Vi har inte sett speciellt mycket spionbilder och
ryktesspridningen har varit måttlig. Därför är det desto roligare att nu få se
nya generationen Fiat Panda avtäckt. Som förut packar Fiat in mycket i sin
kompakta familjebil med plats för fem, men Panda verkar inte lika spartansk
längre och tekniknivå liksom säkerhet har förbättrats.
Med en längd på bara 365 centimeter är nya Panda en decimeter
längre än kultbilen Fiat 500 men ändå klart kortare än de flesta konkurrenter i
B-segmentet (”Polo-klass”). En frestelse som de flesta biltillverkare faller
för är ju att för varje generation låta modellen växa några centimeter vilket
gör att en modell som till exempel Opel Astra lämnar kompaktklassen och går in
i mellanklass. Fiat är inte mycket bättre (förra generationen Fiat Panda var 354
centimeter) men låter ändå ”tillväxten” vara måttlig.
Panda är en av Fiats viktigaste modeller och har hittills
sålts i 6,5 miljoner exemplar. På många marknader har Fiat lyckats väl och
Panda har framstått som en attraktiv mix av egenskaper och pris. Men
utvecklingen går framåt och Fiat har nu laddat tredje generationen Panda mer
fler finesser, mer avancerad teknik och även höjt säkerhetsnivån med till
exempel avståndskännande bromssystem (tillval) som själv kan bromsa ner bilen i
hastigheter under 30 km/h. Fyra krockkuddar är standard, liksom bältessträckare och isofixfäste. Dock inte ESP, verkar det som, vilket Euro-NCAP inte kommer att gilla.
Den något förhöjda kupén (takhöjd 155 centimeter, + 1 cm)
och bredden på 164 centimeter (+ 6 cm) ska ge ett av segmentets rymligaste
kupéutrymmen, enligt Fiat. Bra med plats för fem personer, hävdar Fiat, och
smart utrustat med bland annat ett ryggstöd på passagerarstolen fram som kan
fällas ner till ett bord. Även bagageutrymmet ska tillhöra de bästa i klassen,
påstår Fiat – dock utan att berätta något om volymen.
Fiat vore inte Fiat om man inte också erbjuder intressanta
motoralternativ till nya Panda. Internationellt ska två gasmotorer erbjudas som
också kan köras på bensin, en för biogas och en för gasol, men de kommer senare
under lanseringen. Från början erbjuds tre bensinmotorer och en dieselmotor.
Bensinmotorerna är Fiats nya, prisbelönta tvåcylindriga
TwinAir, turbomotorn på 0,9 liter ger 85 hk och sugmotorn levererar 65 hk.
1,2-liters Firemotorn ger 69 hk och 1,3 liter stora dieselmotorn Multijet II är
på 75 hk. Manuella lådor erbjuds från start men det ska också komma en
”robotväxlad” automatlåda. TwinAir-motorerna har start/stopp-teknik, liksom dieselmotorn.
Fiat trycker speciellt på valmöjligheterna med nya Panda.
Motorer, tre utrustningsnivåer, tio kulörer och fyra olika interiöralternativ
ska ge sammanlagt över 600 möjliga kombinationer. En filosofi som vi känner
igen från Fiat 500 där man dessutom byggt ett otal specialversioner genom åren.
Fabriksproduktionen av Fiat Panda börjar sent i höst och
leveransstart blir det nästa vår, men några prisindikationer har vi inte ännu
och därmed inte heller några svenska priser.
Hur blir det då med fyrhjulsdriften? ”Gamla” Fiat Panda 4×4
är ju något av en kultbil och den ska få en fortsättning, sannolikt mot slutet
av nästa år. Fiat påstås också överväga att göra en Panda Abarth med en större
turbomotor på cirka 105 hk.
I bildgalleriet nedan har vi även lagt till några stora
bilder på Fiats övriga nyheter som visas på Frankfurtsalongen, bland annat Fiat
Freemont, Fiat Qubo Nitro, Fiat 500 C TwinAir, Fiat 500 ”First Edition”, med
flera. Det går även att hoppa direkt till bildgalleriet via denna
länk (alternativt klicka på pilarna, eller ”Visa album). Klicka på en bild,
sedan knappen ”Bildinfo” för att kunna se bilden i hög upplösning.