snitt ut 1,8 gånger för mycket medan Volvos bilar ligger 5,8 gånger över lagkraven. Vissa Euro 6-bilar släpper i verklig körning ut mer NOx än både Euro 4-bilar och Euro 5-bilar. Endast cirka tio procent av euro 6-bilarna klarar utsläppskraven, enligt Transport & Environment.